cze 1, 2016 Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest „zgoda” – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na otrzymywanie informacji handlowych jest więc niezbędne. O czym marketerzy muszą pamiętać w kontekście tych działań? Na pytanie to odpowiada Marek Włodarczyk, Country Manager optivo.

Dokumentuj wszystkie rejestracje

Reklamodawcy dobrze wiedzą, że powinni stosować model podwójnej zgody podczas zapisu do newslettera (double opt-in). To ogólna zasada, niezależna od wszelkich lokalnych wymogów prawnych, które mogą się znacznie różnić w poszczególnych krajach.

Double opt-in to metoda, podczas której odbiorcy potwierdzają swoje zainteresowanie otrzymywaniem newslettera poprzez tak zwany „checkmail”, wysyłany automatycznie po dokonaniu wstępnej rejestracji („opt-in”). E-mail ten zawiera specjalny link potwierdzający – faktyczne dodanie użytkownika do listy subskrybentów następuje dopiero po kliknięciu przez niego w zawarty w wiadomości link.

Procedura double opt-in daje marketerom pewność, że mają oni uprawnienia do wysyłania swoich wiadomości do danego odbiorcy. Dopiero po kliknięciu przez niego w link potwierdzający subskrypcję można być pewnym, że zapisu na newsletter nie dokonała osoba trzecia. Aby udokumentować zgodę, powinny zostać zarejestrowane następujące informacje:

  • treść deklaracji zgody
  • czas rejestracji i adres IP
  • treść e-maila z potwierdzeniem (checkmail)
  • czas, kiedy zgoda została potwierdzona

Wysokiej jakości adresy

Metoda podwójne zgody, stosowana podczas subskrypcji newslettera, eliminuje możliwość dokonania zapisu do bazy danych przez pomyłkę lub z nieprawidłowych/ nieistniejących adresów e-mail. Jakość budowanych w ten sposób list odbiorców, do których wysyłana jest kampania, jest dzięki temu zdecydowanie lepsza, a wiadomości są skutecznie dostarczane do skrzynek odbiorców (wiąże się to m.in. z możliwością przejścia przez filtry antyspamowe).

Globalni usługodawcy poczty elektronicznej, tacy jak Gmail, Outlook lub Yahoo, jak również lokalni ich odpowiednicy, regularnie publikują zalecenia na temat zapewnienia sobie jak najlepszej dostarczalności. Byłoby więc zaniedbaniem ze strony reklamodawców, gdyby te „wewnętrzne zasady” providerów były lekceważone. Wszystkie działania powinny być więc ukierunkowane na „przekonanie” filtrów antyspamowych, że odbiorca nie tylko spodziewa się newslettera, ale również go oczekuje. Firma, która wysyła e-maile do nieaktywnych lub niezainteresowanych odbiorców – czy nawet spam trapów – sama sobie wyrządza krzywdę. Takie grupy odbiorców nie chcą już zwykle otrzymywać newsletter’ów.

Aby ocenić wartość e-maila z technicznego punktu widzenia, filtry antyspamowe zwracają szczególną uwagę na wskaźnik odnotowywanych skarg. Wskaźnik ten pokazuje, jaki procent wiadomości wysłanych przez danego nadawcę został oznaczony jako spam. Serwisy webmail rejestrują takie skargi natychmiast i gdy ich ilość przekroczy pewną granicę, wiadomości od tego nadawcy zostają zablokowane. W ten sposób providerzy chcą chronić użytkowników przed niechcianymi wiadomościami. Firma, która podczas procesu rejestracji korzysta z procedury double opt-in, zmniejsza znacznie ryzyko zostania oznaczonym jako spamer.

Poza jakością adresu, serwisy webmail nieustannie oceniają podejmowane przez firmę działania wysyłkowe i inne dane, np. szczegóły dotyczące częstotliwości wysyłki, odpowiedzi odbiorcy, treści e-maili oraz obecności na czarnej liście.

Aby zapewnić najlepszą dostarczalność u providerów pocztowych, takich jak np. Gmail, należy pamiętać o kluczowych kwestiach:

  • braniu pod uwagę wszystkich istniejących metod filtrowania wiadomości w danym koncie
  • strategii formułowania odpowiedniej treści, która uwzględnia rekomendacje poszczególnych providerów pocztowych
  • rezygnacji ze wszystkich wypożyczonych lub zakupionych adresów e-mail
  • utrzymaniu stałej higieny listy adresatów, począwszy od wdrożenia procedury double opt-in przy rejestracji do newslettera.

Podsumowując: proces double opt-in jest fundamentem skutecznego i opartego na zgodzie e-mail marketingu. Tylko w ten sposób można uniknąć zakwalifikowania wiadomości jako spam. Jednoczesne stosowanie się do nieustannie uzupełnianych wytycznych, publikowanych przez dużych dostawców pocztowych jako zbiór najlepszych praktyk, zapewnia wysoką dostarczalność e-maili.

E-biznesPromocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marek Włodarczyk

Marek WłodarczykCountry Manager optivo GmbH / Sp. z o.o.

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

4 kroki do osiągnięcia sukcesu...

Rosnąca liczba kanałów komunikacji sprawia, że indywidualna ​​ścieżka zakupowa klienta – od pierwszego kontaktu z marką, aż do dokonania zakupu – jest obecnie bardziej rozproszona...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Sztuczna inteligencja przyszłością emarketingu...

Jak na otrzymane emaile zareagują poszczególni odbiorcy? Jak efektywnie unikać folderu SPAM? Jaki powinien być kolejny, najbardziej optymalny krok, który powinniśmy podjąć? Niezależnie od...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Hiperpersonalizacja, czyli nowa broń marketingu...

Masowe wysyłki są passé. W dzisiejszym świecie marketerzy mają niezliczone możliwości segmentowania bazy pod kątem grup docelowych i personalizowania treści tak, aby w efektywny sposób...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Dokąd zmierza komunikacja z klientem?...

„Conversational commerce” to nowy, coraz bardziej popularny temat. Aplikacje dedykowane do komunikacji, takie jak WhatsApp, WeChat i im podobne, są w rozkwicie. Założyciel WhatsApp, Jan Koum,...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketingowe inspiracje na Dzień Ojca...

Czy wiecie, że ojcowie musieli czekać ponad 50 lat dłużej niż matki na swoje oficjalne święto? Warto przygotować dla nich coś specjalnego i wykorzystać tę okazję do znacznego zwiększenia...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda...

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest "zgoda" – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na...

Więcej