Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na dużą skalę zawiera wiele umów przez co jest zmuszony do wykorzystywania w nich powtarzających się schematów postanowień. Te schematy określane są w art. 384 § 1 kodeksu cywilnego w różny sposób jako wzorce umowne, formularze umów, regulaminy czy też ogólne warunki umów. Ich wspólną cechą jest to, że wykorzystywane są wielokrotnie oraz składają się z powtarzalnych postanowień, które stają się częścią później zawieranych umów.
Inaczej niż w przypadku tradycyjnych sklepów w przypadku sklepu internetowego brak jest bezpośredniego kontaktu z klientem, a wyjaśnianie na bieżąco jego wątpliwości, co do treści zawieranej umowy jest do pewnego stopnia ograniczone. Dlatego odpowiednio skonstruowany regulamin pozwala zminimalizować istniejące w przypadku sklepu internetowego ryzyka prawne (np. związane z potencjalną nieważnością umowy czy też zastosowaniem klauzul niedozwolonych), a także budować lepsze relacje z klientami, stając się narzędziem osiągania przewagi konkurencyjnej.
Obowiązek prowadzenia regulaminu w przypadku sklepów internetowych wynika z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z jego treścią podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną zobowiązany jest taki regulamin usługobiorcy bezpłatnie udostępnić, a także na jego żądanie umożliwić mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści takiego regulaminu. Ma to na celu zapewnienie osobie, do której kierowana jest oferta sklepu internetowego możliwości zapoznania się z treścią regulaminu jaki w nim obowiązuje przed zawarciem umowy. Regulamin sklepu internetowego zawiera postanowienia o ogólnym charakterze, nie wskazując konkretnie kto będzie stroną przyszłej umowy. Jest on jednostronnie skonstruowany przeważnie przez profesjonalistów (przedsiębiorców) i wykorzystywany w stosunkach z usługobiorcami, którzy z reguły są konsumentami. Odpowiednio skonstruowany regulamin ma stanowić podstawę dla później zawieranych umów. Postanowienia takiego regulaminu stają się ich integralną częścią, uzupełnianą o nieliczne szczegółowe postanowienia związane z konkretną umową, które są ustalane w toku transakcji, do której dochodzi w sklepie internetowym.
Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego w przypadku konfliktu pomiędzy treścią regulaminu a treścią umowy pierwszeństwo będzie miała umowa,. Jeżeli natomiast dojdzie do zmiany regulaminu w trakcie trwania stosunku prawnego o charakterze ciągłym (np. przy świadczeniu usług o telekomunikacyjnych na abonament czy też sprzedaży ciągłej), to nowy regulamin będzie wiązał drugą stronę o ile nie wypowie ona umowy przy najbliższym terminie wypowiedzenia. Konieczne jest jednak poinformowanie drugiej strony o zmianie regulaminu. W przypadku sklepu internetowego sprowadza się to do zamieszczenia nowego regulaminu na jego stronie internetowej.
Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego postanowienia regulaminu czy też wzorca umownego muszą być sformułowane w sposób jednoznaczny i zrozumiały. To czy kryteria te są spełnione ocenia się biorąc pod uwagę typowego adresata danego wzorca. Niezrozumiałe postanowienia wzorca w ogóle nie będą wiązały jego adresata. W przypadku natomiast gdy postanowienia regulaminu choć są zrozumiałe, nie są jednak jednoznaczne, interpretuje się je w sposób najbardziej korzystny dla jego adresata, czyli kupującego.
Odrębnym problemem związanym z regulaminami sklepów internetowych są postanowienia niedozwolone, których stosowania należy unikać tworząc regulamin sklepu internetowego. Tematyka z nimi związana będzie przedmiotem kolejnych wpisów.