Sklepy internetowe z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Mimo, że Polakom jeszcze daleko do Brytyjczyków, którzy na zakupach on-line spędzają więcej czasu niż w sklepach tradycyjnych, to i tak branża e-commerce ma się nad Wisłą bardzo dobrze. Jak wiadomo jednak, popyt zawsze rodzi podaż. Zwiększająca się liczba internetowych klientów spowodowała, że wzrosła również liczba e-sklepów. Konkurencja ciągle rośnie, a to sprawia, że aby wyróżnić się na e-rynku potrzebna jest dobrze skrojona promocja. Właściciele sklepów internetowych coraz większą wagę muszą przywiązywać do nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z klientami.
We wcześniejszych wpisach przedstawiliśmy już kilka narzędzi wykorzystywanych w marketingowej komunikacji z klientem. Tym razem skupimy się na jednym z podstawowych, dobrze znanym instrumencie służącym do podtrzymywania i pielęgnowania relacji z konsumentem. Newsletter, bo o nim mowa, zdobył bardzo stabilną pozycję wśród nowoczesnych form komunikacji. Aż 9 na 10 internautów subskrybuje różnego rodzaju newslettery. Warto zastanowić się, jak należycie wykorzystać potencjał tego narzędzia dla promocji własnego sklepu.
Spersonalizowana reklama, którą klient akceptuje
Często newsletterowi przypisuje się rolę czysto reklamową, jednak w rzeczywistości przybiera on różne formy i pełni kilka funkcji, nie tylko tych marketingowych. Należy zdecydowanie odróżnić go od spamu i nachalnych reklam, rozsyłanych do użytkowników poczty elektronicznej bez ich zgody. Wysyłanie newslettera może odbywać sięwyłącznie po akceptacji ze strony adresata, który wyrazi zainteresowanie określonym tematem, czy towarem proponowanym przez e-sklep. Klient powinien określić swoje preferencje zakupowe, potrzeby, tak, aby firma mogła stworzyć dla niego przekaz bardziej spersonalizowany, co przyczynia się do zacieśniania się więzi pomiędzy marką a konsumentem.
Personalizacja jest istotnym elementem kampanii promocyjnych skierowanych bezpośrednio do klientów. Zbudowanie relacji z klientem, przesyłanie mu wiadomości skierowanych jakby tylko do niego, sprawi, że będzie zainteresowany przekazem. Ludzie przyzwyczajają się do obniżek i rabatów, które po pewnym czasie nie robią już na nich wrażenia. Co innego, gdy myślą, że to właśnie oni, jako jedni z nielicznych są traktowani przez sprzedawcę w sposób wyjątkowy. Wówczas sklep internetowy może liczyć na sukces i na lojalność klientów.
Jak zapytać o zgodę na przesyłanie newslettera?
W jaki sposób zapytać internautę o zgodę na przesyłanie newslettera? Jest na to kilka sposobów. Można to zrobić przy rejestracji klienta w serwisie internetowym, podczas dokonywania przez niego zakupów w e-sklepie lub zamieścić zapytanie o chęć otrzymywania biuletynu na stronie www. Nie powinno się od razu prosić klienta portalu o wypełnianie długiego kwestionariusza osobowego lub ankiety, bo to zniechęci go do zapisania się do newslettera. Wystarczy, że zdobędziemy jego adres e-mail i imię.
Tworzenie bazy danych obecnych i potencjalnych klientów jest jedną z największych zalet newslettera. Internauci, którzy zainteresują się bezpłatnym newsletterem sklepu, wpiszą się na jego listę subskrybentów. Nawet jeśli nie kupią nic od razu, istnieje duża szansa, że w przyszłości zdecydują się na zakupy w sklepie internetowym autora ciekawego newslettera, który wykazał się taką wiedzą i kompetencją. Newsletter jest zatem inwestycją w przyszłość.
Najważniejsze jest utrzymywanie stałego kontaktu
Kolejną zaletą newslettera jest inicjowanie oraz późniejsze utrzymywanie kontaktu z potencjalnym klientem. Jeśli newsletter będzie ciekawy, przyjazny i spełni wszystkie oczekiwania klienta, będzie przez niego odbierany nie tylko jako zwykła oferta sprzedażowa. W oczach klienta newsletter to przyjazna i „ludzka” wizytówka firmy. Tworząc newsletter powinno się pamiętać, że to nie tylko elektroniczna ulotka i cennik, to również podanie ręki klientowi, próba nawiązania z nim kontaktu. Należy zadbać o to, aby kontakt ten był dobrze kojarzony z firmą i przygotować newsletter zarówno pod względem treści, jak i formy. Tutaj przydatne jest zainwestowanie w profesjonalną, spójną z wizerunkiem naszego e-sklepu grafikę, która będzie zawsze kojarzyć się naszemu klientowi z miejscem, które chętnie odwiedza i kojarzy.
Stworzenie więzi na linii sprzedawca-klient, z pewnością sprawi, że konsument z większym prawdopodobieństwem, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, wybierze ten sklep, który regularnie, choć nie nachalnie, się z nim komunikował.
Czy newsletter jest skuteczny w komunikacji?
Skuteczność newslettera, jako środka komunikacji z klientami, potwierdzają badania. Współczynnik CTR, czyli stosunek między wyświetleniami reklamy a liczbą kliknięć na tę reklamę, jest prawie dziesięciokrotnie większy w przypadku newslettera niż przy kampaniach odsłonowych, prowadzonych na stronach www. W VIII badaniu wykorzystania poczty elektronicznej z roku 2011, ankietowani przyznali, że subskrypcja newsletterów pozwala zaoszczędzić czas i otrzymać wybrane, oczekiwane informacje wprost na skrzynkę pocztową (77% ankietowanych) oraz daje możliwość uzyskania pewnego rodzaju korzyści (31%).
Warto poświęcić czas na budowanie relacji z klientem. Newsletter jest do tego idealnym narzędziem. Może się on przyczynić do zwiększenia zainteresowania sklepem i wzrostu sprzedaży. W ofercie 2clickShop nie tylko otrzymasz możliwość zainstalowania tego narzędzia na swojej stronie www, ale również profesjonalnego skomponowania komunikatu, oprawienia graficznego oraz pewnej wysyłki.
Nie warto czekać, aż konkurencja zbuduje sobie grono zaufanych klientów i znacząco zwiększy nad nami przewagę, i pomyśleć o przyszłości już dziś – zainwestuj w newsletter, który wymiernie przyczyni się do budowy sukcesu Twojego e-biznesu.
Autor: Alicja Dahlke