Najnowsza książka Williama A. Cohena „Drucker o Marketingu”, wydawnictwa Słowa i Myśli, jest zbiorem tez filozofii marketingu profesora Petera Druckera, którą na przestrzeni lat, jako praktyk, przekazywał swoim studentom. Drucker urodził się w roku 1909 w Wiedniu, zmarł natomiast w roku 2005 w Claremont. Był ekspertem ds. zarządzania oraz wykładowcą akademickim. Specjalizował się w badaniu procesów organizacji i zarządzania w korporacjach oraz organizacjach non-profit. Dziś jest uważany za jednego z najwybitniejszych myślicieli oraz teoretyków marketingu i zarządzania XX w.
Inspiracją do stworzenia książki „Drucker o Marketingu” była wieloletnia współpraca, a później przyjaźń, między Peterem Druckerem a Williamem A. Cohenem. Na przełomie lat ’70 i ’80 ubiegłego wieku panowie spotkali się na kursie doktoranckim z zakresu praktycznego zarządzania, prowadzonym przez profesora Druckera. Spotkanie to miało bezpośredni wpływ na późniejszą pracę Cohena i stało się tym samym bezpośrednim bodźcem do stworzenia leksykonu wiedzy z dziedziny zarządzania i marketingu, opartego na zasadach wypracowanych przez Druckera.
Książka została wydana niemal 10 lat po śmierci Druckera i stanowi nie tylko podsumowanie jego osiągnięć, ale jest również ukłonem w stronę wieloletniej pracy naukowej. Wstęp „Druckera o Marketingu” został opatrzony słowem Philipa Kotlera, amerykańskiego ekonomisty, którego dzieła są wykorzystywane przez marketingowców oraz pracowników naukowych z całego świata. W przedmowie Kotler tak wspomina Druckera: „Peter Drucker był geniuszem. Nawet więcej – Drucker był niepowtarzalnym geniuszem. Wpisywał się w tę samą klasę co Newton, Freud czy Einstein, i tak – jak oni – chciał, by jego poglądy i wnioski zostały rozpowszechnione i zastosowane. W tym względzie niezwykłe jest to, do czego posuwał się, by wchodzić w interakcję i wpływać na tych, których uznał za tego godnych.” (Cohen, 2014, s. 15)
Warto zainspirować się wieloma technikami P. Druckera na przykład tą, która dotyczy systematycznej innowacji. Opiera się ona na pięciu zasadach, co „wolno”, a czego „nie wolno” planując strategię marketingową, wykorzystując przy tym procesy kreatywnego myślenia. Drucker proponował pięć prostych reguł, począwszy od analizy swoich możliwości, przez obserwację, prostotę, impet, a skończywszy na mierzeniu w przywództwo. To właśnie zebranie i uszeregowanie zbioru tych zasad, stało się impulsem do rozpisania pełnej strategii zarządzania, ujętych w książce W. Cohena.
Znajdziecie w niej również zasady oraz koncepcje z dziedziny marketingu, odkryte i rekomendowane przez Druckera. Dowiecie się, jak funkcjonować w realiach trwającej obecnie ery marketingu społecznego, wykorzystując dostępny potencjał społeczny oraz ekonomiczny. Zrozumiecie również dlaczego marketing oraz innowacje to najważniejsze funkcje biznesowe, które generują nowych klientów.
„Drucker o Marketingu” to pozycja, którą mogę polecić zarówno laikom, jak i specjalistom z dziedziny marketingu.
Autor: Klaudia Ekert
z chęcią przeczytam tę książkę- słyszałam, że warto
Warto