Nowa ustawa o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 roku wprowadza liczne dodatkowe wymogi dla sklepów internetowych, których celem jest wzmocnienie pozycji konsumenta. Wymogi te, obok wydłużonego do 14 dni terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny, dotyczą przede wszystkim obowiązków informacyjnych. Ich niespełnienie pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla prowadzącego sklep internetowy. Jednym z takich wymogów jest obowiązek oznaczenia przycisku służącego do złożenia zamówienia w czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnym jednoznacznym sformułowaniem.
Dotychczas treść przycisku służącego do złożenia zamówienia nie była tak jednoznacznie określona jak w ustawie o prawach konsumenta. Zgodnie z wciąż obowiązującymi regulacjami z treści samego regulaminu sklepu internetowego może wynikać to, że klient zamawiając dany produkt składa ofertę zakupu bądź też przyjmuje ofertę składaną przez sprzedającego (podmiot prowadzący sklep).
Zgodnie z nowym stanem prawnym rozwiązanie to nie będzie już wystarczające. Skutkiem nie umieszczenia we właściwym miejscu przycisku ze zwrotem „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnym jednoznacznym sformułowaniem będzie to, że umowa nie zostanie zawarta. Sankcja ta jest niekorzystna zarówno dla klienta sklepu internetowego, jak i dla samego sklepu. Otwiera ona drogę do późniejszego podważenia transakcji, do której z prawnego punktu widzenia nie doszło. Klient może np. zmienić zdanie co do tego, czy chce dany produkt zamówić. Może to doprowadzić do sytuacji, w której otrzymane przez niedoszłego klienta sklepu świadczenie zostanie uznane za świadczenie niezamówione przez konsumenta, które nie może nakładać na niego żadnych zobowiązań. W przypadku natomiast gdy wola niedoszłego klienta nie ulegnie zmianie strony jak się wydaje powinny ponownie zawrzeć umowę.
Istotną kwestią jest również ustalenie, który spośród przycisków prowadzących do złożenia zamówienia powinien zawierać informację o tym, że klient zamawia dany produkt z obowiązkiem zapłaty za niego. Jak się wydaje powinien to być ostatni przycisk, za pomocą którego kupujący finalizuje swoje zamówienie. Przycisk ten powinien znajdować się pod szczegółowymi informacjami dotyczącymi parametrów danego zamówienia.
Pomimo tego, że nowe regulacje będą obowiązywały dopiero od końca 2014 roku, warto szybciej dostosować sposób składania zamówienia do nowych wymogów. Pozwoli to obu stronom transakcji szybciej przyzwyczaić się do różnic w sposobie zamawiania produktów w sklepie internetowym, a także poprawić ewentualne niedociągnięcia jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów.