Na pojedyncze hasło marketing masz zapewne wiele skojarzeń. To szerokie pojęcie, które wiele za sobą kryje. Więcej kart odkryjemy, gdy wgłębimy się w jego struktury – i tak pojawia nam się marketing sportowy, polityczny, zapachowy i wreszcie marketing treści. O tym ostatnim właśnie dziś.
Regis McKenn, guru public relations, powiedział kiedyś, że „marketing jest kreowaniem, a nie dzieleniem rynku”. W jego słowa uwierzyło wielu – do dziś znana jest anegdota, gdy do McKenna przyszli Steve Jobs i Steve Wozniak (twórcy marki Apple) z prośbą o radę i współpracę, a ten odmówił stwierdzając, że Wozniak jest „za bardzo ograniczony technicznym bełkotem”. Bo dla McKeena w codziennej pracy ludzi najważniejsza jest kreatywność, umiejętność gromadzenia informacji i doświadczeń, a tego właśnie podobno zabrało Wozniakowi. Dlaczego o tym mowa? Bo z content marketing jest podobnie. Solidny content marketing to gromadzenie informacji, selekcja, research i właśnie doświadczenie.
Treści, które mądrze sprzedają
Cały dzisiejszy świat bazuje na sprzedaży. Sprzedawcami jesteśmy my wszyscy – poczynając od sprzedaży usług informatycznych, handlu samochodami, czy biżuterią, po codzienne czynności nawet, jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. Sprzedajemy namawiając kogoś na wyjście do kina zamiast wycieczki za miasto lub negocjując z partnerem podział obowiązków domowych. Najczęściej używamy do tego odpowiednich słów – jednym razem wprost mówiąc „weź to, kup to”, innym razem za pomocą nienachalnych treści, które same z siebie przekonają drugą stronę. I właśnie o to też chodzi w content marketingu – to strategia w biznesie internetowym polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści.
Dziś właśnie content marketing wychodzi mocno przed szereg – popularyzacja własnej marki za pomocą działań marketingowych, konwersja, czyli tworzenie dobrej treści, która przyczynia się do pozyskania klientów i wreszcie optymalizacja stron internetowych. Dlaczego wreszcie? Bo dobrym content marketing idzie w parze z SEO. Inaczej mówiąc, im lepsze treści masz na stronie internetowej, tym większe prawdopodobieństwo, że będziesz wyżej w Google. Aby być jeszcze bardziej precyzyjnym, warto zaznaczyć, że content marketing jest najczęściej wykorzystywaną usługą w tzw. Inbound Marketing. Pod tym hasłem kryją działania marketingowe nastawione stricte na sprzedaż, tudzież pozyskanie nowych klientów.
Content marketing = nowi klienci
Szeroko rozumiana branża internetowa jest zgodna. Content marketing to jedno z najbardziej popularnych i skutecznych narzędzi w drodze do pozyskania klientów. W tym przypadku nie ma sporów i kilku teorii, gdzie czytelnik musi sam sobie wyrobić własne stanowisko na podstawie przedstawionych treści. Tu już są fakty. W tym momencie można kolokwialnie krzyknąć „content marketing is king i basta!” Warto jednak postawić „kropkę nad i” i pójść nieco dalej spoglądając za ocean.
Kilka tygodni temu pojawił się raport dotyczący Content Marketing dla firm działających w modelu B2C w USA (B2C – relacja pomiędzy firmą, a klientem końcowym). Stany Zjednoczone to kolebka wszystkich przemian marketingowych, a sama Dolina Krzemowa stanowi inspirację dla wielu ludzi związanych z biznesem internetowym na całym świecie.
77% marketerów wprowadziło do swojej strategii działania związane z tworzeniem i dystrybucją wysokiej jakości treści. 69% marketerów tworzy więcej wartościowych treści niż w latach ubiegłych, a aż 59% uważa, że zwiększyło wydatki na Content Marketing. Ankieterzy zbadali również, na co możemy mieć wpływ decydując się na content marketing.
Prawie 9 na 10 (88%) marketerów zauważyło, że content marketing buduje lojalność klientów. Dokładnie tyle samo stwierdziło, że rośnie zaangażowanie ze strony klienta końcowego. Dla 77% badanych content marketing to poszerzanie świadomości marki, a dla 77% po prosto sprzedaż. 69% ankietowanych uważa, że content marketing sprzyja pozyskiwaniu leadów.
Rynek amerykański jest liderem przemian gospodarczych, dlatego dla wielu jest nieocenionym, rzetelnym źródłem wiedzy i planów na przyszłość. Jaka ona będzie? Tutaj respondenci typują różnie, dlatego można przewidzieć wieloaspektowość działań. Dla 38% badanych rok 2015 w zakresie content marketingu skupi się na poprawie strategii dla urządzeń mobilnych, tyle samo ankietowanych typuje zdobywanie leadów, 27% odpowiedziało, że rynek skupi się na jeszcze lepszym rozumieniu swojej publiczności, 24% typuje poprawę konwersji, a 23% optymalizację treści.
Widziane z drugiej strony
Pamiętaj, że po drugiej stronie zawsze jest klient, a w tym świecie wciąż dominuje zasada, że „klient nasz Pan”. Mądry więc ten, kto się wsłucha w jego potrzeby i oczekiwania. Dziś już wiemy, że 80% konsumentów woli otrzymać informacje nawiązujące do oferty firmy w formie ciekawych artykułów, niż w formie tradycyjnej reklamy. To bardzo dużo! 75% osób ceni publikacje firmowe, gdy zawierają one treści związane z ich zainteresowaniami bądź potrzebami. 58% respondentów świadomie akceptuje fakt, że otrzymuje od firm przekaz promocyjny pod warunkiem, że zawiera on wartościową wiedzę, aż 1/3 (dokładnie 29%) budżetów marketingowych w USA jest przeznaczanych na rozwój contentu i jego dystrybucję wśród potencjalnych klientów.
Dla przedsiębiorcy korzyść niematerialna z zainwestowania w content marketing to przede wszystkim zbudowanie ze swoją grupą docelową autentycznej relacji. Klient natomiast zyskuje jasny i czytelny przekaz. Różnica pomiędzy content marketingiem a standardową reklamą jest następująca: content marketing daje możliwość czerpania z bogactwa wartościowej wiedzy, eksperckich opinii czy specjalistycznych porad, którą można zmieścić w wielu tysiącach znaków, a standardowa reklama ma wiele ograniczeń.
Dobry content marketing – czyli jaki?
Działania związane z content marketingiem to robota dla dobrego copywritera. Osoba zajmująca się tworzeniem tego typu treści musi być wiarygodna i rzetelna, a przygotowana treść unikatowa, ekspercka i wartościowa merytorycznie. To po prostu sztuka rozpoznania potrzeb klienta i umiejętnego ich zaspokajania. W ten sposób użytkownik może się do nas przywiązać, a my możemy stać się jego mentorem w aspekcie, który poruszamy.
Content marketing zdominował niektóre branże
Dziś można śmiało powiedzieć, że content marketing zdominował niektóre branże, głównie medyczną i farmaceutyczną. Nie bez kozery mówi się żartobliwie, że najlepszy lekarz to „doktor Google”. Wybitni dziś ci, którzy pomyśleli o tym zawczasu, i którzy dzięki dobrym treściom contentowym zdobyli sobie lojalnych użytkowników.
Content marketing staje się modny. Świadczy o tym chociażby średnia ilość wyszukiwań w sieci. W przeciągu 2 lat zanotowano wzrost zapytań o 20%. Nic nie wskazuje, by trend czy też moda na content marketing minęła. Klient potrzebuje dobrych treści, a standardowe reklamy w dalszym ciągu nie będą go przekonywać. Dobre treści połączone z wpływem na pozycjonowanie, konwersje i kierowanie linków to kuszące jabłko dla marki. Warto o tym pamiętać planując budżet w 2015 roku.