wrz 26, 2016 Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

Reklamacje w sklepie internetowym: co warto wiedzieć?

Każdemu sprzedawcy zdarza się otrzymać od klienta reklamacje w związku z wadą zamówionego towaru. Warto w takiej sytuacji znać zarówno swoje prawa, jak i obowiązki wobec konsumenta, by nie narazić firmy na niepotrzebne konflikty z kupującymi.

Warto w tym miejscu wspomnieć o dwóch niezależnych od siebie trybach składania reklamacji. Klient może dochodzić swoich roszczeń na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, tzw. „rękojmi za wadę”, lub na podstawie gwarancji (o ile została udzielona). Reklamacje składane na podstawie rękojmi kierowane są zawsze bezpośrednio do sprzedawcy, który jednocześnie jest odpowiedzialny za ich rozpatrzenie. Z kolei gwarancja jest udzielana dobrowolnie przez gwaranta, którym najczęściej jest producent, importer lub dystrybutor. W przypadku reklamacji złożonej na podstawie gwarancji to właśnie do tych podmiotów powinien zwrócić się klient.

Udzielona przez producenta gwarancja nie wyłącza i nie ogranicza jednak uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi. Jeżeli klient złoży reklamację w sklepie, w którym zakupił towar, sprzedawca zobowiązany jest do jej rozpatrzenia w terminie 14 dni kalendarzowych, liczonych od dnia złożenia reklamacji. Przez rozpatrzenie reklamacji należy rozumieć ustosunkowanie się sprzedawcy do żądania konsumenta określonego w reklamacji i umożliwienie konsumentowi zapoznania się ze stanowiskiem przedsiębiorcy (uznanie reklamacji lub jej odrzucenie wraz z uzasadnieniem).

W sytuacji wystąpienia wady towaru, konsument może domagać się od sprzedawcy, na podstawie rękojmi, wymiany towaru na wolny od wad, naprawy towaru, obniżenia jego ceny lub odstąpienia od umowy (o ile wada jest istotna).

Niezachowanie 14-dniowego terminu rozpatrzenia reklamacji wiąże się z negatywnymi skutkami dla sprzedawcy. Po upływie tego terminu nie może odmówić spełnienia żądania określonego przez konsumenta w piśmie reklamacyjnym – nawet, jeżeli okaże się, że wada powstała z winy konsumenta (np. w wyniku nieprawidłowego użytkowania towaru).

Samo natomiast wykonanie reklamacji – naprawa towaru lub jego wymiana – może w określonych sytuacjach nastąpić później. Przepisy wymagają jedynie, by nastąpiło to w „rozsądnym czasie”, bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. W przeciwnym razie konsument może wyznaczyć sprzedawcy czas na spełnienie żądania. W przypadku, gdy w tym terminie sprzedawca nie podejmie żadnych działań, klientowi wolno odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prawach i obowiązkach reklamacyjnych sprzedawców internetowych np. w sytuacji, gdy towar zostanie uszkodzony w czasie transportu lub dochodzi do drugiej i kolejnej reklamacji, pobierz bezpłatny poradnik Trusted Shops.

E-biznesPrawo
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Informacja Prasowa

Informacja Prasowa 

więcej
e-biznesprawo-e-commerce
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

Reklamacje w sklepie internetowym: co warto wiedzi...

Każdemu sprzedawcy zdarza się otrzymać od klienta reklamacje w związku z wadą zamówionego towaru. Warto w takiej sytuacji znać zarówno swoje prawa, jak i obowiązki wobec konsumenta, by nie...

Więcej
patronatytrendywydarzenia
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

RETAIL CHANNELS 360° FORUM – gotowi?...

Już za miesiąc - RETAIL CHANNELS 360° FORUM! Impreza odbędzie się 19-20 października 2016 r. w Hotelu Courtyard by Marriott, Warszawa Temat przewodni eventu to: Optymalizuj sprzedaż...

Więcej
patronatywydarzenia
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

Konferencja eDelivery...

Konferencja eDelivery 2016, czyli wszystko na temat logistyki oraz obsługi klienta w e-handlu 27 września br. na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się konferencja eDelivery. Impreza ma na celu...

Więcej
patronaty
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

Zapraszamy do Poznania!...

Rejestracja na piątą już edycję konferencji Meet Magento Polska właśnie ruszyła! Konferencja zorganizowana przez entuzjastów i dedykowana społeczności Magento odbędzie się w dniach 19-20...

Więcej
patronaty
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

IV Targi IT Future Expo – jesteście gotowi?...

IT Future Expo to IV edycja corocznego spotkania B2B, poświęconego trendom, innowacjom technologicznym, jak również najważniejszym wyzwaniom przed którymi stoi obecnie rynek IT. Idea targów...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Informacja Prasowa / 0 komentarzy

E-wakacje Polaków...

Z badania Ipsos Polska[1] wynika, że w tym roku 17,3 mln naszych rodaków uda się na wakacje, z czego około ¾ będzie odpoczywać w kraju. Zbliża się kulminacyjny okres dla branży...

Więcej