Termin Big Data odnosi się do danych, które są składowane i przetwarzane w dużych ilościach, pochodzą z różnych źródeł, są dynamiczne, nieuporządkowanie, nad którymi nie zawsze mamy kontrolę. Każdy sklep internetowy, który chciałby zwiększyć swoje zyski i lepiej poznać swojego klienta, powinien chociaż przez chwilę zastanowić się jak wykorzystać BIG DATA w swojej firmie. Zastanówmy się więc jak zagospodarować ten potencjał w branży e-commerce.
Personalizacja
Dane od klientów mogą pochodzić z różnych źródeł – odwiedziny na stronie, historia zakupów, programy lojalnościowe. Sklepy mogą wykorzystać te informacje w segmentacji klientów, by docierać do nich ze spersonalizowaną ofertą, a tym samym zwiększyć swoje zyski. BIG DATA pozwala na dokładne określenie, która z promocji lub rabatu (np. darmowa wysyłka, lub drugi produkt tańszy o 15%) będzie bardziej adekwatna do preferencji klienta, oraz może wpłynąć na jego późniejszą konwersję.
Obsługa Klienta
Większość klientów sklepów internetowych rezygnuje z dalszych zakupów z powodu złej obsługi klienta. BIG DATA może pomóc w dostosowaniu sposobów komunikacji poprzez pocztę elektroniczną, live chat czy rozmowę telefoniczną. Problemy z klientem mogą być rozwiązane dzięki rozpoznaniu, w którym momencie konsument potrzebuje pomocy lub dodatkowych informacji. Sytuacje takie mogą być rozwiązane w krótszym czasie, co poprawia wizerunek sklepu i buduje zaufanie kupujących.
Reklama
Określenie profilu klienta dzięki zastosowaniu analizy danych, może nam pomóc uniknąć dodatkowych kosztów. Dzięki BIG DATA możemy określić, które formy reklamy, będą bardziej preferowane przez naszych klientów – może okazać się, że niepotrzebnie reklamowaliśmy nasze usługi poprzez kanały social media, bo najbardziej efektywnym kanałem sprzedaży okazał się mailing. Pozwala nam to również na określenie, w których godzinach możemy wysyłać maile z ofertą, a w których lepiej zadzwonić, tak aby mieć pewność, że na pewno dotarliśmy z informacją do swojego klienta.
Zarządzanie łańcuchem dostaw
Wymiana informacji i staranne zarządzanie łańcuchem dostaw jest bardzo ważnym aspektem dla e-commerce. Dzięki BIG DATA możemy ustalić wzorce , które pozwolą nam na przewidywanie nieprawidłowości, a tym samym szybko na nie zareagować. Wszelkie informacje dotyczące zmiany stanu magazynowania mogą być przetwarzane w czasie rzeczywistym i od razu przekazywane sprzedawcom. Brak towaru w magazynie już nie będzie dla nas i dla klienta problemem.
Przewidywanie
Dzięki zastosowaniu inteligentnej analizy danych, możemy porównać historię sprzedaży i zabezpieczyć się wcześniej przed okresami zwiększonego zainteresowania naszymi produktami. Powoli to wcześniej zadziałać i uzupełnić nasz asortyment w magazynach.