Z dniem 1 kwietnia 2013 roku weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów dt. ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej. Zgodnie z nowymi zasadami ulegają zmianie między innymi sposoby sporządzania ewidencji reklamacji, zwrotów, czy też pomyłek.
Opierając się na wcześniejszych regulacjach w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunkach ich stosowania
(Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm. z dnia 28 listopada 2008 roku) Ministerstwo Finansów postanowiło znowelizować istniejące prawo zmieniając postanowienia, które każdy podatnik ewidencjonujący do tej pory sprzedaż fiskalną powinien przestrzegać.
Najbardziej istotną zmianą wprowadzoną przez Ministerstwo Finansów jest konieczność ewidencjonowania od 1 kwietnia 2013 roku każdej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. W świetle nowych przepisów ewidencjonować trzeba również zaliczkę, która jest częścią zapłaty za towar, bądź usługę. Niezależnie od wysokości zaliczki należy daną transakcję potwierdzić paragonem fiskalnym.
Ministerstwo wprowadzając nowe zapisy zmieniło również kwestię ewidencjonowania zwrotów, czy też reklamacji usług i towarów. Od początku kwietnia 2013 roku podatnicy mają obowiązek umieścić w odrębnej ewidencji reklamacje i zwroty, które spowodowały konieczność zwrotu części bądź całości należności za towar i usługę. Poprawnie wykonany zapis powinien zawierać:
- Datę i godzinę dokonania sprzedaży
- Numer paragonu fiskalnego
- Nazwę sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi
- Dokładny termin zwrotu
- Potwierdzenie dokonania sprzedaży np. paragon fiskalny, gwarancja bądź umowa
- Własnoręcznie podpisany przez oby dwie strony protokół zwrotu
Zmiany dotknęły też sferę ewidencjonowania występujących pomyłek. Do sporządzenia odpowiedniej korekty potrzebna będzie osobna ewidencja wraz z przyczyną i okolicznością zaistnienia pomyłki. Dodatkowo koniecznym jest podanie wartości sprzedaży brutto oraz kwoty podatku źle zapisanej transakcji sprzedaży. Podobnie jak w przypadku reklamacji czy zwrotu wymagane jest załączenie do dokumentacji oryginału paragonu fiskalnego, który udowadnia błędnie przeprowadzoną sprzedaż.
W nowej ustawie wprowadzono przepisy, które umożliwiają podmiotom wystawiającym paragony fiskalne drukowanie tzw. faktury uproszczonej. Wydrukowany paragon fiskalny będzie pełnił taką rolę w momencie, gdy kwota należności za całość transakcji nie przekroczy kwoty 450 zł lub 100 Euro.
Czy poczynione zmiany pozytywnie wpłyną na prowadzony biznes? Zapraszamy do dyskusji!
Autor: Alicja Dahlke