gru 23, 2014 Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Poznaj swojego klienta!

Prowadząc sklep internetowy jednym z najważniejszych zadań jest jak najdokładniejsze poznanie potrzeb swoich klientów, do których kierujemy nasze produkty. Od tego zależą ceny naszego towaru, nasz marketing, sposób prowadzenia sprzedaży oraz forma komunikacji. Bez stworzenia profilu naszego idealnego klienta, nasz sklep będzie jednym z wielu miejsc, które niczym się nie wyróżnia.

Wiele sklepów nie przywiązuje do tego zbyt dużej wagi. Sądzą, że ich klientami są wszyscy, którzy posiadają dostęp do internetu. Skoro jest to sklep internetowy, to klientem jest większość osób, ponieważ większość osób ma dostęp do internetu… Niestety nie jest to prawda, gdyż czynniki determinujące nasze zakupy w sieci, dla każdego są inne. Jednych przekonuje cena, innych jakość sprzedawanych produktów, a jeszcze innych darmowa dostawa.

Sklepy przestały konkurować między sobą jedynie ceną sprzedawanego produktu. Klienci odwiedzający nasz sklep nie zawsze przychodzą do nas w tym samym celu. Każdy z nich oczekuje czegoś innego. Ich potrzeby są na tyle różne, że ciężko byłoby zaspokoić je jednemu sklepowi.

Określenie samego celu odwiedzin naszej witryny, niestety też nie jest wystarczające. W naszym przypadku musimy dokładnie zdefiniować preferencje naszych klientów. Czy preferują szybką wysyłkę, wysokiej jakości sprzedawanego produktu, czy też niskiej ceny? Stąd tak dużą popularnością cieszą się testy A/B, które pozwalają porównać skuteczność poszczególnych stron, ekranów lub samych promocji na losowej grupie użytkowników.

Jak stworzyć profil naszego klienta?

Im dokładniej poznamy naszego klienta, tym łatwiej będzie nam spełnić jego wymagania, oraz zachęcić do kolejnych zakupów. Gdy klient będzie zadowolony z pewnością poleci nasz sklep swoim znajomym.
Przy tworzeniu profilu naszego klienta warto prześwietlić jego zachowanie w internecie. Czego szuka? Czego potrzebuje? Jakie strony lub blogi przegląda? Używa mediów społecznościowych?

Dzięki tym kilku prostym pytaniom możesz uzyskać informację na temat:
• jakie treści wyświetlać na stronie?
• Na jakie typy produktów zwrócić szczególną uwagę?
• Jak dopasować treść aktualności na blogu firmowym?

Pomocne mogą być również ankiety, jednak należy zwrócić uwagę, by pytania w nich zawarte były krótkie i treściwe, tak aby nie odstraszyć potencjalnych odpowiadających.

Dane demograficzne

Ważnym aspektem, który pomoże nam poznać preferencje naszych klientów są również dane demograficzne. Klasyczne informacje takie jak wiek, płeć, lokalizacja, rodzina, praca, dochód również pozwoli nam stworzyć profil naszego klienta.

Dane psychologiczne

O ile dane demograficzne pozwolą nam określić kim jest nasz klient, to dane psychologiczne pozwolą dowiedzieć się z jakiego powodu kupują nasze produkty czy też najważniejsze czynniki motywujące do zakupu w naszym sklepie.

Czego Twój Klient potrzebuje?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czego szuka Twój klient? Na których podstronach najczęściej przebywa? Jakich informacji o produktach najczęściej szuka? Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt?
Gdy już będziesz znać odpowiedzi na te pytania, łatwiej będzie Ci stworzyć treść newsletter’a oraz wybrać czas jego wysłania. Będziesz również wiedzieć, na których aspektach wykonywanej działalności skupić się podczas tworzenia aktualności na blogu, czy też na jakie frazy pozycjonować się w wyszukiwarce.

Optymalizacja strony

Gdy poznasz już profil swojego klienta, będziesz mógł łatwo zoptymalizować treści na swojej stronie, dostosować obrazy czy nagłówki. Wg badań mamy tylko od 5 do 10 sekund na przyciągniecie uwagi osoby odwiedzającej naszą stronę. Gdy słowa kluczowe, ważne z punktu widzenia profilu naszego klienta znajdą się na końcu strony, trudniej będzie nam utrzymać jego zainteresowanie i doprowadzić do transakcji.
Zamiast tego zadbaj o to, by informacje, których szuka Twój idealny klient znalazły się na początku strony.

Planuj treści artykułów.

Każdy problem lub potrzebę można łatwo opisać, a Twoi klienci korzystają z wyszukiwarek aby znaleźć rozwiązanie. Dlatego idealną metodą na ściągniecie klientów jest prowadzenie bloga firmowego, który będzie zawierał frazy kluczowe opisujące wyżej wymienione aspekty. Frazy kluczowe powinny stać się bazą aktualności na blogu. Przykładem może być sklep oferujący kosmetyki, na którego blogu znajdują się rady dotyczące codziennej pielęgnacji włosów. Dzięki temu wspaniale wypozycjonujesz swoją stronę, pozyskasz idealni stargetowanych odwiedzjących, którzy częsciej dokonają zakupu, ponieważ trafili na Twoją stronę po produkt, który idealnie rozwiązuje ich problem lub spełnia ich potrzeby.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kinga Marat

Kinga MaratProject Manager KRAP

Młoda, ambitna absolwentka Politechniki Warszawskiej, kierunku Administracja. Obecnie kieruje projektem KRAP (Krajowy Rating Adresów Pocztowych), gdzie do jej zadań należy kompleksowe zarządzanie projektem, koordynowanie zadań zespołu oraz kontakt z klientem.

więcej
e-biznes
Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Dlaczego Big Data jest tak ważne w e-commerce?...

Termin Big Data odnosi się do danych, które są składowane i przetwarzane w dużych ilościach, pochodzą z różnych źródeł, są dynamiczne, nieuporządkowanie, nad którymi nie zawsze mamy...

Więcej
trendy
Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Trendy e-commerce na 2015 rok!...

Dzisiejszy konsument jest nie tylko uzbrojony w wiedzę jakiego produktu szuka i po jakiej cenie, ale chce również zasięgnąć kompleksowej opinii na temat towaru, jego dostępności i szybkiej...

Więcej
Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Poznaj swojego klienta!...

Prowadząc sklep internetowy jednym z najważniejszych zadań jest jak najdokładniejsze poznanie potrzeb swoich klientów, do których kierujemy nasze produkty. Od tego zależą ceny naszego towaru,...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Obsługa klienta w e-commerce...

Właściwa obsługa klienta, dobrze funkcjonujące call center i szybka odpowiedź w razie zgłaszanych przez klienta problemów jest drogą do zatrzymania klienta. Bez tego zrezygnowany konsument na...

Więcej
e-biznesprawo-e-commerce
Opublikował: Kinga Marat / 0 komentarzy

Ochrona konsumenta a ochrona sprzedawcy...

Zakupy przez Internet są proste, szybkie i pozwalają na znaczną oszczędność pieniędzy. Nic więc dziwnego, że stale zwiększa się liczba Polaków kupujących przez sieć. Czasy, kiedy...

Więcej