kwi 1, 2015 Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Outsourcing w e-mail marketingu

Prosta, szybka i właściwa – wiadomość e-mail pozostaje niezmiennie jednym z najbardziej efektywnych nośników reklamy. Warto jednak pamiętać, że sukces naszych działań w dużej mierze zależy od odpowiednio dobranej strategii wysyłki.

Ponieważ specjaliści od e-commerce i sprzedawcy online często wysyłają nawet kilka milionów e-maili w kilkugodzinnych odstępach, niezbędne jest posiadanie zarówno specjalistycznej wiedzy, jak i wykorzystanie odpowiedniej platformy technologicznej. Mający do wyboru co najmniej kilkanaście opcji, warto wybrać strategię wysyłki, która w najlepszy sposób odpowie na  indywidualne potrzeby.

1. Pakiet office albo systemy sklepowe

Czasami, najbardziej oczywistym rozwiązaniem mogłaby wydawać się wysyłka mailingu przy pomocy popularnych programów pocztowcych, takich jak np. Microsoft Outlook. Niestety, tego typu rozwiązania nie są przystosowane do wymogów seryjnej dystrybucji i często nie dostarczają wiadomości. Według specjalistów Return Path, co szósty e-mail nie może zostać dostarczony bez dodatkowej interwencji nadawcy. Z punktu widzenia programu, taki sposób wysyłki jest postrzegany jako „no-go” i uniemożliwia stworzenie jednolitego oraz atrakcyjnego wyglądu, zwłaszcza jeżeli nie wykorzystujemy profesjonalnych programów zarządzających treścią, które z łatwością tworzą wykresy, grafiki, pola tekstowe i powtarzające się elementy projektu. Systemy sklepowe są natomiast najczęściej zaprojektowane tak, by wysyłać tylko proste, pozbawione dodatkowych elementów e-maile, oparte na treści tekstowej. Takie wiadomości utrudniają jednak personalizację i nie przykuwają uwagi konsumentów.

B2B Content Creation
Insourcing vs. Outsourcing

1

 2. Wewnętrzne systemy wysyłkowe

Jeszcze do niedawna, specjaliści od e-commerce często tworzyli własne rozwiązania wysyłkowe. Obecnie takie narzędzia nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Pomijając kwestię niższej dostarczalności, takie systemy musiały być nieustannie rozwijane, aby odpowiadać najnowszym technologiom i sprostać konkurencji. Dziś marketerzy muszą się zmierzyć nie tylko z wyzwaniem efektywnej i szerokiej dystrybucji, ale także dopasowaniem treści e-maila dla indywidualnych odbiorców. Wymaga to również dogłębnej analizy zbieranych danych oraz zadbania o hosting wszystkich wartościowych, wewnętrznych danych IT.

3. Wysyłka przez pełen serwis2

Pełen serwis jest jak e-mail marketing „na autopilocie” – wykorzystuje zewnętrznego dostawcę usług, który przejmuje całość lub część działań związanych z wysyłką newsletterów. W praktyce, szablony lub kody HTML są tworzone przez dostawcę usług i dopiero później przesyłane jako e-mail. Dodatkowo, po wysyłce, rejestruje on wszelkie zwroty, takie jak błędne adresy mailowe, autoodpowiedzi oraz konkretne zapytania czy odpowiedzi od subskrybentów. Udostępnia również dokładne raporty, zestawiając ze sobą nakreślone cele i faktyczne wyniki mailingu. Rezultaty mogą zostać wykorzystane w przyszłości do stworzenia efektywniejszej kampanii e-mail marketingowej. Największa zaletą takiego rozwiązania jest fakt, iż odpowiedzialność za płynne przeprowadzenie wysyłki leży po stronie usługodawcy. Koszt profesjonalnych usług jest jednak wysoki i dlatego wykorzystywane są przede wszystkim w celu pokrycia niedoborów w zasobach wewnętrznych.

4. Licencjonowane systemy wysyłki

W tym modelu działania, firma zakupuje konkretne rozwiązania wysyłkowe i integruje je wraz ze swoim lokalnym środowiskiem IT. Wysyłka e-maili opiera się wówczas na własnym serwerze pocztowym i to on jest w pełni odpowiedzialny za swoją reputację oraz utrzymanie. Największą zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością fakt, że wewnętrzne dane nie są udostępniane żadnym pośrednikom. Dodatkowo, taki system wymaga zazwyczaj jedynie pokrycia jednorazowych kosztów początkowych. Jednocześnie jednak, nie zawsze gwarantuje on dostarczenie wiadomości i regularność aktualizacji. Może być to szczególnie dokuczliwe w przypadku istotnych aktualizacji systemów bezpieczeństwa.
W dobie rozwiązań opartych na chmurze, takie podejście staje się więc coraz bardziej niszowe.

5. Wysyłka w chmurze

Wysyłka, która cieszy się obecnie największą popularnością, to ta wykorzystująca Software-as-a-Service (SaaS) lub Application Service Providing (ASP). Wysyłka e-maili odbywa się całkowicie poprzez serwer mailowy dostawcy usługi. Wszystkie moduły
i funkcje są dostępne niezależnie od lokalizacji, a dodatkowo są obsługiwane przez popularne przeglądarki internetowe. Ich instalacja i aktualizacja nie jest wymagana, co nie narzuca marketerom dodatkowych kosztów oprogramowania. Najnowsze wersje  narzędzi, wciąż rozwijanych przez developerów, dostępne są przy każdym zalogowaniu się do systemu. Najważniejsze zalety tego rozwiązania usprawniają proces tworzenia, wysyłki i analizy kampanii.

Wybór odpowiedniej strategii wysyłki zależy od indywidualnych celów, posiadanych środków i wewnętrznych kompetencji marketerów. Często w przypadku braku doświadczenia lub środków, trudno znaleźć alternatywę dla usługi „full service”.
W przypadku, kiedy stała lista odbiorców zawiera tylko kilka tysięcy pozycji, dobrze sprawdza się model licencjonowany. Natomiast Software-as-a-Service jest szczególnie zalecany dla dużej liczby odbiorców, a także dla tych, którzy działają w konkurencyjnym środowisku marketingowym. Z pewnością nie zaleca się natomiast wykorzystania konwencjonalnych programów pocztowych, gdyż taka strategia wydaje się być nie tylko przestarzała, ale i ryzykowna.

E-biznesTrendy
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marek Włodarczyk

Marek WłodarczykCountry Manager optivo GmbH / Sp. z o.o.

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

4 kroki do osiągnięcia sukcesu...

Rosnąca liczba kanałów komunikacji sprawia, że indywidualna ​​ścieżka zakupowa klienta – od pierwszego kontaktu z marką, aż do dokonania zakupu – jest obecnie bardziej rozproszona...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Sztuczna inteligencja przyszłością emarketingu...

Jak na otrzymane emaile zareagują poszczególni odbiorcy? Jak efektywnie unikać folderu SPAM? Jaki powinien być kolejny, najbardziej optymalny krok, który powinniśmy podjąć? Niezależnie od...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Hiperpersonalizacja, czyli nowa broń marketingu...

Masowe wysyłki są passé. W dzisiejszym świecie marketerzy mają niezliczone możliwości segmentowania bazy pod kątem grup docelowych i personalizowania treści tak, aby w efektywny sposób...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

Dokąd zmierza komunikacja z klientem?...

„Conversational commerce” to nowy, coraz bardziej popularny temat. Aplikacje dedykowane do komunikacji, takie jak WhatsApp, WeChat i im podobne, są w rozkwicie. Założyciel WhatsApp, Jan Koum,...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketingowe inspiracje na Dzień Ojca...

Czy wiecie, że ojcowie musieli czekać ponad 50 lat dłużej niż matki na swoje oficjalne święto? Warto przygotować dla nich coś specjalnego i wykorzystać tę okazję do znacznego zwiększenia...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marek Włodarczyk / 0 komentarzy

E-mail marketing: podwójna zgoda...

Słowem kluczowym, które warunkuje prawidłowe podejście do działań e-mail marketingowych, jest "zgoda" – uzyskanie od wszystkich odbiorców wyraźnej i możliwej do potwierdzenia zgody na...

Więcej