wrz 10, 2015 Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

10 złotych zasad skutecznego networkingu

Często, rozmawiając o networkingu, można usłyszeć rady pokroju: „nie zapomnij wizytówek” albo „pamiętaj o uśmiechu”. Podstawą jest jednak 100% zaangażowanie w nawiązanie relacji z otoczeniem, łatwe do osiągnięcia, gdy pamiętamy o kilku mniej oczywistych zasadach. To wprawdzie nie fizyka kwantowa, ale odrobina przygotowania przed kolejnym networkingiem może być właśnie tym, co wyróżni nas od reszty.

1. Zawsze miej jasny cel

Ludzie pojawiają się na eventach networkingowych z wielu powodów – szukanie pracy, spotkanie potencjalnych klientów, lepsze rozeznanie w konkurencji czy po prostu względy towarzyskie. Przed spotkaniem warto zadać sobie pytanie, jaki jest twój cel – co chcesz osiągnąć i jak zamierzasz to zrobić.

2. Dowiedz się jak najwięcej o głównych uczestnikach

Jeśli spodziewasz się spotkać na wydarzeniu osoby, które chciałbyś lepiej poznać
(i wywrzeć na nich dobre wrażenie) – zrób najpierw mały research w Internecie, zaczynając od przeanalizowania konkretnych profili na LinkedIn. W ten sposób zdobędziesz podstawowe informacje, odkryjesz podobieństwa i potencjalne tematy, na których łatwiej będzie oprzeć rozmowę.

3. Nie zapomnij o uścisku dłoni

Zgodnie z badaniami Beckham Institute, uścisk dłoni zwiększa szansę na pozytywną interakcję. Pomaga nie tylko zbudować na starcie pozytywną relację, ale też złagodzić negatywne skutki ewentualnych nieporozumień w trakcie konwersacji.

4. Zacznij rozmowę od podobieństw

Efekt przyciągania podobieństw jest łatwy do zaobserwowania szczególnie podczas networkingu. Podczas rozmowy z osobami o podobnych cechach lub wspólnych doświadczeniach, należy już na wstępie zwrócić na nie uwagę i tym samym zwiększyć szansę na nawiązanie owocnych kontaktów.

5. Zadawaj pytania (mnóstwo pytań)

Podczas networkingu nietrudno spotkać osoby, które interesuje wyłącznie mówienie o sobie. Oczywiście, warto zaprezentować się jak najlepiej, ale zamiast marnować czas na historie ze swojego życia lub własnej firmy, lepiej  zadawać przemyślane wcześniej pytania. Poza uzyskaniem cennych odpowiedzi, możesz w ten sposób upewnić rozmówcę w przekonaniu, że to właśnie Ty najlepiej rozumiesz jego firmę bądź projekt.

6. Bądź łącznikiem pomiędzy innymi

Jeśli potencjał nawiązania relacji biznesowych z osobą, z którą właśnie rozmawiasz okaże się bardzo niski, zastanów się, czy na wydarzeniu jest obecny ktoś, kto mógłby jej pomóc, bądź też ta osoba mogłaby okazać się pomocna dla kogoś innego. Jeśli tak, przedstaw ich sobie. Takie sytuacje będą działać wyłącznie na twoja korzyść, zwłaszcza, jeśli inni z czasem odwdzięczą się tym samym.

7. Skup się na jakości, nie ilości

Metoda zarzucania „szerokiej sieci“ rzadko sprawdza się podczas networkingu. Nie warto obierać sobie celu porozmawiania z każdym – zazwyczaj kończy się to na nieustannym krążeniu pomiędzy uczestnikami i wielu powierzchownych rozmowach. Lepiej skupić się na dłuższych konwersacjach z mniejszą ilością osób – to one pomagają zbudować prawdziwe kontakty.

8. Traktuj wszystkich rozmówców jednakowo

Nietrudno zrozumieć ochotę porzucenia mało obiecującej rozmowy na rzecz zbliżenia się do prezesa wielkiej firmy, który właśnie wszedł na salę. W takim wypadku należy tak pokierować konwersacją, aby szybciej zmierzała do końca, bez dawania naszemu rozmówcy odczuć, że jest dla nas mało istotny. Szybkie „ucięcie” rozmowy po to, aby porozmawiać z kimś „ważniejszym“ jest jednym z największych networkingowych faux pas. Należy się go wystrzegać jak ognia, gdyż nigdy nie pozostanie niezauważone.

9. Rób notatki

Zaraz po zakończeniu wydarzenia (nigdy w trakcie!) zapisz wszystkie informacje, które mogą wydać ci się przydatne. Nawet jeśli w większości przypadków networking zakończył się dla ciebie wymianą wizytówek z prośbą o e-maila, kiedy już będziesz pisał wiadomość, warto odnieść się do szczegółów i tematów poruszonych podczas rozmowy. Bez notatek może okazać się to bardzo trudne.

10. Odezwij się w przeciągu 72 godzin

Jeśli ustaliłeś z kimś podczas rozmowy, że skontaktujesz się i np. wyślesz więcej informacji, należy to zrobić w przeciągu 72 godzin od zakończenia wydarzenia.
W innym wypadku możesz niezamierzenie dać drugiej osobie do zrozumienia, że nie jesteś szczególnie zainteresowany współpracą.

Wszyscy, którzy chcieliby przekonać się o skuteczności powyższych zasad, mogą wprowadzić je w życie podczas WARSAW EMAIL SUMMIT 2015 – najważniejszego e-mail marketingowego wydarzenia w Polsce. Konferencji towarzyszyć będzie networking event. Dzięki aktywnej moderacji przez doświadczonego specjalistę, Warsaw Email Summit 2015 stanie się areną networkingowej interakcji na najwyższym poziomie i będzie wyjątkową okazją do spotkania w jednym miejscu polskich i europejskich ekspertów od e-mail marketingu oraz e-commerce, a także nawiązania długotrwałych relacji biznesowych

Organizatorem wydarzenia jest firma optivo – wielokrotnie nagradzany lider e-mail marketingu w Europie. Partnerami honorowymi została Izba Gospodarki Elektronicznej eCommerce, Polsko-Niemiecka Izba Handowa Polska oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Nowy Marketing, AD MONKEY, Marketing Przy Kawie, Harvard Business Review Polska, mensis.pl, Nowoczesna Firma, e-biznes.pl, Online Marketing Polska oraz MARKETER+.

Rejestracja, program wydarzenia, informacje na temat obecnych na Warsaw Email Summit ekspertów oraz towarzyszącego wydarzeniu networkingu są dostępne pod adresem http://www.warsawemailsummit.pl/ .

Networking infografika

E-biznesSystemy B2BTrendy
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marek Włodarczyk

Marek WłodarczykCountry Manager optivo GmbH / Sp. z o.o.

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

4 kroki do osiągnięcia sukcesu...

Rosnąca liczba kanałów komunikacji sprawia, że indywidualna ​​ścieżka zakupowa klienta – od pierwszego kontaktu z marką, aż do dokonania zakupu – jest obecnie bardziej rozproszona...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Sztuczna inteligencja przyszłością emarketingu...

Jak na otrzymane emaile zareagują poszczególni odbiorcy? Jak efektywnie unikać folderu SPAM? Jaki powinien być kolejny, najbardziej optymalny krok, który powinniśmy podjąć? Niezależnie od...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Hiperpersonalizacja, czyli nowa broń marketingu...

Masowe wysyłki są passé. W dzisiejszym świecie marketerzy mają niezliczone możliwości segmentowania bazy pod kątem grup docelowych i personalizowania treści tak, aby w efektywny sposób...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Dokąd zmierza komunikacja z klientem?...

„Conversational commerce” to nowy, coraz bardziej popularny temat. Aplikacje dedykowane do komunikacji, takie jak WhatsApp, WeChat i im podobne, są w rozkwicie. Założyciel WhatsApp, Jan Koum,...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketingowe inspiracje na Dzień Ojca...

Czy wiecie, że ojcowie musieli czekać ponad 50 lat dłużej niż matki na swoje oficjalne święto? Warto przygotować dla nich coś specjalnego i wykorzystać tę okazję do znacznego zwiększenia...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda...

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest "zgoda" – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na...

Więcej