W celu zgłębienia wiedzy na temat maksymalizowania efektów e-mail marketingu sięgnęliśmy po książkę Jason’a Rodrigueza – „Nowoczesny e-mail marketing. Uniwersalny, responsywny i skuteczny mailing w HTML-u”.
Często można odnieść wrażenie, że „e-mail marketing” to tak naprawdę „spam marketing”. Nasze skrzynki mailowe zalewane są bowiem wszelkiej maści spamem, a przeglądanie skrzynki odbiorczej najczęściej rozpoczynamy właśnie od usuwania niechcianych treści. Niestety z e-mail marketingiem jest trochę jak z rozdawaniem ulotek na ulicy. Otrzymujemy, zgniatamy w dłoni, wyrzucamy do najbliższego kosza.
Mimo wszystko działania e-mail marketingowe są cały czas prowadzone. W prostej linii oznacza to, że w dalszym ciągu są opłacalne, przynoszą zamierzony skutek. Kluczem do sukcesu jest przeprowadzanie kampanii w sposób profesjonalny i przyjazny dla naszego odbiorcy.
Książka została podzielona na 4 części: Mechanika e-maili HTML, Projektowanie nowoczesnego e-maila, Tworzenie nowoczesnego e-maila oraz Optymalizacja pod kątem skuteczności. Książka nie ogranicza się wyłącznie do kwestii technicznych oraz tych związanych z treściami maila. Dowiemy się także sporo na temat uwarunkowań prawnych, takich jak zgody na rozsyłanie korespondencji. Chociaż co do tego rozdziału mieliśmy pewne wątpliwości. Bądź co bądź, autor jest Amerykaninem i mógł potraktować temat wyłącznie z perspektywy swojego podwórka. Poruszone zostały także regulacje Unii Europejskiej, uzupełnione o przypisy dotyczące ustaw w Polsce.
Jeśli masz problem z wyborem odpowiedniego schematu dla maila, książka Rodrigueza również przyjdzie z pomocą. Autor podpowie kiedy należy skłonić się ku opcji jednokolumnowej, a kiedy wielokolumnowej. W książce bardzo często przewija się aspekt dobrego rozpoznania grupy odbiorców. Jest właściwie jeden z najważniejszych warunków udanej kampanii e-mail marketingowej. Kim są? Z jakich urządzeń korzystają? Na te pytania przed rozpoczęciem pracy należy wyczerpująco sobie odpowiedzieć.
Dużą uwagę Rodriguez przywiązuje do responsywności, zwracając uwagę, że dzisiejsi odbiorcy masowo przerzucają się na smartfony. „Liczba otwarć e-maili na urządzeniach mobilnych nieustannie rośnie, a według niektórych statystyk już przekroczyła liczbę otwarć na zwykłych komputerach. W tej sytuacji bardzo ważne staje się jak najlepsze przystosowanie kampanii e-mailowych do specyfiki urządzeń mobilnych” – pisze Rodriguez, po czym prezentuje konkretne rozwiązania techniczne.
Zdecydowanie polecamy książkę „Nowoczesny e-mail marketing. Uniwersalny, responsywny i skuteczny mailing w HTML-u”. Na stosunkowo niewielkiej liczbie stron dostarczono kilka konkretnych rozwiązań dla Twojego e-biznesu.
Autor: Adam Mieloch