Zainteresowanie sprzedażą internetową rośnie. Dotyczy to zarówno samych sprzedawców, którzy coraz chętniej podejmują się prowadzenia e-sklepów lub wspierania swojej sprzedaży tradycyjnej internetową, jak również klientów, którzy stawiają na wygodę, szybkość i komfort. Zakupy przez internet mają wiele zalet, które wpływają na to, że XXI wiek stał się czasem należącym do e-commerce.
Online better
Według Forbes co drugi Polak robi zakupy przez Internet. Nic więc dziwnego, że coraz więcej sklepów świadczy swoje usługi właśnie w ten sposób. A dlaczego? Jak można uzasadnić ten wybór współczesnego społeczeństwa?
- Oszczędność czasu: zakupy online mogą nam zająć chwilę, rekordziści robią je nawet w kilka minut. Nie stoimy w długich kolejkach w supermarketach czy nie poszukujemy jednej bluzki, chodząc po kilku centrach handlowych. Dla niektórych zakupy to wyprawa na cały dzień. Robiąc je drogą internetową zaoszczędzamy nawet kilka godzin w tygodniu.
- Wygoda: jesteśmy społeczeństwem, które ceni sobie wszelkie udogodnienia. Zamówiony towar dostarcza nam kurier lub listonosz. Nie musimy nawet wychodzić z domu. Odbieramy swoje zakupy pijąc poranną kawę czy oglądając ulubiony serial w piątkowe popołudnie.
- Dostępność produktów: online możemy kupić produktu, które w Polsce są ciężko dostępne lub nie ma ich w ogóle. To sprawia, że dokonamy wyboru, który będzie nas bardziej satysfakcjonował.
- Szeroki wybór: obecnie jest tyle sklepów internetowych, z których każdy oferuje różnorakie produkty, że możemy cieszyć się najlepszym z możliwych wyborów, jakiego dokonaliśmy.
- Promocje i okazyjne ceny: czy zastanawiamy się czasem, dlaczego to właśnie w Internecie mamy tyle promocji, a produkty są dużo tańsze, niż w sklepie offline? Odpowiedzi należy szukać w rosnącej konkurencji i możliwości zapoznania się opiniami klientów oraz porównania ofert. To powoduje, że firmy muszą zachęcać klientów do wyboru akurat ich sklepu, a to bezpośrednio zmusza ich do organizowania częstych wyprzedaży, kampanii promocyjnych i obniżek cen.
Jedna bariera DO PRZESKOCZENIA
Gdyby jednak zaprzestać jedynie na zaletach zakupów online, to można by było uznać, że ideały istnieją, a jak doskonale wszyscy wiedzą, tak nie jest. Jedną z wad jest ograniczony kontakt i brak możliwości rozmowy face to face.
Nie widzimy klienta, nie możemy z nim porozmawiać, zapytać, w czym możemy pomóc, doradzić i tym samym zbudować tzw. most, który łączy klienta ze sprzedawcą, i który wpływa na to, w jaki sposób postrzegają naszą firmę inni. Specjaliści zadbali jednak o to, aby tę barierę maksymalnie zmniejszyć i się udało.
NGChat to narzędzie, które pozwala na kontakt z klientem w czasie rzeczywistym, a więc możemy rozmawiać ze swoimi użytkownikami w momencie, kiedy znajdują się oni naszej stronie. Tym samym konsultanci znajdujący się po drugiej stronie mają możliwość doradzania, rozwiązywania problemów napotkanych podczas procesu zakupowego, udzielać potrzebnych informacji i odpowiadać na pytania. To znacząco zmieniło postrzeganie zakupów online przez wiele osób, które wcześniej byli raczej zwolennikami tradycyjnej formy zakupów. Teraz wiedzą, że wchodząc na stronę, na której znajduje się okienko chatu, mogą w każdej chwili napisać do konsultanta z zapytaniem, a sprzedawca kierując w jego stronę stosowny komunikat, daje znak, że jest on tutaj DLA KLIENTA i to on jest dla niego priorytetem. To dużo lepsze niż wysyłanie maila na podany adres na stronie www czy zapytanie poprzez formularz. Odpowiedź jest natychmiastowa, czyli taka, jaką oczekują internauci.
Wykorzystaj maksymalnie
Korzystanie z NGChatu jako kanału komunikacji to jedno, a wykorzystanie w maksymalny sposób jego potencjału to drugie. Czasami najmniejszy szczegół może zdecydować o tym, że przekonamy do siebie trzech, a nie jednego klienta. Oto 4 zasady, które dadzą Ci przewagę:
- Poznawaj swoich klientów: na pewno już wiesz, że trzeba najpierw poznać swoją grupę docelową, a dopiero potem próbować zaspokajać ich potrzeby. Tak jest najprościej, najszybciej i najskuteczniej. Dzięki NGChat mamy dostęp do licznych statystyk i raportów, które informują nas o tym, czym konkretny użytkownik się interesuje, jakie produkty na naszej stronie przegląda i jak często odwiedzał naszą stronę. To znacząco ułatwi Ci dawanie im tego, czego szukają.
- Stały kontakt: live chat to również stały kontakt z klientem. Co to oznacza w praktyce? A mianowicie to, że nie musi on czekać na odpowiedź sprzedawcy, a otrzymuje ją natychmiast. Tym samym możemy udzielić klientowi więcej informacji, których od nas oczekuje, a on sam ma możliwość zadania większej ilości pytań.
- To Ty zacznij: miło jest, kiedy wchodzi się na stronę www sklepu i naszym oczom ukazuje się okienko chatu z komunikatem, który jest skierowany bezpośrednio do nas np.: „Dzień dobry! W czym mogę pomóc?” lub „Witaj! W razie pytań jestem do Twojej dyspozycji”. Ważne jest również odpowiednie wykorzystanie informacji, jakie dostarczają nam raporty. Widzimy, co dany użytkownik robi, czego szuka i po jakich zakładkach się porusza. Wyprzedź go! Wskaż mu rozwiązania, które pomogą wybrać ten konkretny i najlepszy produkt. A może jakiś rabat, który zachęci go do zakupu?
- Nie tylko jeden klient: nie możesz koncentrować się jedynie na jednym użytkowniku swojej strony. Okres świąt, początek czy koniec roku, a także okres przedwakacyjny to często większa liczba klientów na Twojej stronie niż zazwyczaj. Nie tylko wtedy, ale zawsze powinieneś wszystkich klientów traktować w ten sam sposób. Ułatwieniem są dla Ciebie wszystkie informacje o klientach oraz możliwość obserwacji ich każdego ruchu. Zadbaj o to, aby obsługiwać kliku klientów jednocześnie.
E-commerce wszedł w zupełnie inny wymiar- sprzedaż online jest skuteczniejsza, lepsza, bezpieczniejsza i efektywniejsza.