Zastanawiasz się nad tym, czy Twój e-sklep powinien posiadać bloga? Blog to doskonałe narzędzie marketingowe pod warunkiem, że wiesz jak blogować. 2/3 internautów przyznaje, że czyta blogi w badaniu IIBR. Dowiedz się, co zrobić, by być czytanym i by blogowanie przyniosło wymierne korzyści dla Twojego biznesu. Zbuduj angażującego bloga w 5 skutecznych krokach.
Po pierwsze: bądź autentyczny i unikatowy
Blogów jest mnóstwo. Jeśli Twoja konkurencja jeszcze nie zdecydowała się na prowadzenie firmowego bloga, tym lepiej dla Ciebie. W dobie, kiedy tak duże znaczenie ma unikatowy i wartościowy kontent, blog może stać się Twoją bronią oraz wyróżnikiem.
- Blog.Lazienkizpomyslem.pl to przykład bloga firmowego, w którym najważniejsze są eksperckie treści, skierowane do osób szukających sprawdzonych informacji na temat trendów i wyposażenia łazienki.
Aby przykuć uwagę czytelników musisz zadbać o naprawdę wartościowe treści. Takie, których czytelnik nie znajdzie nigdzie indziej. Dziel się swoją wiedzą jako ekspert w określonej dziedzinie, nie tylko powielaj, ale również kreuj modę i trendy. A przede wszystkim pokazuj pasję, która sprawiła, że zdecydowałeś się otworzyć własny e-biznes.
Publikuj takie treści, za które czytelnik byłby nawet skłonny zapłacić. Dzięki temu zbudujesz prawdziwą, bezcenną wartość, jaką jest ekspercki wizerunek i zdobędziesz zaufanie czytelników/klientów.
Jeśli istnieje taka możliwość podpisuj swoje teksty. Ludzie czytają blogi, zwracając uwagę na to, kto je pisze. Łatwiej zyskasz zaufanie, jeśli zdecydujesz się nie ukrywać pod żadnym z pseudonimów. Podstawa dobrego bloga to Twoja wiarygodność.
Po drugie: pisz regularnie
Banał? Nic bardziej mylnego. Regularność jest niezbędna, jeśli chcesz, aby Twoje teksty właściwie pozycjonowały się w wyszukiwarkach. Regularna aktualizacja bloga sprawi, że nie tylko będziesz pojawiał się wyżej w wynikach wyszukiwania, ale również Twoi czytelnicy będą wracać po więcej dobrych treści. Nie ma niczego gorszego niż blog, na którym od dawna nic nie było publikowane. Wprawdzie każdy tekst z przeszłości ma swoją wartość, ale dobry blog musi po prostu żyć.
Zaplanuj swoje wpisy i wpisz je w strategię marketingową swojej firmy. Zaangażuj swoich pracowników, zwłaszcza tych, którzy mają lekkie pióro i chcieliby współtworzyć treści albo zatrudnij agencję, która przejmie w tym zakresie ich kompetencje.
Po trzecie: Twój blog to nie słup ogłoszeniowy
Blog to doskonałe narzędzie marketingowe, ale nie zapomnij, że za możliwość obejrzenia reklamy zazwyczaj ludzie nie płacą. Wrzucaj informacje na temat swoich produktów i firmy, ale nie pozwól, by blog stał się słupem ogłoszeniowym upstrzonym mało atrakcyjnymi i opornymi w odbiorze reklamowymi komunikatami. Pisz o swoich produktach, ale wplatając je w treści, które mogą okazać się przydatne odbiorcy.
Sprzedajesz meble? Pisz o trendach w designie, wykorzystując zdjęcia swoich produktów. W swojej ofercie masz ubrania? Kreuj trendy modowe, odsyłając do swojego sklepu. Nie bądź jednak nachalny. Większość internautów, którzy trafią na Twojego bloga będzie szukać sprawdzonych i przydatnych informacji. To od Ciebie zależy, czy po przeczytaniu jednego tekstu sięgną po więcej. To od tego jednego wpisu może zależeć, czy zainteresują się Twoją ofertą i dokonają zakupu w Twoim sklepie.
Po czwarte: przygotuj treści pod kątem pozycjonowania
Wpisy na blogu powinny być atrakcyjne. Nie tylko wizualnie, choć przejrzysta i atrakcyjna grafika bloga ma duże znaczenie. Zadbaj jednak o poprawność językową, a także o materiały multimedialne. Dodawaj zdjęcia i filmy – to ubogaca komunikat i przyciąga czytelnika na dłużej. Pamiętaj jednak, że każde zdjęcie, film, czy plik powinien zostać odpowiednio opisany. Nadawaj swoim wpisom intrygujące tytuły, ale nie komplikuj ich zbytnio. Pomyśl, czego ludzie mogą szukać w sieci i na tej podstawie twórz teksty i dobieraj tytuły, aby były jak najbardziej skuteczne.
Możesz skorzystać z narzędzia Google dla Webmasterów, aby Twoje wpisy indeksowały się szybciej. Obserwuj w Google Analitycs efekty swojej pracy, liczbę odwiedzin na blogu, popularne teksty oraz frazy, które ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Pozwoli Ci to zmienić strategię, jeśli ta obecna nie będzie przynosiła efektów.
Po piąte: zadbaj o dystrybucję treści
Kontent jest królem, ale królową jest dystrybucja treści. Tylko od Ciebie zależy, czy ktoś dowie się, jak dobry tekst napisałeś. Dopiero synergia różnych kanałów promocji daje pożądane efekty.
- Blog.KrainaObrusow.pl to przykład bloga pokazujący, że dobrze wypromowany, wartościowy wpis jest w stanie zaangażować rzesze internautów i skłonić ich do podzielenia się materiałem ze znajomymi.
Napisałeś świetny tekst? Podziel się z nim ze społecznością sklepu na Facebooku, podlinkuj na Pintereście, daj o nim znać na Twitterze, czy specjalistycznych forach. Nie spamuj linkami, ale postaraj się zaciekawić potencjalnych odbiorców odpowiednią zapowiedzią swojego tekstu. Ruch z wyszukiwarek, choć bezcenny i kluczowy dla rozwoju bloga to za mało.
Blog firmowy pozwala trafić do potencjalnych nowych klientów Twojego sklepu. Dając z siebie więcej, niż standardowo, czyli sporą dawkę wiedzy oraz pasji, w prosty sposób wyróżnisz się na tle konkurencji. Rozmawiając z czytelnikami, odpowiadając na ich potrzeby, wpisując blog w grafikę swojego sklepu, zachęcasz do tego, by kupowali właśnie u Ciebie.
Autor: Izabela Kozak