Rozpowszechnienie Internetu oraz urządzeń mobilnych sprawiło, że proces podejmowania decyzji zakupowych nieustannie się zmienia. Coraz częściej szukamy informacji o produktach w sieci a także „w drodze” do pracy, na spotkanie. Wykorzystujemy do tego urządzenia mobilne. Na zakup wpływają także media społecznościowe. Firmy mają nowe kanały dotarcia do konsumentów. Oddziaływanie blogów można wyraźnie dostrzec w branży modowej.
W Polsce branża modowa rozwija się bardzo dynamicznie. Moda stała się symbolem kształtowania własnego wizerunku, wyrażania siebie. Noszenie odzieży danej marki oznacza utożsamianie się z wyznawanymi przez nią wartościami. Social media, w tym szczególnie blogosfera, wykorzystuje ludzką potrzebę rozmawiania o swoich gustach, upodobaniach czy chęci poparcia swojej decyzji opiniami innych. Dzięki tym kanałom potrzeby te są zaspakajane, przyczyniając się tym samym do wpływu na decyzje zakupowe konsumentów a dalej wyników sprzedaży.
W przypadku sklepów handlujących odzieżą i dodatkami szczególne znaczenie stanowią blogi modowe. Ich zaletą jest to, że traktowane są jako niezależne źródło informacji na temat produktów, marek. Blogerzy są całkowicie obiektywni w swoich ocenach. Dla wielu internautów stanowią miejsce codziennej inspiracji a nawet kreowania popytu.
W blogosferze wykorzystuje się kilka, różnorodnych form marketingu np. bannery reklamowe, testowanie produktów, wykorzystywanie go w stylizacjach czy konkursy. Jednak odbiorcy największą wagę przywiązują do polecenia danego produktu przez blogera i jego rzetelnej oceny. Pozostałe formy nie budzą takiego zaufania. Poza tym blogerzy mają możliwość oferowania rabatów na dany produkt czy bezpośredniego przekierowania internatów na stronę producenta.
Jednym z kluczowych badań na temat polskiej blogosfery jest raport „Blogerzy w Polsce 2013”. Zawiera on informacje na temat popularności poszczególnych blogerów – jaki mają wizerunek, czy są opiniotwórczy oraz czy wpływają na zachowania konsumenckie.
Źródło: raport Blogerzy w Polsce 2013, PBI, 2013
Z raportu wynika, że aż co trzeci czytający blogi (min. raz w miesiącu) został przekonany do zakupu produktu, który pojawił się we wpisach. Jeszcze więcej, bo 39 proc. ankietowanych zostało od zakupu odwiedzionych na podstawie negatywnych opinii w dziennikach internetowych. Co ważne, raport przedstawia, że dane te dynamicznie rosną na przestrzeni lat, co pozwala wysnuć wniosek, że wpływ blogów jest coraz silniejszy i wzrośnie w kolejnych latach.
W raporcie został także przedstawiony pozytywny wizerunek blogosfery. Postrzegani są przez grupę badawczą jako osoby popularne, inspirujące, przyjazne, niezależne. Stanowią dla internautów źródło informacji oraz inspiracji – co czwarty badany potwierdza taką opinię.
Blogosfera modowa wpływa na decyzje internatów, z tego względu warto zadbać o odpowiednie relacje z autorami dzienników internetowych oraz o obecność we wpisach. Blogerzy są otwarci na współpracę i chętnie podejmują kreatywne i oryginalne wyzwania, dlatego ciekawa akcja może stanowić klucz do sukcesu.
Autor: Alicja Dahlke