Zastanawiałeś się kiedyś jak powinna wyglądać komunikacja marketingowa skierowana do kobiet? Co na nie działa i jaki język do nich przemawia? Dlaczego tzw. femvertising staje się coraz bardziej popularny i czy rzeczywiście warto się nim zainteresować?
Jeśli Twoją grupą docelową są kobiety, warto przemyśleć w jaki sposób się z nimi komunikować. Dotyczy to zarówno Twojej strony internetowej, jak i e-mail marketingu czy profili w social mediach. Skłania nas do tego zwłaszcza rosnąca popularność trendu nazwanego ,,femvertising”, który jest niczym innym jak reklamą skierowaną do kobiet. Jest ona skonstruowana w sposób bazujący na ich realnych potrzebach, problemach i oczekiwaniach – w opozycji do (często krzywdzących) stereotypów, utartych schematów i nieprawdziwych uproszczeń.
Świat reklamy zachwycił się ideą femvertisingu, dlaczego zatem nie przenieść go nieco dalej? W artykule tym zastanowimy się, jak femvertising odnieść do e-commerce i wykorzystać jego potencjał w codziennej komunikacji skierowanej do Twoich odbiorców.
Dlaczego femvertising jest tak istotny?
Pojęcie femvertisingu zostało wprowadzone przez amerykańską agencję digitalową SheKnows Media, specjalizującą się w komunikacji do współczesnych przedstawicielek płci pięknej. Termin ten odnosi się do sposobu reklamowania, który wykorzystuje pro-kobiecy talent, komunikaty i obrazy do wzmocnienia pozycji kobiet oraz dziewcząt. To idea mówiąca o tym, że reklama może przyczynić się do równouprawnienia kobiet i jednocześnie sprzedawać produkty. Komunikacja marketingowa skierowana do kobiet, to odpowiedź na zmiany społeczne i wzrastające oczekiwania kobiet, które pragną zrozumienia i szacunku, a co za tym idzie – wartościowych, motywujących, oraz inspirujących treści. Raport międzynarodowego koncernu świadczącego profesjonalne usługi doradcze Ernst&Young przewiduje, że w 2028 roku kobiety będą kontrolowały ponad 75% wydatków. Obecnie kontrolują one 20 bilionów dolarów corocznych wydatków konsumenckich, a ich siła nabywcza wciąż wzrasta. Jeśli posiadasz swój sklep internetowy, bądź zajmujesz się e-marketingiem, najwyższa pora, abyś wziął przykład ze świata reklamy i tworzył pozytywny, pro-kobiecy content.
Chcesz mówić do prawdziwych kobiet? Pokazuj prawdziwe kobiety.
Zacznijmy od podstawowej kwestii – jeśli pragniesz budować pro-kobiecą komunikację, zapomnij o tym, że jedynie perfekcyjne i nieskazitelne ciała mają “moc sprzedawania”. Sprzedajesz kosmetyki, biżuterię, czy ubrania? Spójrz na zdjęcia, jakie widnieją w Twoim sklepie internetowym. Przyjrzyj się fotografiom, które zdobią Twoje newslettery. Jeśli gołym okiem widać na nich magiczną moc Photoshopa, Twój potencjalny klient bardzo szybko może dostrzec ostrzegawcze światełko. A co, jeśli produkty, które promują nienaturalnie piękne modelki, również zostały “ulepszone” w programie graficznym? Według agencji SheKnows Media, 75% badanych lubi, gdy reklamy pokazują “prawdziwe” kobiety. Wyniki tego badania możemy z łatwością odnieść do aspektów wizualnych naszej komunikacji w e-commerce. Warto mieć je na uwadze, zastanawiając się nad sposobem ekspozycji produktów. Obawiasz się, że taka zmiana może niekorzystnie na Twoją konwersję? Spójrz, w jaki sposób działa chociażby marka Dove, o której trudno nie wspomnieć w kontekście femvertisingu. Naturalne ciała, prawdziwe kobiety, piękna różnorodność – a to wszystko wciąż bardzo gustowne i estetyczne.
Podobną taktykę w komunikacji skierowanej do kobiet wybrała marka rajstop Adrian
Pokaż, że znasz swoje klientki
O czym myślą kobiety na zakupach? Z jakimi problemami najczęściej się spotykają? Jak kupują kobiety w Twoim e-sklepie? Zadaj sobie te pytania, zanim zaczniesz opracowywać strategię promowania oferowanych przez Ciebie produktów. Nie próbuj korzystać ze sposobów mających na celu wzbudzić bezrefleksyjne decyzje kobiet, bo wbrew stereotypom, aby kobieta podjęła decyzję zakupową, nie wystarczy, by coś błyszczało – dosłownie i w przenośni. Według badań przeprowadzonych przez Ceneo.pl dla kobiet niezwykle istotne są szczegółowe opisy produktów, opinie innych klientów o sklepie i produkcie, oraz dobrej jakości zdjęcia pokazujące produkt z różnych perspektyw. Zadbaj zatem o rozbudowaną kartę produktu, która spełni wszystkie te oczekiwania. Pamiętaj, że kobieta – jako wymagający i rozsądny konsument – często sprawdzi inne możliwości i oferty, zanim zdecyduje się na skorzystanie z Twojej. Tu możesz wykorzystać potencjał remarketingu – tego typu kampanie zdecydowanie wpłyną korzystnie na Twoją konwersję.
Inspiruj, motywuj, wspieraj siłę kobiet
Współczesna, silna i świadoma kobieta ma dużo większe ambicje niż to, by seksownie prezentować się w nowych szpilkach. Dlaczego miałaby zatem kupować od marek, które jej nie rozumieją, a swoją komunikację opierają na stereotypach? W myśl femvertisingu, twórzmy treści wspierające siłę i ambicję kobiet. Nie wracajmy już do tego, co “wypada” kobiecie – nawiązujmy do tego, czego ona tak naprawdę chce i oczekuje.
Współczesna komunikacja marketingowa skierowana do kobiet, powinna być tworzona w myśl idei, że kobieta swobodnie może przyjmować różne role społeczne, podejmować różne decyzje i wyznawać różne wartości.
Nie zamykajmy jej zatem w prostych, utartych schematach – bardzo szybko przekonamy się, że nie są one skuteczne. Pokazujmy prawdziwe kobiety, pielęgnujmy i wspierajmy różnorodność. Spróbujmy zrozumieć nasze klientki, a następnie zbudujmy taką komunikację, która odpowie ich prawdziwym potrzebom.
A na koniec – dzielmy się dobrymi przykładami, na których warto się wzorować!
Zachęcam Was do podesłania dobrych praktyk, na które się natknęliście.