lut 9, 2016 Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing – walentynkowe know-how

Zgodnie z ubiegłorocznym badaniem SW Research, Polacy przeznaczają na święto zakochanych około 1,5 mld PLN. Z ankiety Payback wynika natomiast, że 1/5 z nas wydaje swoje pieniądze na walentynkowe prezenty w internecie. Nietrudno się domyślić, że zarówno w tym roku, jak i w nadchodzących latach, statystyki te będą tylko rosnąć. Co powinni zrobić marketerzy, aby w pełni wykorzystać ten potencjał? 

Skuteczna komunikacja e-mail marketingowa zawsze powinna się opierać na odpowiednim stopniu segmentacji bazy i personalizacji wiadomości. Ponadto, w przypadku mailingu okolicznościowego, duże znaczenie dla powodzenia sprzedaży online ma także zapewnienie konsumenta, że zamówione produkty dotrą do niego na czas. Czy realizując walentynkowe kampanie e-mail marketingowe, warto pamiętać o czymś jeszcze?

Nie czekaj do ostatniej chwili

Początek lutego to moment, w którym zarówno witryny galerii handlowych, jak i główne strony portali zapełniają się różowymi grafikami, przypominającymi o nadchodzącym święcie. Efektywna kampania mailowa z okazji Walentynek musi się jednak zacząć znacznie wcześniej i nie może ograniczać się tylko do jednej wysyłki. Chcąc w pełni wykorzystać kontekst dnia zakochanych, pierwsze okolicznościowe newslettery należy wysyłać już w drugiej połowie stycznia. Nawet, jeśli nie będą one w całości poświęcone Walentynkom, warto pamiętać o umieszczeniu w nich specjalnych bannerów, np. w stopce maila. Dzięki temu przypomnimy subskrybentom o nadchodzącym święcie, a także zachęcimy ich do zapoznania się propozycjami prezentów dostępnych w naszym sklepie.

Mailing walentynkowy przykład 1.

Mailing walentynkowy przykład 1.

Przewodnik dla zakochanych

14. lutego może przysporzyć zakochanym prezentowego bólu głowy – marki prześcigają się w okolicznościowych ofertach, niekoniecznie ułatwiając wybór idealnego podarunku w założonym budżecie. Właśnie dlatego, w Walentynki doskonale sprawdzają się wszelkiego rodzaju przewodniki i poradniki prezentowe („gift guides”) oraz listy życzeń. Poza widełkami cenowymi, można wprowadzić w ramach takich wiadomości np. rozróżnienie na prezenty dla żon/mężów i dziewczyn/chłopaków (segmentacja wyłączne na grupy kobiet i mężczyzn może okazać się niewystarczająca) lub listę najlepszych produktów wybranych przez firmę – tak, jak zrobiła to marka UncommonGoods.

Mailing walentynkowy przykład 2.

Mailing walentynkowy przykład 2.

Mailing walentynkowy przykład 3.

Mailing walentynkowy przykład 3.

 Konsumenci kupują emocjami

W e-mail marketingu nie chodzi tylko o to, aby atrakcyjnie zaprezentować określony produkt i umieścić w odpowiednim miejscu przycisk C2A „Kup”. Szczególne znaczenie odgrywają emocje, zwłaszcza w przypadku mailingu okolicznościowego. Nie od dziś wiadomo, że dyktują one naszymi wyborami zakupowymi.

Newsletter firmy Reiss jest idealnym przykładem na to, jak w prosty sposób pobudzić wyobraźnię subskrybenta i odwołać się do pozytywnych uczuć związanych z Walentynkami. Topshop podpowiada natomiast, jak najlepiej się ubrać (korzystając przy tym oczywiście z własnej oferty), w zależności od tego, na jaki rodzaj walentynkowej randki się wybieramy.

Mailing walentynkowy przykład 4.

Mailing walentynkowy przykład 4.

Mailing walentynkowy przykład 5.

Mailing walentynkowy przykład 5.

Pamiętając, że coraz więcej wiadomości otwieranych jest na urządzeniach mobilnych, warto zadbać o responsywny design naszego newslettera. Mailing Hyde Park jest w tym miejscu dobrym przykładem, również ze względu na wyróżnienie graficzne walentynkowej oferty specjalnej.

Mailing walentynkowy przykład 6.

Mailing walentynkowy przykład 6.

 Z miłości do…

Dzień zakochanych można wykorzystać także w przewrotny sposób, odwołując się do nieco mniej romantycznych relacji, z pozoru zarezerwowanej tylko dla par. Firma MapMyWalk nawiązuje w swoim newsletterze do miłość do zdrowia i fitnessu – trafiając np. do tych, którzy jeszcze nie znaleźli drugiej połówki, bądź też nie podchodzą do tego święta w sposób komercyjny.

Oryginalność nie jest jednak zarezerwowana tylko dla kampanii dedykowanych singlom. Dla tych, którzy szukają prezentu dla ukochanej/ukochanego, ciekawą inspiracją może okazać się pomysł podarowania zniżek lub voucherów na siłownię czy do SPA. To nie tylko alternatywa dla standardowych kwiatów czy czekoladek, ale także nawiązanie do noworocznych postanowień, tak niedawno przecież podjętych.

Mailing walentynkowy przykład 7.

Mailing walentynkowy przykład 7.

Miłość do zwierząt potrafi być bardzo silna. Wie o tym firma BarkShop, która w zabawny i humorystyczny sposób przypomina swoim subskrybentom, że w Walentynki mogą  rozpieszczać swoich pupili produktami dostępnymi w ich sklepie.

Mailing walentynkowy przykład 8.

Mailing walentynkowy przykład 8.

Wyróżnij się z tłumu

Warto też wyłamać się z typowego, czerwono-różowego designu i „serduszkowego” klimatu (lub potraktować temat z dystansem). Doskonałym przykładem jest np. walentynkowa kampania ASOS, prezentująca produkty idealne na randkę podczas koncertu.

Mailing walentynkowy przykład 9.

Mailing walentynkowy przykład 9.

Nie tylko retail

Walentynki to dokonały kontekst komunikacyjny nie tylko w obszarze działań B2C, ale także B2B. Warto wykorzystać ten moment i przypomnieć o sobie subskrybentom, na przykład poprzez specjalną promocję, czy też zabawne nawiązanie do oferowanych przez siebie usług – tak, jak zrobiły to firmy One Medical Group (Love is in the Care) czy Hightail (Show Your Files Some Love).

Mailing walentynkowy przykład 10.

Mailing walentynkowy przykład 10.

Mailing walentynkowy przykład 11.

Mailing walentynkowy przykład 11.

Przykład Zulily pokazuje natomiast, że specjalne okazje i święta mogą być doskonałym momentem na poznanie preferencji konsumentów. Newsletter zawiera prośbę o wskazanie najbardziej lubianej marki poprzez nawiązanie do tzw. „sekretnego wielbiciela”. Jestem przekonana, że odpowiednio przygotowany, zabawny formularz wzbudzi pozytywne emocje u odbiorców i pozwoli na zwiększenie responsywności przeprowadzanej ankiety.

Mailing walentynkowy przykład 13.

Mailing walentynkowy przykład 13.

Kocha? Nie kocha!

Nie wszyscy konsumenci podchodzą do Walentynek w sposób komercyjny. Podobnie jak firmy, których grupa docelowa należy do tego właśnie grona. Idealnym przykładem jest firma Sailor Jerry, która wykorzystała Walentynki na wysłanie zdecydowanie antywalentynkowego newslettera. Świadczy o tym tytuł maila (“A sale, hell yeah. A Valentine’s sale, hell no.”), zamieszczona w newsletterze grafika oraz sama jego treść. Sailor Jerry jako pretekst do wysłania informacji o wyprzedaży podaje konieczność zrobienia miejsca na wiosenną kolekcję i zaznacza, że daleko im do tego komercyjnego święta, jakim są Walentynki. Ciekawy i zaskakujący pomysł, który – przewrotnie – podbił moje serce.

Mailing walentynkowy przykład 14.

Mailing walentynkowy przykład 14.

Myśląc o swoich działaniach marketingowych, zwłaszcza w kontekście Walentynek, kierujmy się zasadami, które obowiązują w każdej dobrej relacji. Zaskakujmy naszych subskrybentów, sprawiajmy im niespodzianki, wywołujmy uśmiech na ich twarzach, pokażmy, jak bardzo są dla nas ważni, dawajmy poczucie bezpieczeństwa, angażujmy, ale też sami pokazujmy zaangażowanie. Powyższe przykłady dowodzą, że w zależności od prowadzonego przez nas biznesu oraz grupy docelowej, możemy osiągnąć ten cel w zupełnie różny sposób. Ważne jest jedno – nie dajmy drugiej stronie powodu do rozstania z nami.

E-biznesPromocja e-sklepuSystemy B2B
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marek Włodarczyk

Marek WłodarczykCountry Manager optivo GmbH / Sp. z o.o.

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

4 kroki do osiągnięcia sukcesu...

Rosnąca liczba kanałów komunikacji sprawia, że indywidualna ​​ścieżka zakupowa klienta – od pierwszego kontaktu z marką, aż do dokonania zakupu – jest obecnie bardziej rozproszona...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Sztuczna inteligencja przyszłością emarketingu...

Jak na otrzymane emaile zareagują poszczególni odbiorcy? Jak efektywnie unikać folderu SPAM? Jaki powinien być kolejny, najbardziej optymalny krok, który powinniśmy podjąć? Niezależnie od...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Hiperpersonalizacja, czyli nowa broń marketingu...

Masowe wysyłki są passé. W dzisiejszym świecie marketerzy mają niezliczone możliwości segmentowania bazy pod kątem grup docelowych i personalizowania treści tak, aby w efektywny sposób...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Dokąd zmierza komunikacja z klientem?...

„Conversational commerce” to nowy, coraz bardziej popularny temat. Aplikacje dedykowane do komunikacji, takie jak WhatsApp, WeChat i im podobne, są w rozkwicie. Założyciel WhatsApp, Jan Koum,...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketingowe inspiracje na Dzień Ojca...

Czy wiecie, że ojcowie musieli czekać ponad 50 lat dłużej niż matki na swoje oficjalne święto? Warto przygotować dla nich coś specjalnego i wykorzystać tę okazję do znacznego zwiększenia...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda...

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest "zgoda" – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na...

Więcej