„The future of eCommerce is the person” to jedno zdanie z prelekcji biznesowej Alexandra Kitova oddaje klimat całego niezwykłego wydarzenia jakim było Meet Magento PL 2016. Konferencja odbyła się w Poznaniu w pobudzającym kreatywność miejscu jakim jest Concordia Design.
Konferencje Meet Magento
Seria międzynarodowych konferencji Meet Magento skupia pasjonatów e-commerce i jest świetną okazją do spotkań społeczności Magento, praktyków biznesu, firm wdrożeniowych, agencji, które mają pośredni lub bezpośredni wpływ na rozwój i promowanie platformy Magento. Dwudniowe spotkanie miało charakter praktyczno-warsztatowy, a lista prelegentów zarówno polskich jak i zagranicznych była imponująca. Pasjonaci technicznych aspektów Magento brali udział w warsztatach rozwojowych, a bardziej miękkie, ale istotne, tematy poruszane były na prelekcjach biznesowych. Każda z prelekcji powiązana była pośrednio z wdrożeniami Magento, jego przygotowaniem i organizacja, jak również skutecznym wykorzystaniem możliwości jakie daje ta platforma.
Wdrożenia na rynki zagraniczne
Simon Saneback poruszył istotne aspekty przygotowania wdrożenia na rynek zagraniczny. Nie zdziwiło nas, że dopasowanie i skuteczna analiza otoczenia to podstawa dobrego przygotowania ekspansji. Natomiast Simon zwrócił szczególną uwagę na różnice w biznesie i zachowaniach klientów pomiędzy rynkiem rodzimym, a zagranicznym. Kluczem do sukcesu jest zdefiniowanie tych różnic i wykorzystanie ich jako szansy do budowania swojej przewagi i trwałej relacji z klientem. Kolejni prelegenci zwracali uwagę na nowe zjawisko jakim jest Nomophobia, czyli strach przed byciem poza dostępem mobile. Konsumenci online stali się dziś bardzo wymagający i zdecydowanie mniej lojalni. 73% konsumentów online zmienia swoje zachowania, miejsce zakupu jeśli czują, że coś im nie pasuje, dlatego kluczem do sukcesu w sprzedaży online jest satysfakcja klienta. W obecnych czasach liczy się „mobile first” i to już nie tylko slogan, to świadome i skuteczne działanie, które pozwoli dotrzeć do szerszego grona klientów i podnieść wartość swojej sprzedaży, dlatego m.in. platforma Magento 2 posiada panel w wersji responsywnej i daje możliwość zarządzania systemem B2C lub B2B z poziomu urządzenia mobilnego, co zwiększa szybkość reakcji i skuteczność zarządzania sprzedażą online.
Social commerce
O tym, jak najlepiej wspierać sprzedaż online i jak skutecznie promować się w sieci wykorzystując media społecznościowe powiedział nam Rahim Black. Charyzmatyczny prelegent utwierdził nas w przekonaniu, że Social media sprzedają i są miejscem, w którym każda marka powinna być obecna, a Facebook staje się serwisem totalnym, który konkuruje z całym Internetem i wszystkimi mediami. Chcesz zminimalizować koszty reklamy przy jednoczesnym zwiększeniu konwersji? Wykorzystaj Facebook ADS!
Azja Express
Michał Krzywiak podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem dotyczącym sprzedaży na rynku chińskim, różnicami na jakie musimy zwrócić uwagę wchodząc na tak chłonny rynek. Nie tylko podejście do layoutu graficznego powinno być inne, ale również do całego UX. Azjaci kochają pstrokatość, dużą ilość rozwiązań, uwielbiają zniżki, kupony, loterie itp. 38% użytkowników sieci bazuje swoje decyzje zakupowe na rekomendacjach płynących z kanałów SM. Chińczycy są królami generowania contentu – piszą , komentują, lajkują, szerują, przy nich my Europejczycy jesteśmy bardzo powściągliwi. 90% użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego w Chinach zakupy z wykorzystaniem dedykowanych aplikacji rosną znacznie bardziej dynamicznie niż w Europie. I znowu klient, jego potrzeby i satysfakcja zakupowa ponownie pojawiają się w centrum uwagi.
Wdrożenia i promocja
Piotr Karwatka z Divante zdradził nam tajniki skutecznego wdrożenia. Poruszył istotne szczegóły zaangażowania zespołu po stronie klienta i firmy wykonawczej, minimalizację ryzyka poprzez analizę i dialog. Skuteczne wdrożenie to świadome wdrożenie i nieustanny przepływ informacji pomiędzy zespołami. Kolejny prelegent David Deppner przeprowadził nas przez ewolucję mechanizmu reklam Google i maksymalizację zysku poprzez odpowiednie ich przygotowanie. Przyszłość widoczności w Google to dominacja różnych form reklamy, a wyniki organiczne będą coraz bardziej marginalizowane. Pierwszy dzień konferencji zakończył się klimatycznym afterparty.
Warsztaty z ekspertami
Drugi dzień konferencji był mocno warsztatowy, więc mniej techniczne osoby miały większą okazję do networkingu i wymiany wiedzy oraz doświadczeń w holu restauracji. Atmosferze dobrych rozmów sprzyjało pyszne jedzenie, zaskakujące przekąski oraz kawa przygotowana przez Concordia Design. Drugi dzień konferencji to prezentacja świetnego Case’a z wdrożenia Magento dla marki Obssesive, którą zrealizowała Agencja bold. Marcin Piwowarczyk z Agencji bold zwrócił uwagę na niby oczywisty, a cz esto pomijany aspekt jakim jest wykorzystanie potencjału wewnętrznego swojego zespołu oraz modułów platformy Magento, bez niepotrzebnego pisania dedykowanych rozwiązań. Wykorzystaj jak najlepiej potencjał swojego zespołu oraz systemu, na którym bazuje wdrożenie! Kolejny raz nacisk został położony na „mobile first” – inne zachowania, inne priorytety, co pozwala nie tracić kontekstu użyteczności podczas realizacji wdrożenia. W drugim dniu konferencji pojawiło się również dużo wiedzy dotyczącej analizy ścieżek zakupowych klienta, jego zachowań, minimalizacji ryzyka porzucenia koszyka – wniosek: przyglądaj się dokładnie tam gdzie jest problem i ten obszar powinien być punktem wyjścia do analizy poprawy całej ścieżki zakupowej.
Do zobaczenia!
Nasza relacja to wycinek tego co można było się dowiedzieć i zaobserwować na konferencji Meet Magento 2016. Niemniej jednak potencjał platformy Magento, ogrom wiedzy i różnorodnej tematyki jaka została poruszona na prelekcjach, jak i szansa na wymianę doświadczeń powodują, że z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję.
Autor: Monika Jóskowiak