sie 7, 2014 Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

E-commerce w FMCG z potężnym potencjałem

24% osób korzystających ze sklepów internetowych kupowało lub planuje kupno produktów spożywczych online. Co ciekawe, największym zainteresowaniem oferta e-grocery cieszy się wśród osób dojrzałych (50+) oraz posiadających wyższe wykształcenie. Sektor FMCG w polskim e-handlu prezentuje się jak kopciuszek, ma jednak ogromne szanse, by w krótkim czasie dogonić lub przyćmić inne branże.

Tesco liderem

Jak podał niedawno portalspozywczy.pl wartość polskiego rynku FMCG online wynosi ponad 500 mln złotych. W ciągu najbliższych czterech lat wartość ta ma się podwoić. Aktualnym liderem w tym segmencie jest sieć Tesco. Produkty za pomocą usługi Ezakupy kupować mogą już mieszkańcy ponad 200 polskich miast. W kwietniu zrealizowano milionową dostawę. Z usługi Tesco Ezakupy korzystają w znakomitej większości panie (79%), największą grupę społeczną stanowią rodziny z dziećmi (43%), a hitem sprzedaży są produkty świeże: mleko, masło, owoce i warzywa. Tesco to pionier e-sprzedaży – działa w Internecie od 1994 roku, współtworząc w Wielkiej Brytanii najsilniejszy sektor e-delikatesów w Europie.

e-delikatesy tesco sklep internetowy

Optymistyczne prognozy

Zdaniem serwisu ekomercyjnie.pl, w którym możemy przeczytać analizę raportu „Global Powers of Retailing 2013. Retail Beyond”, w 2016 r. handel e-commerce będzie stanowić jedną piątą całkowitej sprzedaży detalicznej. W pierwszej dziesiątce listy TOP 250 detalistów aż osiem firm reprezentuje właśnie dobra szybko zbywalne. Podium buduje trójka gigantów: amerykański Wal-Mart, Carrefour oraz Tesco. Jak prognozuje w rozmowie z Polskim Radiem Nicolas Jedraszak – prezes Frisco.pl – możemy spodziewać się, że obecne na polskim rynku dyskonty będą coraz intensywniej myślały o e-sprzedaży. W Niemczech w taki sposób swoją ofertę wzbogacił już Lidl. Nie jest jednak przesądzone, czy kolejne sieci oferować będą dostawę do domu, czy może realizację zamówienia w sklepie, gdzie klienci będą tylko odbierać swoje zakupy. Polska ma sporo do nadrobienia – rynek e-delikatesów stanowi ledwie 0,2% polskiego rynku spożywczego. Dla porównania w Wielkiej Brytanii jest to aż 4%.

e-sklepy spożywcze

Szansa dla małych (case study)

Nie tylko wielkie sieci stają przed wielką szansą, jaką daje inwestycja w e-grocery. Ciekawą ofertę posiada na przykład sklep Rano Zebrano, którego model biznesowy wpisuje się doskonale w dane przytoczone wcześniej w kontekście e-sklepu Tesco. Jak wspomniałem, sprzedażowym hitem lidera polskiego rynku są świeże produkty dostarczane do domów klientów. Ranozebrano.pl to miejsce, w którym zabiegani warszawiacy mogą zamówić owoce, warzywa i nabiał „prosto z targu”. W tym projekcie widać dobry pomysł. Przejrzysty i nowoczesny sklep, uwagę przykuwają w nim sylwetki Pana Bogusława, który ma pasiekę, pana Józefa hodowcy marchewek i wielu innych, drobnych producentów ekologicznej żywności. Dzięki temu e-sklep staje się miejscem przyjaznym i wiarygodnym. Wsparciem dla projektu jest gromadzący ponad 2000 fanów fanpage na Facebooku. Wydaje się, że tego rodzaju startupy mają spore szanse na rozwój w kolejnych miastach.

ranozebrano świeże owoce online

Cenimy sobie wygodę

Czy e-commerce w branży FMCG zastąpi tradycyjne sklepy? Raczej nie, przynajmniej nie w najbliższym czasie. Jednak e-commerce już wkrótce stanie się koniecznym (z punktu widzenia sprzedawców), bo bardzo ciekawym (z punktu widzenia klientów) uzupełnieniem oferty. E-handel rysuje się też jako wielka szansa dla drobnych producentów, którym coraz trudniej konkurować z ofertą przemysłową.

 

E-biznesTrendy
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Zbigniew Tobolski

Zbigniew TobolskiE-marketing and Social Media Manager TI Agency

Lubi bawić się słowami. Zawodową przygodę z social media zaczynał w 2010 roku. Wśród marek, z którymi od tamtej pory współpracował znajdziemy kilka doskonale rozpoznawalnych brandów z różnych branż: od chemii budowlanej, przez uczelnię wyższą po FMCG. Największą frajdę przynosi mu praca nad nowymi strategiami. W TI odpowiada za komunikację w social media sieci supermarketów POLOmarket oraz Salonów Łazienki z Pomysłem. Prywatnie szczęśliwy i bardzo dumny tata.

więcej
e-biznes
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Obsługa klienta w e-commerce...

Polski e-commerce funkcjonuje w środowisku ostrej konkurencji cenowej. Lata promocji w porównywarkach i przyzwyczajenie do realiów portali aukcyjnych sprawiają, że cena wydaje się być...

Więcej
patronatywydarzenia
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Relacja z XI Targów eHandlu...

9 listopada w Warszawie w Hali EXPO XXI odbyły się XI Targi eHandlu. Zorganizowane spotkanie zgromadziło wiele firm z branży e-commerce oferujących rozwiązania i technologie ułatwiające...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Sklep na Facebooku – inspiruj klientów!...

Sprzedaż poprzez inspiracje to temat, o którym pisaliśmy już na naszym blogu. Przygotowaliśmy też dla was Złotą Poradę poświęconą inspiracjom w e-sklepach. Możecie otrzymać ją...

Więcej
patronatywydarzenia
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

XI Targi eHandlu – spotkajmy się!...

Już 9.11 odbędzie się w Centrum EXPO XXI w Warszawie  kolejna edycja Targów eHandlu - największych w Polsce targów dla wszystkich sprzedających w internecie. Szacuje się, że ponad 140...

Więcej
newsy
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Bestseller z Piotra i Pawła, czyli wydawniczy sukc...

Czy memy mają wartość? Oczywiście, że tak – jeśli tylko ich bohaterowie potrafią z nich korzystać. Hitem ostatnich dni jest Cacao DecoMorreno, w którego opakowaniu ktoś dopatrzył się...

Więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Zbigniew Tobolski / 0 komentarzy

Jak edytować promowany post?...

Administratorzy profili na Facebooku bardzo często stają przed koniecznością edycji opublikowanego posta. Wielu z nich nie wie jednak, że edytować można każdy post. Także taki, który ma...

Więcej