wrz 8, 2014 Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Czym jest chmura obliczeniowa? – część 2

Charakterystyka chmury obliczeniowej

Z definicji, jaką stworzyliśmy, można wyciągnąć wniosek, że chmura to po prostu sprzęt IT, który znajduje się poza firmą. Tak też jest w rzeczywistości, jednak musimy zauważyć, że ta właściwość chmury pociąga za sobą wystąpienie, mniej lub bardziej oczywistych cech, dzięki którym usługi w chmurze stanowią nową jakość w rozwoju technologii informacyjnych. Oto właściwości, które wyróżniają serwery w chmurze od innych rozwiązań w budowie infrastruktury informatycznej firmy:

Nieograniczone zasoby – każdy dostawca usług w chmurze (cloud provider) musi mieć zdolność do obsługiwania jednocześnie wielu klientów, których zapotrzebowanie na usługi ulega zmianom. Po stronie dostawcy jest więc zapewnienie odpowiedniej ilości i jakości infrastruktury tak, aby móc spełnić wymagania każdego ze zleceniodawców. Z kolei dla klientów oznacza to w praktyce brak ograniczeń dotyczących wykorzystania zasobów – mogą ich mieć dokładnie tyle, ile potrzebują.

Samoobsługowość – klient może samodzielnie zamówić nowe lub dodatkowe usługi, na przykład, kiedy potrzebuje więcej przestrzeni dyskowej albo chce zacząć korzystać z nowej aplikacji. Samoobsługowość w tym znaczeniu to jednostronne i natychmiastowe zamówienie usług, co niezwykle skraca klasyczny proces: decyzja – złożenie zamówienia – realizacja zmówienia. Zwiększenie przestrzeni dyskowej nie będzie więc tu oznaczało szeregu dyskusji, decyzji i w efekcie zakupu nowego serwera, ale ograniczy się do kilku kliknięć, z natychmiastowym efektem. Dokładnie tak samo stanie się w sytuacji odwrotnej, kiedy przestrzeń dyskowa przestanie być nam potrzebna – zmniejszenie jej zajmie sekundy, podczas gdy pozbycie się np. zakupionego wcześniej serwera jest i pracochłonne, i bezcelowe, ponieważ za chwilę przestrzeń może nam być znowu potrzebna.

Skalowalność – jest to kluczowa właściwość rozwiązań chmurowych. Korzystanie z usługi cloud computing zapewnia firmie architekturę umożliwiającą zmianę wydajności serwisu w zależności od potrzeb. Skalowalność ma olbrzymie znaczenie dla firmy. Popatrzymy np. na zmiany ruchu w sklepie on line, spowodowane sezonowością, nowością w ofercie czy promocjami. Dzięki skalowalności chmury obliczeniowej, wykorzystywaną dla wsparcia witryny sklepu moc możemy bezpośrednio powiązać z liczbą odwiedzin a tym samym koszt IT powiązać ze zmianami przychodów.

Standaryzacja API – często, kiedy korzystamy z oprogramowania różnych producentów, napotykamy na wielkie niedogodności, gdy okazuje się, że jeden program (np. do obsługi magazynu) nie jest w stanie współpracować z innym (np. programem księgowym). Jest to spowodowane konfliktem API (Application Programming Interface). Interfejs Programowania Aplikacji to jakby bardzo szczegółowy kodeks, według którego programy komunikują się ze sobą. API jest definiowany na poziomie kodu źródłowego i to on sprawia, że dana aplikacja może zostać uruchomiona w jednym systemie (np. Windows). Idealnie byłoby, gdyby wszyscy dostawcy chmury obliczeniowej stosowali tak zwane „kompatybilne” API. Wówczas użytkownik nie miałby problemu z komunikacją swoich zasobów postawionych na chmurach różnych dostawców. Ale tak się nie dzieje. Niemal każdy z dostawców buduje własne API, nieraz tylko w części kompatybilne z API innych dostawców, a zdarzają się tacy, którzy zamykają swoje API na świat. Dlatego od jakiegoś czasu na świecie trwa dyskusja o tym, jak wyglądać i funkcjonować powinno „cloud API”. Jedna z koncepcji, zyskująca coraz większą popularność, mówi, że standardem w tym temacie powinno stać się EC2 API od Amazona. Dlaczego? Z banalnego powodu. Amazon to firma, która rozpowszechniła rozwiązanie cloud computingu na całym świecie. Jest największa i ma najbardziej rozbudowany portfel klientów.

Dzięki API zyskujemy wiele funkcji:
• możliwość zautomatyzowanego zarządzania infrastrukturą,
• tworzenie własnych narzędzi do zarządzania infrastrukturą,
• automatyczne reagowanie na obciążenie,
• masowe tworzenie i zamykanie infrastruktury pod konkretne zadania obliczeniowe,
• zautomatyzowane tworzenie infrastruktury dla zadań testowych, developerskich
(np. tworzenie nowego środowiska testowego przy pomocy jednegoprzycisku),
• możliwość stworzenia infrastruktury do odsprzedaży, jak np. whitelabel.

Bezpieczeństwo – przeciwnicy rozwiązań w chmurze twierdzą, że eksport danych do chmury oznacza co najmniej wielkie ryzyko utraty ich poufności, jeśli nie automatyczne ich przekazanie w ręce konkurencji, tajnych agencji rządowych lub czyhających na nich hakerów. Zwolennicy pytają – a ilu fachowców strzeże twojego komputera podłączonego do internetu? Faktem jest, że dostawcy serwerów w chmurze to profesjonalne firmy, które angażuję znaczne środki i starania by maksymalnie zabezpieczyć dane i dostęp do nich. Dzięki temu śmiało można stwierdzić – dane w chmurze są bezpieczne.

Chmura korzyści
Jak widać, prosty zabieg outsourcingu, którego rodzajem niewątpliwie jest korzystanie z rozwiązań w chmurze, spowodował pojawienie się tego, co w biznesie najważniejsze – a często nieosiągalne, czyli nieograniczonych możliwości.
Jakie dokładnie zalety i ograniczenia posiada chmura obliczeniowa i jakie jej rodzaje wyodrębniamy – o tym w kolejnych artykułach.

E-biznes
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Rafal Roszak

Rafal RoszakDyrektor marketingu Beyond.pl

Od ponad 15 lat związany z kształtowaniem marek, komunikacją i rynkiem usług. Absolwent UAM Poznań i studiów "Design Managment" SWPS. Członek American Marketing Association. Twórca i redaktor bloga chmura.pb.pl poświęconego biznesowej perspektywie chmur obliczeniowych, szkoleniowiec, wykładowca uczelni wyższych. Pasjonuje się design management i service design, w usługach IT poszukuje korzyści dla strategii rozwoju firmy i wartości z perspektywy klienta.

więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Nadchodzi Data Armageddon...

Analitycy podają, że 90 proc. globalnych danych zostało stworzonych tylko w ciągu ostatnich dwóch lat. Do 2020 r. ma być ich już 44 bilionów gigabajtów. Rosnąca liczba informacji uderza w...

Więcej
newsysystemy-b2b
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Zainwestuj w innowacyjne technologie...

Duże firmy produkcyjne chcą wydać średnio 7,5 mln złotych na innowacje. Innowacyjność coraz bardziej wyznacza poziom konkurencyjności firmy, dlatego do 2016 roku połowa przedsiębiorstw...

Więcej
newsy
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Beyond.pl nadaje kierunek rynkowi data center w Po...

Ruszyła budowa kompleksu Centrum Badań Technologii Informatycznych Beyond.pl, czołowego dostawcy usług data center i cloud computing w Polsce, firmy Beyond.pl. Obiekt będzie najbardziej...

Więcej
newsy
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Beyond.pl zbuduje najbardziej efektywne energetycz...

Beyond.pl, lider rynku usług data center i cloud computing, podpisał dziś z firmą Budimex umowę na realizację nowego centrum danych. Będzie to najbardziej efektywna energetycznie serwerownia w...

Więcej
newsy
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Beyond.pl wypowiada umowę kolokacji Grupie Allegro...

Beyond.pl, firma dostarczająca pełen zakres usług związanych z infrastrukturą IT dla biznesu, rozstaje się z Grupą Allegro. Spółka uruchamia kolejne centrum danych, o najwyższej w Polsce...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Rafal Roszak / 0 komentarzy

Black Friday – jak uniknąć klęski urodzaju i...

„Black Friday” to wyrastająca z Stanów Zjednoczonych i przypadająca  na piątek po Święcie Dziękczynienia tradycyjna obniżka cen. Od kilku lat towarzysz jej „Cyber Monday”  - w...

Więcej