System klasy ERP jest jednym z najważniejszych elementów oprogramowania firmy. Jeśli dodatkowo firma prowadzi sklep internetowy a jej system ERP nie jest zintegrowany ze e-sklepem, może powodować komplikacje w procesie sprzedaży, rezerwacji stanów magazynowych czy też powodować kosztowne dla firmy pomyłki.
Integracja z systemem ERP umożliwia przedsiębiorstwu usprawnienie procesów biznesowych, w tym zarządzania magazynem, realizacji zamówień ze sklepu internetowego, transakcji zewnętrznych z Allegro, kontaktów z klientem, rachunkowości jak i również wymiana informacji dotyczących produktów i logistyki.
Integracja sklepu internetowego z systemem magazynowo handlowym pozwala na pełną automatyzację i realizację procesu kupna i sprzedaży.
Do najważniejszych zalet integracji oprogramowania handlowo-magazynowego z witryną e-sklepu można zaliczyć:
- Stany magazynowe online – odpowiednie zintegrowanie systemu magazynowego z bazą sklepu internetowego umożliwia aktualizację stanów magazynowych nawet w czasie rzeczywistym. Daje to ogromną oszczędność czasu, przy nawet niewielkiej ilości pozycji asortymentowych oraz umożliwia ich kontrolę z jednego programu.
- Automatyzacja – czynnik ludzki potrafi być zawodny. Niedopatrzenie lub drobna pomyłka przy realizacji zadań może doprowadzić do powstania wielu błędów, które poza czynnikiem wizerunkowym stanowią koszt e-sklepu. Integracja umożliwia automatyczne przesyłanie zamówień z e-sklepu do bazy systemu ERP, a wszelkie zamiany w systemie magazynowo – księgowym powodują zmiany w sklepie internetowym (stan magazynowy, nazwa produktu, cena itp.). To samo dotyczy kontroli ilości produktów udostępnionych do sprzedaży na Allegro, Ebay czy innych aukcjach internetowych.
- Nowości produktowe On Time – Produkty dodawane poprzez system ERP (np. poprzez fakturę zakupu) mogą automatycznie pojawiać się w sklepie internetowym, dzięki czemu klienci mogą od razu się o nich dowiedzieć oraz je zakupić co daje przewagę nad konkurencją.
- Zwiększenie wydajności – Integracja usprawnia wiele procesów biznesowych, zmniejsza zaangażowanie zasobów ludzkich. Włączenie niektórych funkcji do systemu ERP zmniejsza zaangażowanie człowieka i możliwość powstawania błędów. Przede wszystkim jeśli chodzi o ponowne wprowadzanie danych, np. informacje o wysyłce, wystawianie dokumentów fiskalnych. Niektóre systemy dają możliwość informowania o bieżącym statusie zamówienia i numerze przesyłki. Zmniejsza to koszty operacyjne oraz poprawia jakość obsługi i komunikację z klientem.
- Przejrzystość transakcji finansowych – każde zamówienie, które zostało złożone w sklepie internetowym lub na zintegrowanym portalu aukcyjnym jest widoczne w systemie ERP, na podstawie którego można wygenerować odpowiedni dokument, np. paragon, faktura VAT. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszelkie transakcje są prawidłowo rozliczane a ryzyko powstania błędu praktycznie nie istnieje. Większość systemów umożliwia również tworzenie zestawień finansowych, bilansów. Jest to bardzo ważne dla planowania i prognozowania.
- Zwiększenie zadowolenia klientów – Łatwość uzyskania najbardziej aktualnych informacji o produktach, dostępności, kosztach przesyłki, itp. dzięki integracji z systemem ERP zwiększa poziom satysfakcji klienta (user experience) oraz eliminuje powstawanie błędów operacyjnych ze strony obsługi e-sklepu. Niektóre z systemów umożliwiają też zarządzanie relacjami z klientem (CRM).
- Lepsza kontrola Twojej firmy – Integracja procesów biznesowych z e-commerce i ERP zapewnia właścicielom firm polepszenie kontroli ich działalności oraz uzyskanie znaczącej przewagi konkurencyjnej .