Jeśli rynek e-commerce ma się rozwijać w takim tempie jak do tej pory, potrzebuje innowacyjnych narzędzi. Jednym z nich jest nowoczesna platforma sprzedażowa FairSquare.com, która odpowiada nie tylko na potrzeby sprzedawców, ale także usługodawców.
Ostatnie lata to prawdziwy rozkwit handlu przez internet. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej od 2010 roku w Polsce liczba sprzedawców w sieci wzrosła o 43%, przekraczając 31 tysięcy. Mają oni do zagospodarowania bardzo pokaźny rynek: według raportu Gemius spośród 22 mln polskich internautów aż 46% korzysta z e-zakupów. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią młodzi, dobrze wykształceni ludzie.
Usługi przegrywają z produktami
Dominującą siłą na internetowym rynku są produkty. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia, Polacy najchętniej kupują w sieci odzież, artykuły gospodarstwa domowego, elektronikę, a także książki. Kolejne miejsca również zajmują artykuły. W czołówce nie pojawia się ani jedna usługa.
Szukając odpowiedzi na pytanie o taki stan rzeczy, trzeba przyjrzeć się narzędziom on-line dostępnym dla usługodawców. Tych w praktyce… nie ma. O ile sprzedawcy produktów mają do dyspozycji mnóstwo wygodnych platform, które ułatwiają im handel na atrakcyjnych warunkach, o tyle przedsiębiorcy, tj. fryzjerzy, restauratorzy lektorzy, trenerzy itp., mają problem ze sprzedażą swoich usług przez internet.
Dwie niedoskonałe drogi
W praktyce usługodawcy korzystają z dwóch metod promowania swoich usług online. Pierwszą z nich, która w jakimś sensie bliska jest e-handlowi, stanowią serwisy zakupów grupowych. Przedsiębiorca wystawia tam ofertę z rabatem (najczęściej sporo przekraczającym 10%), po którą mogą sięgnąć zainteresowani internauci. Ze względu na wysokie prowizje oraz brak realnej, bieżącej kontroli nad sprzedażą, usługodawca praktycznie w ogóle nie zarabia na transakcji. Ciężko więc uznać ją za e-commerce.
Drugą drogą jest promocja usług za pomocą kanałów dostępnych w sieci. Do najpopularniejszych należą Google AdWords (płatne wyniki wyszukiwania), Facebook Ads (reklama w najpopularniejszym serwisie społecznościowym), buzz marketing (wpisy na forach internetowych) czy też ogłoszenia na portalach lokalnych. Każda z tych form nie ma jednak wiele wspólnego ze sprzedażą, a jest jedynie sposobem na rozpropagowanie swojego biznesu.
Wady zakupów grupowych
O ile reklamy w internecie to rozwiązanie, po które warto sięgać w kontekście promocji przedsiębiorstwa, o tyle zakupy grupowe budzą więcej kontrowersji. Badanie przeprowadzone przez firmę FairSquare.com pokazało, że usługodawcy narzekają na te serwisy przede wszystkim ze względu na niski zysk, długi proces wystawiania ofert, jak również na brak kontroli nad już wystawioną ofertą.
Oferenci podkreślają także brak lojalności klientów. Jak wynika z ich obserwacji z zakupów grupowych najczęściej korzystają tzw. łowcy okazji, których do danej oferty przyciąga wyłącznie rabat, a nie jakość usługi.
Warto jednak przedstawić punkt widzenia osób korzystających z zakupów grupowych. Ich zdaniem są gorzej obsługiwani od „zwykłych” klientów. Przedsiębiorcy nie zamierzają bić się w pierś – tłumaczą się brakiem rentowności oferty i koniecznością obniżenia kosztów już w trakcie wykonywania usługi.
Trzeba jednak dodać, że większość z nich i tak ponownie używa serwisów zakupów grupowych do promocji, gdyż brakuje im alternatywy w postaci innych platform.
Rozwiązanie dla biznesu
Twórcy FairSquare.com dokładnie prześledzili wszystkie powyższe opinie, by przygotować platformę, która odpowie na potrzebny rynku i umożliwi usługodawcom dołączenie do e-commerce’owej rodziny. Nie zapomnieli także o przedsiębiorcach handlujących towarami, tworząc serwis dla wszystkich sprzedawców. W efekcie powstała platforma aspirująca do bycia wirtualną galerią handlową.
Ideą FairSquare jest indywidualne podejście do każdego oferenta oraz samodzielność w działaniu. Wystawiający ofertę dodaje ją sam, określa jej parametry oraz czas trwania. Przedstawiciele serwisu ustalają z nim natomiast wysokość prowizji tak, by była ona korzystna dla wszystkich stron transakcji. Jednak nigdy nie przekracza ona 14% brutto wartości sprzedaży.
FairSquare.com ma na celu połączenie funkcji sprzedażowej i promocyjnej. Podstawowym założeniem jest oczywiście sprzedaż produktu lub usługi, ale dzięki dostępnym opcjom edycji oraz bogatej bazie zdjęć, każda oferta zostaje zaprezentowana w unikatowy, przyciągający uwagę klienta sposób.
System zachęca do wystawiana ofert z rabatami, które zawsze korzystnie wpływają na odbiór oferty przez klienta, aczkolwiek nie jest to warunek konieczny. Sprzedaż ma być rentowna dla usługodawcy. Klienci po wykonaniu usługi mogą ocenić przedsiębiorcę, a każda pozytywna nota podnosi jego pozycję i wiarygodność. To z kolei przekłada się na zwiększoną sprzedaż oraz wierność klientów.
Nowoczesna technologia
FairSquare.com oferuje swoim użytkownikom szereg technologii ułatwiających przeprowadzenie transakcji. Najważniejszą jest intuicyjne wystawianie ofert w czasie rzeczywistym. W dosłownie kilka minut każdy e-sprzedawca może ją skonfigurować i zaprezentować potencjalnym nabywcom, bez konieczności oczekiwania na akceptację ze strony administratorów serwisu.
Istnieje możliwość tworzenia ofert „On Air”, czyli krótkoterminowych. Polegają one na szybkiej sprzedaży ostatniego dostępnego produktu, np. pokoju w hotelu, pizzy. Za ich pomocą fryzjer może dać znać potencjalnym klientom, że ktoś odwołał u niego zapowiedzianą wizytę, w związku z czym ma szansę ostrzyc dodatkową osobę. To także forma wystawiania czasowych rabatów, np. w dni, w czasie których usługodawca zauważa wyraźnie zmniejszony ruch.
Interesującym pomysłem jest stworzenie wirtualnej waluty – FairCash, z której można korzystać w trakcie zakupów w serwisie. Najłatwiej nabywa się ją oczywiście poprzez przelew z rachunku bankowego na konto FairSquare, jednak można ją otrzymać także w nagrodę za aktywność: przede wszystkim zakupy oraz polecenie platformy znajomym.
FairSquare.com stawia również na bezpieczeństwo użytkowania serwisu. Serwis został wyposażony w certyfikat SSL dostarczany przez firmę DigiCert, specjalistę od szyfrowania i uwierzytelniania. To najmocniejsze, 2048-bitowe szyfrowanie z użyciem kryptograficznych funkcji skrótu SHA-2.
Ku e-przyszłości
Nowoczesne technologie zastosowane przez platformę FairSquare.com oraz – przede wszystkim – otwarcie się na usługodawców sprawiają, że przyszłość polskiego e-commerce wygląda bardzo obiecująco. Już dziś specjaliści przewidują, że w 2015 roku rynek ten wzrośnie o ponad 20%. To znakomita wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dzięki sieci dotrą do jeszcze większej liczby kupujących.
Źródło: http://www.fairsquare.com/pl