Masz sklep internetowy i chcesz zacząć komunikować w social mediach? Przeczytaj 10 poniższych punktów, to najważniejsze informacje, dzięki którym nie popełnisz podstawowych błędów – do dzieła!
- Cel - obierz jasny cel prowadzenia działań i stwórz dedykowaną strategię, dopasowaną do Twojej grupy docelowej i towaru, jaki sprzedajesz. Uwzględnij zmieniające się pory roku, święta i okazje sprzedażowe, podczas których twój produkt może się wyróżnić i zaistnieć.
- Komunikacja spójna, ale dostosowana do poszczególnych kanałów - komunikacja musi być taka, aby już w na pierwszy rzut oka było wiadomo z jaką marką mamy do czynienia (oczywiście wyłączając zaplanowane kampanie reklamowe ukrywające w pierwszej fazie markę). Grafiki powinny być klarowne i harmonijne, dostosowane kolorystyką do brandu. Jednocześnie język i przekaz powinny być dostosowane do konkretnych kanałów – inaczej komunikujemy na Facebooku, Twitterze, Snapchacie…
- Regularność - to absolutny klucz do sukcesu! Systematycznie aktualizowane blogi, regularne posty na kanałach social media to jedyna możliwość, aby komunikacja miała sens.
- Dostosuj komunikat do grupy odbiorców - każdy produkt skierowany jest do innych użytkowników. Dostosuj kanały i przekaz na nich tak, aby działał na twojego klienta – nie ma sensu używać młodzieżowego slangu pisząc o damskiej biżuterii. Dobór fraz i język komunikatu jest kolejną składową sukcesu.
- Nie panikuj w sytuacji kryzysowej - nie kasuj komentarzy czy wpisów na gorąco. Nie działaj pochopnie. Wiemy, że materia social mediów jest trudna i cały czas się zmienia, każdemu z nas zdarzają się wpadki i kryzysy – ważne jest, aby zachować zimną krew. Czasem więcej szkody przyniesie usunięty komentarz niż fakt, który go wywołał.
- Postaw na jakość publikowanych materiałów - lepiej dodawać rzadziej (4-5 razy w tygodniu), niż codziennie słabej jakości i nieobrandowane zdjęcia. Wszystko musi ze sobą współgrać: język, grafiki dostosowane do wymagań konkretnego medium. Nie wrzucaj byle było – zrób tak, aby było idealnie! To często jakość zdjęć i pomysł są kluczem do sukcesu. Zobacz jak publikują najlepsze polskie marki Local Heroes czy Ania Kruk zdjęcia są zawsze idealnie spójne z profilem marki, grupą docelową ale są też dobrej jakości i atrakcyjne wizualnie!
- Real-time marketing - jasne, strategia długofalowa jest najważniejsza, ale czasem pozwól sobie na odrobinę szaleństwa! Zakochałaś się w oskarowej kreacji czy ulubiona drużyna wygrała mecz? Wykorzystaj to w swojej komunikacji – nie tylko pokażesz swoją ludzka twarz i zainteresowania, ale również z pewnością znajdziesz sprzymierzeńców do zachwytów!
- Nie kradnij zdjęć, pomysłów na kampanie. Na świecie jest wiele przykładów świetnych akcji reklamowych, to nie znaczy, że mamy je powtarzać. Jasne, inspiracja jeszcze nikomu nie zaszkodziła i przy dobrym brainstormingu może z niej wyjść coś świetnego – jednak powtarzanie schematów i kradzież gotowych zdjęć nie jest wyjściem z sytuacji. Kanały social media kochają świeżość, nowe ujęcia, nietuzinkowe pomysły – nigdy nie zabieraj czyiś koncepcji, tekstów i grafik bez wyraźnego podpisu skąd są i komentarza w jaki celu je publikujesz.
- Nie zamykaj się na nowości - wiemy jak monotonne może być wymyślanie kreacji i jak łatwo wpaść w rutynę, dlatego ważne jest, aby cały czas czytać branżowe pisma, sprawdzać co nowego się pojawia w mediach – zobacz ile marek pojawiło się na Snapchacie, Vinie i dzięki temu wygrało, bo byli pierwsi! Bądź zawsze na bieżąco bo to Ciebie mają gonić!
- Internet nie zapomina, człowiek tak. Wiemy, że każdemu zdarzają się błędy, jednak publikując w social mediach staraj się je minimalizować. Facebookowe grupy „wsparcia” uwielbiają wrzucać błędy moderatorów i twórców treści, dlatego zawsze pracuj ze słownikiem ortograficznym i dobrze sprawdź publikowane fakty.