wrz 3, 2014 Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Możliwości i ograniczenia handlu bez barier. Znaczenie urządzeń mobilnych w rozwoju e-commerce

Pod koniec 2013 r. przychody z zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne stanowiły 10 proc. całkowitych obrotów, wynika z raportu Forrester. Wartość ta stale dynamicznie rośnie wraz ze znaczeniem urządzeń mobilnych w e-handlu. Jak wpływa to na branżę e-commerce?

Urządzenia mobilne zadomowiły się w handlu na dobre. Zakupy można robić bez wychodzenia z domu czy biura. W internecie kupimy wszystko, od żywności, przez meble do urządzenia wnętrza po wybór samochodu. Coraz częściej podczas nabywania produktów w sklepie stacjonarnym wykorzystujemy smartfony czy tablety.

Przemiany w procesie zakupowym są bezpośrednio związane ze zmieniającym się stylem życia oraz z aktualnymi nawykami kupujących. Społeczeństwo ma nieograniczony dostęp do internetu i coraz więcej czasu spędza w sieci. Na proces nabywania produktów wpływ ma także dynamiczny rozwój branży e-commerce. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Ubiegły rok był kolejnym, w którym polski rynek handlu elektronicznego osiągnął fenomenalne tempo wzrostu – na poziomie około 15,3 proc. Intensyfikacja e-handlu wpłynęła na zlikwidowanie barier i wzrost zaufania do e-zakupów.
Na rynku zaobserwować można coraz większą liczbę powstających e-sklepów oraz wzrost ich jakości. Rozmaite oprogramowania, personalizacja wyglądu, różnorodne integracje, upowszechnienie usług kurierskich, odmienne formy płatności czy systemy ochrony kupujących. Wszystkie te cechy sprzyjają szybkiemu rozwojowi branży oraz zlikwidowaniu barier, które wcześniej utrudniały e-zakupy. Proces dokonywania zakupów uległ znacznemu uproszczeniu. Szczegółowe opisy, atrakcyjne zdjęcia pozwalają poznać produkt bez konieczności wychodzenia z domu.

Olbrzymie zmiany można zaobserwować także w stosunku do bankowości online. Łatwość i szybkość dostępu do kont, rozwój płatności mobilnych czy wirtualne portfele sprawiają, że zakupy są jeszcze prostsze i powszechniejsze. Podobną tendencję można zaobserwować odnośnie dostarczania produktów. Klienci mają do wyboru różnorodne formy dostawy – wybierają firmę kurierską, mogą zdecydować się na odbiór w sklepie stacjonarnym albo odbiór z paczkomatów. Panuje pełna dowolność, którą determinuje tylko własny komfort.

W przypadku zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych olbrzymie znaczenie ma dostosowanie sklepów internetowych do rozmiarów ekranu tych urządzeń. Zjawisko to nazywane jest technologią responsywną, w skrócie RWD – strona w płynny sposób dostosowuje się do rozdzielczości monitora. Brak dostosowania powoduje, że tekst jest mało czytelny, często grafiki znajdują się poza ekranem urządzenia a nawigacja jest znacząco utrudniona i mało intuicyjna. Znalezienie informacji wymaga bardzo dużo cierpliwości. Może to zniechęcać odbiorców do zakupów mobilnych. Dotyczy to również stron internetowych oraz katalogów produktów, do których klienci chcą mieć szybki i łatwy dostęp. Witryna w technologii RWD z technicznej strony to ta sama strona, posiada taki sam adres URL, tylko zostaje inaczej wyświetlona, a niektóre z elementów takie jak nawigacja zostają dostosowane do urządzeń dotykowych.

Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych jest obecnie koniecznością. W 2012 r. odwiedziny e-sklepów ze wspomnianych urządzeń wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku aż o 30 proc., wynika z raportu „M-commerce w praktyce”. Ilość konsumentów robiących zakupy z urządzeń mobilnych stale rośnie. Przykładowo w Wielkiej Brytanii ilość zamówień w 2012 r. w porównaniu do 2011 r. wzrosła o 204 procent! Takie wyniki mogą zachęcać do inwestycji w nową wersję sklepu internetowego. Responsywność będzie miała także wpływ na pozycjonowanie – wyszukiwarka Google będzie wyróżniać e-sklepy oraz strony dostosowane do współczesnych standardów – polegać to ma na premiowaniu sklepów internetowych RWD w wynikach wyszukiwania.

Sprzedaży m-commerce nie należy traktować jako chwilowego trendu czy drobnego kanału sprzedaży. Prognozy potwierdzają – ilość transakcji zawieranych przez urządzenia mobilne będzie rosła. Posiadanie wersji RWD e-sklepu jest obecnie najbardziej wiodącym trendem. To technologia, która dostosowuje się do użytkownika, a nie odwrotnie! Technologia RWD staje się już standardem.

Tekst został opublikowany w lipcowym numerze Gazety Finansowej.

E-biznesTrendy
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Miroslaw Sobieraj

Miroslaw SobierajCEO TI Agency & 2ClickShop TI Agency

Pasjonat, praktyk oraz ekspert e-commerce, od 2000 roku związany z branżą oraz Agencją TI. Z wykształcenia i zamiłowania elektronik o specjalizacji systemy komputerowe. Autor i recenzent artykułów branżowych. Zarządza agencją interaktywną oraz internet software house – Trol InterMedia sp. z o.o. sp.k., zatrudniającą ponad 60 ekspertów i pasjonatów e-commerce.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym...

Dlaczego konwersja w sklepie jest najważniejsza? Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, portalu czy strony www, to oczekujesz określonych działań od użytkowników. Zakup,...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Sklep FLEXA zintegrowany z serwisem homebook.pl!...

Firma FLEXA od ponad 40 lat projektuje meble dla dzieci i jest liderem w branży.  Marka specjalizuje się w projektowaniu, wytwarzaniu i sprzedaży skandynawskich mebli i dodatków do pokoi...

Więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Możliwości i ograniczenia handlu bez barier. Znacz...

Pod koniec 2013 r. przychody z zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne stanowiły 10 proc. całkowitych obrotów, wynika z raportu Forrester. Wartość ta stale dynamicznie rośnie wraz ze...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Zautomatyzuj sprzedaż – postaw na Real Time Excha...

Nieustanny rozwój e-commerce oraz dostępność wielu kanałów sprzedaży sprawia, że sprzedawcy muszą na bieżąco kontrolować zapasy swojego asortymentu. Nie może dojść do sytuacji, że...

Więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Przepis na większe zyski – rewolucja w sprzedaży w...

Od kilku lat mówi się o niezwykle dynamicznym rozwoju handlu internetowego. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów sprzedaży. Ubiegły rok był kolejnym, w którym polski rynek...

Więcej
systemy-b2b
Opublikował: Miroslaw Sobieraj / 0 komentarzy

Zalety i korzyści systemu B2B...

Dynamicznie rozwijający się rynek, spora konkurencja, coraz bardziej wymagający klienci oraz partnerzy biznesowi są wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw. Odpowiedzią na te rosnące potrzeby jest...

Więcej