Efekt ROPO jest powszechnie znany dla ekspertów z branży e-commerce. Wpływa na zmiany w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów, przenosi zakupy do internetu. Obecnie na rynku dostrzec można nowe zjawisko, które rewolucjonizuje ezakupy.
ROPO pochodzi od skrótu angielskich słów Research Offline, Purchase Online i oznacza zjawisko, które polega na poszukiwaniu towarów w internecie. Jednak miejscem zakupu jest sklep stacjonarny. W sieci dokonywany jest proces wyboru. Klient zapamiętuje, jaki model danego produktu najbardziej mu odpowiadał a następnie szuka go w pobliskim sklepie, bo chce go zobaczyć „na żywo”. Zakup odbywa się offline.
Duży wpływ na popularność ROPO mają sukcesywnie rozwijające się media społecznościowe, w tym Facebook, blogi, platformy aukcyjne czy porównywarki cenowe. W internecie klienci mają nieograniczoną swobodę w dostępnie do danych oraz do dzielenia się nimi. Poza tym mogą pozostawić swoją opinię i zachęcić lub zniechęcić pozostałych internautów do zakupów.
Odwrócone ROPO
Branża e-commerce rozwija się intensywnie i na rynku dostrzec można nowe zjawisko, które przybiera na znaczeniu – efekt odwróconego ROPO. Klienci poszukują informacji offline, jednak sam zakup odbywa się w sieci.
Wszystko na skutek dynamicznego rozwoju handlu internetowego, który ma miejsce już od początku XXI wieku. E-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Na rynku dostępne są rozmaite oprogramowania, różnorodne integracje, nastąpiła całkowita personalizacja sklepów, upowszechnienie usług kurierskich czy odmiennych form płatności. Wartość polskiego rynku e-commerce w 2013 r. była wyceniana na rekordową kwotę 26 miliardów złotych. Tym samym odnotowała 20 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Prowadzenie własnego esklepu jest coraz bardziej zyskowne, z tego względu na rynku ma miejsce dynamiczny przyrost sklepów internetowych. Poza tym wiele dotychczasowych barier zostało zlikwidowanych. Szczegółowe opisy, atrakcyjne zdjęcia pozwalają poznać produkt bez konieczności wychodzenia z domu. Niskie ceny, rozwój płatności elektronicznych oraz szeroki wybór usług kurierskich przemawiają na korzyść zakupów internetowych.
Powyższe czynniki sprawiły, że konsumenci zyskali zaufanie do zakupów online, postrzegają je jako atrakcyjne. Klienci oglądają produkty w sklepach stacjonarnych – sprawdzają ich wygląd, funkcjonalność a następnie poszukują ich online. W takim przypadku głównie chodzi o cenę – konsumenci mogą wybrać najtańszą ofertę i znacznie atrakcyjniejszą niż w sklepie stacjonarnym, ale także przekłada się to na komfort, łatwość zakupu. Poza tym aktualnie e-sklepy proponują wiele udogodnień – możliwość kredytowania, dostawę prosto do domu. Świadomy konsument korzysta z możliwości, które daje mu internet. Efekt odwróconego ROPO to przyszłość e-commerce!
Autor: Alicja Dahlke