Dlaczego konwersja w sklepie jest najważniejsza?
Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, portalu czy strony www, to oczekujesz określonych działań od użytkowników. Zakup, zamówienie usługi czy ściągnięcie treści – jest wiele potencjalnych zachowań.
Konwersja to właśnie przewidziana i oczekiwana reakcja klienta, która została spowodowana konkretnym działaniem sprowadzającym ruch do witryny.
Optymalizacja wskaźnika konwersji to z pewnością konieczność. Bardzo prosto możemy wyliczyć efektywność swoich działań reklamowych na podstawie poniższego wzoru:
Ustal CEL konwersji
Bardzo ważne jest ustalenie celu swoich działań. Dla każdego podmiotu cel konwersji może być zupełnie inny – dla jednego będzie to zakup usługi lub produktu, dla innego kontakt z klientem, rozmowa na chacie, czy spowodowanie, że użytkownik pozostanie na stronie jak najdłużej korzystając z oferowanych funkcjonalności.
Co jeśli osoby, które trafiają na stronę są zainteresowane oferowanym produktem, ale bardzo rzadko taka wizyta kończy się zakupem? Może się okazać, że tworząc koszyk popełniliśmy podstawowe błędy, które odstraszają klientów. Przyjrzyjmy się dokładnie całej transakcji.
Po pierwsze sprawdź czy Twój koszyk jest funkcjonalny, przejrzysty i przyjemny w użytkowaniu. Czy ilość kroków, które oddziela klienta od momentu wybrania produktu do ostatecznego zakupu nie jest zbyt duża lub skomplikowana? Obligatoryjne logowanie się na stronie, konieczność pozostawienia maila do newslettera mogą zniechęcać potencjalnych klientów do pójścia dalej. Stwórz opcję do wyboru – za dodatkowe logowanie rabat, zniżka, dodatkowy przywilej, który zachęci klienta. W ten sposób osoby zainteresowane szybkim zakończeniem transakcji, jak i miłośnicy rabatów będą usatysfakcjonowani.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest wizualna strona naszego koszyka – chaotyczny formularz, niejasna forma zapłaty czy wartość przesyłki z pewnością nie działają na korzyść sprzedawcy. Strona koszyka powinna zawierać tylko niezbędne funkcje i jednoznaczne informacje dla procesu transakcji.
Inne elementy zwiększające konwersję w sklepie internetowym
Zwiększ konwersję zachęcając klienta do zakupu unikalnymi opisami oferowanych produktów. Potwierdź jakość swoich produktów, ich walory estetyczne, jakościowe, funkcjonalność i design. Pamiętaj o dobrych zdjęciach, najlepiej kilku przy danym produkcie, to często one mają wpływ na decyzje zakupowe w sieci.
Sposób na zwiększenie konwersji – wyeliminuj pusty ruch
Jasno sprecyzowany cel konwersji pozwoli w dużej mierze wyeliminować pusty ruch na stronie. Tworząc kampanie reklamową na Facebooku, czy w Google staraj się bardzo dokładnie ją targetować. Odpowiednio dobrana grupa docelowa i konkretny, dedykowany pod nią kontent spowoduje, że procent konwersji na stronie będzie wyższy.
Bardzo ważne są starannie dobrane słowa kluczowe, hasła reklamowe, czy treści reklam – proponując produkty luksusowe unikajmy określeń „na każdą kieszeń”, „w dobrej cenie” – zachęcając do odwiedzin strony osoby, które nie są zainteresowane oferowanym przez firmę produktem, nie tylko obniżamy konwersję, ale ponosimy także koszty kampanii, która nie jest skuteczna.
Optymalizacja konwersji – pierwsze wrażenie
Pamiętaj, że bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Po wejściu na stronę w kilka sekund decydujemy czy chcemy na niej pozostać. Czy układ graficzny sprzyja eksplorowaniu podstron sklepu, czy pierwsza strona sklepu wzbudza zaufanie. Ten ostatni aspekt, wydaje się być bardzo istotny.
Zastanów się czy promujesz atrakcyjne produkty, czy jasno informujesz o promocjach i obniżkach? Czy przyciski call-to-action są na tyle trafne, że zachęcają do działania?
Kolejnym ważnym elementem są wtyczki Social Media – umożliwiają one dzielenie się atrakcyjną promocją czy wyjątkowym produktem na portalach społecznościowych.
Poprawa konwersji – regularne testy przebiegu procesu transakcji
Prześledź ścieżkę od strony głównej, przez nawigowanie do produktu, aż po zakończenie transakcji. Wykonuj regularnie testowe zamówienia, każdorazowo zwracając uwagę na poprawność działania zaimplementowanych funkcji sklepu oraz niejednoznaczne komunikaty i rozpraszające elementy. Pytaj swoich klientów o poziom zadowolenia z zakupów w Twoim sklepie. Ich sugestie mogą okazać się kluczowe dla poprawy rentowności sklepu internetowego.
Pamiętaj – pisząc treści, projektując wygląd sklepu, wykonując zdjęcia produktowe – zawsze miej przed oczami osoby, do których chcesz trafić – czyli potencjalnych klientów Twojego sklepu. To oni są najważniejsi!