gru 17, 2015 Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Jak tworzyć świąteczne kampanie e-mailowe?

Ostatnie miesiące roku są jednym z najgorętszych okresów zakupowych – zarówno dla konsumentów, jak i samej branży e-commerce. Jak wynika z badania GfK, zrealizowanego na zlecenie PayPal, obecnie 81,6% polskich internautów kupuje prezenty świąteczne online, a 74,6% używa w tym celu urządzeń mobilnych.

E-mail marketing jest jednym z głównych kanałów komunikacji pomiędzy sklepami internetowymi a konsumentami. Poniżej znajdziecie przykłady błędów, których powinni unikać marketerzy, aby okres Bożego Narodzenia przyniósł ich firmom oczekiwane rezultaty, a realizowane przez nich kampanie e-mail marketingowe działały tak sprawnie, jak warsztat Świętego Mikołaja.

Czasem łatwiej wyciągnąć portfel, niż wnioski…

… powiedział kiedyś polski scenarzysta Jacek Wejroch. Dziś nierzadko zapominamy o tym, by spojrzeć za siebie. Planujemy kampanię, budżet i tyle. A przecież skuteczne działania sprzedażowe oparte są na analizie działań poprzednich. Marketerzy powinni więc ocenić, które newslettery – wysyłane w poprzednich kampaniach świątecznych – wywołały największy odsetek OR, CTR oraz najbardziej przełożyły się na sprzedaż.

Należy odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie tytuły newslettera najbardziej zachęciły odbiorców do otwierania wiadomości? Które z zamieszczonych ofert okazały się prawdziwymi bestsellerami dla konkretnych grup docelowych? Czy były konkretne dni, w których sprzedaż znacznie wzrosła w stosunku do pozostałych? Czy któreś z działań były nieudane i powinno się ich uniknąć w bieżącym roku?

Niewykorzystany potencjał

Ostatnie miesiące roku są zazwyczaj okresem wzmożonego ruchu na stronach internetowych e-sklepów. Brak wykorzystania tego potencjału do rozbudowy bazy subskrybentów jest więc wielkim błędem. Tym bardziej, że to doskonała okazja, aby na bieżąco informować konsumentów o świątecznych ofertach, a w przyszłości nadal móc utrzymywać z nimi kontakt. Aby ułatwić użytkownikom subskrypcję newslettera, formularz zapisu powinien być dostępny na każdej podstronie sklepu. Nie należy też zapominać o wdrożeniu automatycznej kampanii powitalnej – w ten sposób pozostaniesz z subskrybentami w stałym kontakcie i wprowadzisz ich w proces zakupowy.

Świąteczne „opakowanie” newslettera

Przekonujące newslettery oparte są na kreatywnych szablonach, wizualnie dostosowanych do konkretnych okazji. Okres Bożego Narodzenia to czas silnie nacechowany pozytywnymi emocjami. Wszystko wokół jest holly, jolly and bright taki też powinien być layout świątecznego newslettera. Raz zaprojektowany, może służyć jako baza dla wszystkich mailingów, wysyłanych w tym okresie. Warto uwzględnić w nim takie elementy, jak lista życzeń, świąteczne bestsellery czy countdown, odliczający czas do świąt.

Pamiętaj, że przedświąteczny czas jest dla wszystkich bardzo intensywny. Konsumenci są zazwyczaj w ruchu, poszukując najlepszych prezentów dla swoich bliskich. Istotną kwestią jest więc dostosowanie szablonu newslettera do urządzeń mobilnych. Nie zapomnij też o wstępnych testach dostarczalności oraz wyświetlania się wiadomości na różnych urządzeniach końcowych – w tak wzmożonym okresie sprzedażowym nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy czy problemy z odczytaniem e-maili.

Wyróżnij się z tłumu

Kluczowymi elementami udanej kampanii świątecznej są: personalizacja, pozytywne emocje i humor. Tytuł newslettera powinien nawiązywać do jego treści – to oczywiste. Nie należy jednak zapominać, że w skrzynce odbiorczej znajdzie się wiele e-maili z popularnym sformułowaniem „Wesołych Świąt” czy „Świąteczne rabaty” w tytule. Marketerzy powinni więc zadbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji – na plus zadziała odwaga i poczucie humoru, dzięki którym łatwiej uzyskać element zaskoczenia, tak istotny w przyciągnięciuuwagi subskrybentów. Szczególny efekt można także osiągnąć przez zastosowanie emocji.

Nie marnuj okazji

Święta dla branży e-commerce zaczynają się już z końcem listopada. Marketerzy powinni więc wykorzystać takie okazje, jak: Czarny Piątek, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy, czy Dzień św. Mikołaja i zasygnalizować swoim subskrybentom, że to najwyższy czas, aby pomyśleli o zakupie prezentów dla bliskich.

Poniżej przykład newslettera wysłanego z okazji Black Friday. Wyróżnia się na tle innych, wysłanych w tym czasie tym, że nawiązuje bezpośrednio do Świąt Bożego Narodzenia.

Przykład 1.

Przykład 1

Pieniądze to nie wszystko

Szczególnie w okresie Bożego Narodzenia, konsument poszukuje najlepszych pomysłów na idealne prezenty. Zasypywany setkami ofert, musi dokonać wyboru. Co więc zrobić, aby kupił prezent właśnie w Twoim sklepie? Konsumenci, poza atrakcyjnymi cenowo ofertami, oczekują też zapewnienia, że zamówione przez nich prezenty dotrą do nich na czas, a także, w przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, będą mogli liczyć na szybki kontakt z pracownikami sklepu. Warto więc zamieścić w newsletterze informacje o sposobach i terminach dostawy, maksymalnym dniu na złożenie zamówienia z gwarancją dostawy przed świętami, bezpośredni kontakt do opiekuna klienta, a w przypadku możliwości odbioru osobistego – adres najbliższego sklepu stacjonarnego.

Warto również wdrożyć automatyczne e-maile transakcyjne, które będą na bieżąco informować klienta, na jakim etapie jest złożone przez niego zamówienie. Zadbaj o to, aby odbiorcy mieli pewność, że zakupy w Twoim sklepie są łatwe, szybkie, wygodne i bezpieczne.

Poniżej przykład newslettera Columbia, w którym zawarto informację
o sugerowanym terminie złożenia zamówienia.

Przykład 2.

Przykład 2

Życzymy efektywnych kampanii e-mail marketingowych i jak największego zwrotu z inwestycji!

Promocja e-sklepuSystemy B2B
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marek Włodarczyk

Marek WłodarczykCountry Manager optivo GmbH / Sp. z o.o.

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

4 kroki do osiągnięcia sukcesu...

Rosnąca liczba kanałów komunikacji sprawia, że indywidualna ​​ścieżka zakupowa klienta – od pierwszego kontaktu z marką, aż do dokonania zakupu – jest obecnie bardziej rozproszona...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Sztuczna inteligencja przyszłością emarketingu...

Jak na otrzymane emaile zareagują poszczególni odbiorcy? Jak efektywnie unikać folderu SPAM? Jaki powinien być kolejny, najbardziej optymalny krok, który powinniśmy podjąć? Niezależnie od...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Hiperpersonalizacja, czyli nowa broń marketingu...

Masowe wysyłki są passé. W dzisiejszym świecie marketerzy mają niezliczone możliwości segmentowania bazy pod kątem grup docelowych i personalizowania treści tak, aby w efektywny sposób...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Dokąd zmierza komunikacja z klientem?...

„Conversational commerce” to nowy, coraz bardziej popularny temat. Aplikacje dedykowane do komunikacji, takie jak WhatsApp, WeChat i im podobne, są w rozkwicie. Założyciel WhatsApp, Jan Koum,...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketingowe inspiracje na Dzień Ojca...

Czy wiecie, że ojcowie musieli czekać ponad 50 lat dłużej niż matki na swoje oficjalne święto? Warto przygotować dla nich coś specjalnego i wykorzystać tę okazję do znacznego zwiększenia...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda...

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest "zgoda" – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na...

Więcej