sie 11, 2014 Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Dlaczego marketing szeptany jest skuteczny?

Marketing szeptany wywołuje skrajne oceny. Dla jednych „szeptanka” jest działaniem nie do końca uczciwym i zdecydowanie nie przynoszącym chluby danej firmie. Dla innych liczy się przede wszystkim skuteczność. Czy buzz marketing się opłaca? Sklepy internetowe zdecydowanie powinny pochylić się nad tym zagadnieniem.

 

Garść badań

Ufamy innym ludziom. Gdy ktoś nam coś poleca (lub odradza) uznajemy, że robi to w dobrej wierze i warto pójść za takim głosem. W 2010 roku Interaktywnie.com przygotowało raport „Marketing szeptany”. Bazując na badaniach Nielsena pokazano, że aż 90% badanych ufa opiniom znajomych, a niewiele mniej, bo 70% ufa opiniom internautów. Polecenia dystansują tym samym inne źródła wiedzy o produkcie. Skąd tak wysoki poziom zaufania do poleceń? Opinie w sieci wydają się konsumentom naturalne i spontaniczne.

zaufanie do reklam, polecenia w internecie, marketing szeptany,

Sporo w tym prawdy, bo znacząca część poleceń pojawiających się w sieci generowana jest naturalnie – my sami współtworzymy recenzje i informujemy znajomych o swoich decyzjach zakupowych. Co dwie minuty powstaje więcej zdjęć, niż zrobiono w całym XIX wieku. Znaczna część z nich powstaje po to, by podzielić się nimi za pośrednictwem Internetu. User-generated content (UGC) (ang. treść generowana przez użytkownika) jest dla nas bardziej wiarygodna, niż tradycyjny przekaz medialny. UGC to w pewnej części nasze własne dzieło. Platforma Crowdtap przedstawiła niedawno wyniki analizy, zgodnie z którą bardzo duża cześć młodych osób (18-36) wykorzystuje Internet do podejmowania świadomych decyzji zakupowych. Połowa młodych ludzi przy kupnie auta, pralki, telefonu czy wycieczki weźmie pod uwagę UGC. Jeśli więc powszechnym jest polecanie produktów, to równie naturalne wydaje się polecanie dystrybutorów. Stąd już tylko mały krok by w dyskusjach online pojawiały się nazwy e-sklepów i linki do ich oferty.

klinika_wykres_02_c

Zalety i wady buzz marketingu

Jak pokazuje praktyka – rozsądnie prowadzone kampanie marketingu szeptanego przynoszą sukcesy. Ważne, by na początku wyznaczyć sobie określone cele. Te mogą być różne: zwiększenie ruchu na stronie www lub w e-sklepie, działania pozycjonerskie, budowa pozytywnego wizerunku, czy „gaszenie pożarów” – odpowiadanie na wątpliwości i negatywne dotyczące naszej oferty. Podstawą jest wiarygodność. Jeśli użytkownicy forów piszący w imieniu marki stworzą wiarygodne profile, będą potrafili działać regularnie, udzielać się w różnych wątkach i nieco ograniczyć bezustanne nawiązywanie do nazwy firmy lub produktu – wszystko pójdzie dobrze.

Marketing szeptany często bywa postrzegany jako nieetyczny. Ot jakiś marketer wprowadza w błąd użytkowników forów internetowych, nie tylko udając zwykłego konsumenta, ale też zakłamuje prawdziwy obraz produktu. Można. Tylko po co? Każdy produkt i każda marka ma swoje pozytywne wyróżniki. Skupmy się na nich.

Dodatkowe narzędzia

Niejeden żonaty mężczyzna słyszał kilka dni przed ślubem od swojego wujka sakramentalne: „Żeń się, żeń. Czemu mam mieć gorzej niż ty?” No właśnie – dlaczego? Jeśli zależy nam na kontroli nad przepływem poleceń w obrębie naszej branży, warto równolegle z „szeptanką” zadbać o monitoring. Oferta firm takich jak Newspoint czy Brand24 pozwala znacznie usprawnić buzz marketing. I to na dwa sposoby: Wystarczy, że zaczniemy śledzić wpisy na swój temat (naszej marki, e-sklepu, sprzedawanego online produktu) i nie umkną nam wątki, w których ktoś o nas pyta lub co gorsza wyraża się niepochlebnie. Im szybsza reakcja i kontrargument, tym lepiej dla biznesu.

b24, brand 24, monitoring internetu,

Drugim pomysłem na wykorzystanie monitoringu dla potrzeb buzz marketingu jest śledzenie… konkurencji. Jeśli na danym forum, blogu czy profilu na Facebooku mówi się o konkurentach, to dlaczego nie mielibyśmy się w danym wątku pojawić my sami?

Skutecznie i uczciwie

Zdarzyło mi się kiedyś szukać informacji na temat urządzania małej łazienki. Na pewnym forum, jeden z użytkowników pytał o wannę do skrajnie małego pomieszczenia. Chwilę później inny użytkownik polecił mu konkretnego producenta, konkretny model i podał link do e-sklepu. Problem w tym, ze proponowany produkt był większy, niż pomieszczenie, do którego „świetnie by pasował”. Decydując się na buzz marketing powierzmy swój wizerunek ludziom, którzy znają umiar i w takcie szeptania nie popadną w absurd. Komunikujmy w starannie wybranych miejscach na temat realnych wyróżników, wtedy buzz marketing będzie skuteczny.

Promocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Zbigniew Tobolski

Zbigniew TobolskiE-marketing and Social Media Manager TI Agency

Lubi bawić się słowami. Zawodową przygodę z social media zaczynał w 2010 roku. Wśród marek, z którymi od tamtej pory współpracował znajdziemy kilka doskonale rozpoznawalnych brandów z różnych branż: od chemii budowlanej, przez uczelnię wyższą po FMCG. Największą frajdę przynosi mu praca nad nowymi strategiami. W TI odpowiada za komunikację w social media sieci supermarketów POLOmarket oraz Salonów Łazienki z Pomysłem. Prywatnie szczęśliwy i bardzo dumny tata.

więcej
e-biznes
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Obsługa klienta w e-commerce...

Polski e-commerce funkcjonuje w środowisku ostrej konkurencji cenowej. Lata promocji w porównywarkach i przyzwyczajenie do realiów portali aukcyjnych sprawiają, że cena wydaje się być...

Więcej
patronatywydarzenia
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Relacja z XI Targów eHandlu...

9 listopada w Warszawie w Hali EXPO XXI odbyły się XI Targi eHandlu. Zorganizowane spotkanie zgromadziło wiele firm z branży e-commerce oferujących rozwiązania i technologie ułatwiające...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Sklep na Facebooku – inspiruj klientów!...

Sprzedaż poprzez inspiracje to temat, o którym pisaliśmy już na naszym blogu. Przygotowaliśmy też dla was Złotą Poradę poświęconą inspiracjom w e-sklepach. Możecie otrzymać ją...

Więcej
patronatywydarzenia
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

XI Targi eHandlu – spotkajmy się!...

Już 9.11 odbędzie się w Centrum EXPO XXI w Warszawie  kolejna edycja Targów eHandlu - największych w Polsce targów dla wszystkich sprzedających w internecie. Szacuje się, że ponad 140...

Więcej
newsy
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Bestseller z Piotra i Pawła, czyli wydawniczy sukc...

Czy memy mają wartość? Oczywiście, że tak – jeśli tylko ich bohaterowie potrafią z nich korzystać. Hitem ostatnich dni jest Cacao DecoMorreno, w którego opakowaniu ktoś dopatrzył się...

Więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Jak edytować promowany post?...

Administratorzy profili na Facebooku bardzo często stają przed koniecznością edycji opublikowanego posta. Wielu z nich nie wie jednak, że edytować można każdy post. Także taki, który ma...

Więcej