Coraz więcej firm zaczyna prowadzić własnego bloga, ponieważ to pozwala im na podanie odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Sprawia też iż komunikacja z konsumentami staje się prostsza niż kiedyś.
Firmy i sklepy internetowe coraz częściej stawiają na aktywną i szybka komunikację z potencjalnymi nabywcami oferowanych przez siebie produktów i usług. Z kolei klienci coraz częściej poszukują przydanych dla nich informacji w Internecie. To sprawa, że coraz więcej wytwórców zakłada blogi branżowe.
Blog dla e-sklepu
Blogi stanowią obecnie jedno z najbardziej popularnych źródeł, na których konsumenci szukają informacji, ponieważ, w porównaniu do innych stron internetowych, te nie zalewają czytelników nachalnymi reklamami. Prowadzony umiejętnie może nie tylko przyciągnąć większą ilość potencjalnych nabywców, ale zainteresować stałych klientów do większych zakupów.
W przypadku sklepu internetowego blog okazuje się skutecznym narzędziem. Ze względu na to, że funkcjonalność e-sklepu nieco ogranicza możliwości dokładnego przyjrzenia się produktowi oraz nie zawiera szczegółowych informacji na temat jego funkcjonalności, ta niedogodność może wpływać na wielkość oraz sposób dokonywania zakupów przez nabywców. Z kolei artykuły na blogu mogą sprawić, że konsumenci będą bardziej przekonani do kupienia określonych towarów. Na blogu można poświęcić więcej miejsca na dokładne opisanie tego, czym dokładnie zajmuje się sklep, bardziej dokładne przedstawienie określonych produktów, a także omówienie innych zagadnień z nimi związanych, jak na przykład: sposób przechowywania lub konserwacji.
Jak blogować
Przed rozpoczęciem blogowania istotnym elementem jest przemyślenie oraz opracowanie strategii jego prowadzenia. Ona pozwoli na konsekwentne realizowanie zamierzonych celów. Opracowanie planu powinno zostać poprzedzone dokładnym rozpoznaniem, a dokładnie analizą przypadków podobnych witryn internetowych, a także dokładne określenie rodzaju produktów pod względem ich użyteczności dla klientów. Z tego punktu widzenia, oczywistym jest publikowanie informacji użytecznych dla nabywców. Jednak, co do ich tematyki, istnieje dowolność: może on opowiadać o samych produktach, ich cechach szczególnych lub sposobie użytkowania albo informować o aktualnościach.
Kolejnym, istotnym elementem jest częstotliwość wpisów. Z badań wynika, że użytkownicy stron internetowych znacznie bardziej preferują takie witryny, które publikują regularnie. Z kolei takie, na których wpisy pojawiają się rzadko, nie zdobywają przychylności. Dobrym sposobem jest publikowanie raz w tygodniu, gdyż wtedy istnieje szansa na wyłapanie najnowszych trendów i tendencji oraz opisanie na bieżąco aktualności.
Prowadzenie bloga to przede wszystkim regularność. Ilość i długość wpisów trzeba zatem dostosować do tematyki, ale również swoich możliwości czasowych. Dobrym pomysłem jest przygotowanie kilku wpisów, by w momencie wzmożonej pracy dodać do bloga.