Rabat, promocja, obniżka, 40%, 50%, nawet do 70%! Czy na kimś z Was te sformułowania robią jeszcze wrażenie? No właśnie, i o tym jest ta książka…
Obserwując działania promocyjne polskich marek, trudno nie odnieść wrażenia, że obniżka ceny jest jedyną znaną im techniką promocyjną. A szkoda, bo możliwości jest wiele i zważywszy na coraz większą obojętność na promocje przeciętnego konsumenta – warto przyjrzeć się im bliżej.
Lata pracy autora dla wielu marek (wspomnę tu choćby Nestlé czy General Motors) zaowocowały zbiorem kilkunastu technik promocyjnych. Poza doświadczeniem Macieja Tesławskiego, książka bazuje też na wiedzy przyjaciół autora – grupy 10 osób, praktyków w dziedzinie marketingu, PR i badań. Wielki plus za nietypowy sposób napisania publikacji – ma ona formę dyskusji głównego autora z przyjaciółmi. Jak sami przyznają, nie uniknęli oni subiektywnych opinii, które moim zdaniem są tylko zaletą książki.
W książce z największą dokładnością opisane zostały takie techniki jak: kupony, premie, specjalne opakowania, niespodzianki, konkursy czy lokowanie produktu. Co ciekawe, niektóre z nich pozwalają na podniesienie ceny w okresie promocji. Wspomniane zagadnienia zostały opisane zarówno w odniesieniu do rynku B2C jak i B2B. Poza szczegółowym opisem każdej z technik – nie brak tu przykładów. Czytelnicy poznają te najciekawsze użyte przez marki takie jak: Coca-Cola, IKEA, Lucky Strike czy Tyskie.
Dla kogo jest książka? Moim zdaniem dla każdego, kto chce o technikach promocji sprzedaży dowiedzieć się więcej. Dzięki sporej ilości treści teoretycznej śmiało mogą po nią sięgnąć laicy. Publikacja przyda się także pracownikom agencji i firm, którzy na co dzień w praktyce zajmują się tą materią, gdyż o wielu z nich może nawet słyszeli, ale zbyt rzadko je stosują, a często – niestety nieskutecznie.
Maciej Tesławski
Pierwszy filozof marketingu. Współtwórca pierwszego polskiego letterhouse’u ABC Direct Contact i pierwszej wersji Ustawy o Ochronie Danych Osobowych. Współzałożyciel SMB. W ciągu swojej kariery współpracował z największymi agencjami w kraju i pracował dla największych firm, jak Nestlé czy General Motors. Był Prezesem Zarządu MRM, pracował też m.in. dla J. Walter Thompson i Grey Worldwide. Członek jury najbardziej prestiżowych konkursów: Złota Strzała, Boomerang i Superbrands. Oprócz pracy jako strateg rozwijał się jako dydaktyk. Współtworzył Szkołę Strategii Marki SAR. Prowadzi własną akademię MCA, gdzie przeszkolił kilkaset polskich firm. Od 2010 roku jest związany z Uniwersytetem Wrocławskim, gdzie wykłada strategię i marketing relacji oraz współtworzył kierunek Komunikacja Wizerunkowa. Autor książek: „Lojalność konsumenta”, „Strategia marketingowa” i „Praktyka brandingu”.
Wydawnictwo Słowa i Myśli
Publikuje książki o tematyce biznesowo-marketingowej oraz z pogranicza psychologii. Czytelnikami są menadżerowie, właściciele firm, specjaliści w zakresie sprzedaży, marketingu, trenerzy biznesu, a także wszyscy zainteresowani nowym, inspirującym spojrzeniem na ekonomię i biznes. Książki Wydawnictwa Słowa i Myśli to publikacje nowoczesne, ambitne i przełamujące schematy. Zachęcają do dyskusji, do spojrzenia głębiej, pobudzają do działania.
Autor: Marta Rzymkowska