Wkrótce czekają nas zmiany w zakresie polityki „cookies” na stronach internetowych. 21 stycznia br. weszła w życie nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego, która miała na celu dostosowania ustawy do wymogów unijnych dyrektyw. Wprowadzone zmiany mają duże znaczenie z punktu widzenia użytkowników Internetu. Nowelizacja zakłada bowiem, m.in. obowiązek informowania o istnieniu tzw. cookies na stronach www. Artykuły dotyczące „ciasteczek” zaczną obowiązywać od 22 marca, ale warto już teraz się do tego przygotować. Czym są cookies i jakie obowiązki nakłada ustawa na e-sprzedawcę?
Czym są pliki cookies?
Pliki cookies, potocznie nazywane u nas „ciasteczkami”, to małe pliki tekstowo-numeryczne umieszczane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin na określonych stronach internetowych. Nie zawierają one, ani nie gromadzą żadnych danych osobistych użytkowników stron internetowych i nie umożliwiają ich zidentyfikowania – dane przechowywane w pamięci wyszukiwarek są w pełni anonimowe. Służą one do: m.in zapamiętania profilu klienta w sklepie internetowym, zawartości jego koszyka, dopasowania treści w danym serwisie do indywidualnych potrzeb, personalizacji oferty, tworzenia statystyk odwiedzin itp. Niezbędne są również do prawidłowego funkcjonowania stron wymagających logowania od swoich użytkowników.
Co przyniosą zmiany Prawa Telekomunikacyjnego?
Pliki cookies umożliwiają więc prawidłowe funkcjonowanie stronom internetowym i dają możliwość badania aktywności użytkowników. Jest jednak pewne „ale”, któremu naprzeciw wyszły unijne regulacje. Chodzi o obawy związane z prywatnością. Internauci mogą bowiem odnosić poniekąd słuszne wrażenie, że „ciasteczka” śledzą każdy ich ruch w sieci. „Komisja Europejska uznała więc, że musimy o instalacji ciasteczek wiedzieć jak najwięcej. Ale gdybyśmy przy każdym wejściu na nową stronę musieli klikać, czy je chcemy, czy nie, byłoby to bardzo uciążliwe” – czytamy w wyjaśnieniu zamieszczonym na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Jak zatem sprawić, by funkcjonowanie cookies było zgodne z prawem, a jednocześnie niezbyt uciążliwe dla Internautów? Ministerstwo wyjaśnia dalej: „W nowej ustawie proponujemy, aby użytkownik mógł wyrazić zgodę za pomocą ustawień przeglądarki – tam ustawimy poziom, ile i jakich chcemy ciasteczek. Przyjęliśmy zasadę, że musimy być o kwestii i działaniu cookies poinformowani. Od chwili uzyskania informacji o cookies każda nasza decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli.”
Jak to będzie wyglądało w praktyce?
Internauta będzie wyrażał zgodę na stosowanie ciasteczek za pomocą przeglądarki. W ramach indywidualnych ustawień może on regulować udostępnianie „ciasteczek”, ale musi liczyć się z tym, że w przypadku usuwania lub blokowania ciasteczek, korzystanie z niektórych stron i ich funkcjonalności, zwłaszcza w przypadku zakupów w e-sklepie, może być utrudnione lub całkiem niemożliwe. Na operatorach (administratorach / właścicielach) stron będzie jednak spoczywać obowiązek informacyjny, ich zadaniem będzie umożliwienie użytkownikom zapoznania się z informacjami o tym, czym są pliki cookies i jak działają.
Ustawa nie narzuca jednak, co ma miejsce w przypadku prawa ustanowionego w innych krajach Unii Europejskiej, sposobu informowania użytkowników, np. w postaci formatu pop-up przy wejściu na stronę internetową. Według najnowszych interpretacji, wystarczy wpis na stronie, a użytkownicy mogą regulować obecność ciasteczek samodzielnie, wykorzystując do tego używaną przez siebie przeglądarkę internetową.
Poniżej możecie zapoznać się z dokładnym brzmieniem art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego, w części, która dotyczy cookies:
„Art. 173. 1. Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
1) abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
2) abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
3) przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
2. Abonent lub użytkownik końcowy może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi.
3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji, o której mowa w ust. 1, jest konieczne do:
1) wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
2) dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego (…)”.
Autor: Alicja Dahlke