RETAIL CHANNELS 360° FORUM, którego elementem składowym było V Forum E-Handel: Trendy-Optymalizacja-Rozwój w handlu detalicznym online – to niezwykłe spotkanie praktyków, które odbyło się 19-20 października 2016 roku w Courtyard by Marriott w Warszawie.
Coroczne spotkania organizowane przez Blue Business Media przyciągają pasjonatów e-commerce i są świetną okazją do spotkań praktyków z całej Polski.
Dwudniowe Forum miało charakter wykładowo-warsztatowy. Spotkanie zostało podzielone na trzy ścieżki: Forum e-Handel, Omnichannel Retail oraz Sales In Store. Uczestnicy mogli dowolnie przechodzić pomiędzy ścieżkami i wysłuchać praktyków z różnych firm.
Pierwszego dnia, po części wykładowej, odbyły się warsztaty, w mniejszym gronie, mające formę dyskusji. Każdy z uczestników samodzielnie wybierał interesujący go obszar.
Dzięki tak dużej dowolności i możliwości przechodzenia pomiędzy ścieżkami mieliśmy możliwość poznania przekroju wybitnych prelegentów z największych firm w Polsce.
Prelegenci – dzień pierwszy
Bardzo duża liczba prelegentów powodowała niedosyt i żal, że nie mogłam być w kilku miejscach jednocześnie.
W pierwszym dniu wybrałam ścieżkę e-handel.
Wysłuchałam prelekcji Bartosza Lewińskiego, który opowiadał o zachowaniach klientów e-sklepu porównując rynek francuski z rynkiem polskim. Bardzo ciekawe spostrzeżenia na temat poczynań klientów w oparciu o wdrożenie sklepu Toys’r’us (sklep z asortymentem dla dzieci).
Kolejny prelegent, Jacek Kinecki, przybliżył innowacje w możliwościach płatniczych dla e-commerce. Mówił on o tym, jak ważne jest dopasowanie metod płatności do klienta danego sklepu oraz przedstawił różne formy płatności i ich odzwierciedlenie w e-commerce.
Daniel Rogiński – Head of Digital & E-commerce z Samsunga opowiedział o tym, jak ważne jest dopasowanie działań marketingowych do ścieżki zakupowej klienta. Na przykładzie produktów Samsunga pokazał co jest najważniejsze w momencie zakupu i co należy robić, a czego nie, aby klient kupił nasze produkty zamiast u konkurencji.
W pierwszym dniu Forum ostatnim prelegentem w ścieżce e-handlu był Jarosław Sokołowski z Neckermann Polska. Pokazał jak należy monitorować działania i jak duży wpływ na decyzje o zakupie wakacji ma prowadzenie spójnego dialogu z klientem. Opowiedział o specyfice swojej branży, o tym jak duża jest oferta branży turystycznej – przez co monitorowanie działań jest niezbędne, aby budżet był odpowiednio spożytkowany. Przekazał także jak ważna jest efektywna segmentacja klientów.
Kluczowym jest to, że po każdym z wystąpień prelegenci odpowiadali cierpliwie na pytania. Pozwoliło to rozwiać wątpliwości związane z e-commerce.
Grupy warsztatowe
Były to kolejne spotkania z praktykami. Miały formę dyskusji i dzięki temu można było zadawać pytania i czerpiąc wiedzę od najlepszych w swojej dziedzinie. Tematyka była bardzo różnorodna i myślę, że każdy z uczestników znalazł dla siebie interesujący temat warsztatów.
Warsztaty z ekspertami – dzień drugi
Drugi dzień Forum był jeszcze mocniej naładowany wiedzą i liczbą ekspertów.
W drugim dniu do wyboru były aż 4 ścieżki, ponieważ e-handel został rozbity na: sprzedaż, konsument, komunikat, kampania oraz logistyka i obsługa klienta kluczowe wyzwania i wsparcie nowych technologii. Drugiego dnia przechodziłam pomiędzy ścieżkami, ale i tak odczuwałam bardzo duży niedosyt, że nie mogłam być wszędzie.
Zaczęłam od prelekcji Staszka Krzaklewskiego i strategicznej roli danych w rozwoju e-sklepu. Wnioski płynące z tej prelekcji nie napawały optymizmem. Mówił o tym, że większość kampanii, które są przeprowadzane powodują przepalanie budżetów dlatego, że większość firm nie skupia się na analizie danych o klientach.
Proponował mocniejszą analizę danych o swoich klientach. Przedstawił różne case study przy których pracował i bazował budując swoje doświadczenie w pracy dla marek Alma24.pl czy Vistula.
Kolejnym prelegentem był Ireneusz Klimczak z firmy Getresponse, który opowiadał o marketing automation i jego pozytywnym wpływie na e-sklepy. Pokazywał także przełożenie tego narzędzia na konwersję w sklepach internetowych.
Następną prelegentką była Joanna Kosman z answear.com, która przedstawiła wiele ciekawych informacji związanych z marką answear.com i prezentowała różne typy dostaw. Przedstawiła także jak wygląda to na poszczególnych rynkach, na których dostępny jest sklep answear.com. Bardzo interesujące podejście firmy do sprzedaży online i dopasowanie oferty oraz działań sprzedażowo-logistycznych do wymagań klienta.
Bardzo podobał mi się także wykład Moniki Jedlińskiej, która opowiadała o marce Ochnik i rozpoczęciu sprzedaży poprzez Allegro. Pokazała statystyki dotyczące sprzedaży produktów w e-sklepie oraz w Strefie Marek Allegro. Odpowiedziała także na pytania dotyczące zagrożeń płynących ze sprzedaż poprzez Allegro.
Do zobaczenia!
Atmosferze dobrych rozmów sprzyjało pyszne jedzenie, zaskakujące przekąski oraz kawa przygotowana przez Courtyard by Marriott.
Nasza relacja to jedynie wycinek tego co można było się dowiedzieć i zaobserwować na RETAIL CHANNELS 360° FORUM 2016. Niemniej jednak potencjał tego wydarzenia jest ogromny. Różnorodna tematyka, która została poruszona oraz szansa na wymianę doświadczeń powodują, że z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję.