Prawie połowa właścicieli sklepów internetowych zauważa wzrost ilości zamówień generowanych przez urządzenia przenośne. Jeśli e-sklep nie jest dostosowany do wyświetlania treści na takich akcesoriach, to poruszanie się po nim jest dla klienta koszmarem.
Znalezienie informacji oraz nawigacja wymaga bardzo dużo czasu i cierpliwości. Może to zniechęcać odbiorców do zakupów. Dotyczy to również stron internetowych oraz katalogów produktów, do których klienci chcą mieć szybki i łatwy dostęp.
Jeśli zdecydujesz się na dopasowaną wersję sklepu internetowego, czy strony internetowej, musisz podjąć decyzję o wyborze technologii – mobilnej lub responsywnej. Co wybrać?
Na czym polega responsywność?
Na początku określmy, czym się różnią te dwa rozwiązania. Wersja mobilna dotyczy wyłącznie smartfonów, tabletów oraz czytników e-booków. Jest to odrębna strona dla standardowej wersji, ma osobną grafikę, domenę, treści oraz sposób nawigowania.
Drugą możliwością jest strona responsywna (Responsive Web Design), która oznacza płynne dostosowanie treści na stronie do rozdzielczości ekranu. Zmienia się jej wygląd, zawartość oraz nawigacja. Strona responsywna wyświetla się na wszystkich urządzeniach, począwszy od komputerów stacjonarnych, tabletów aż po smartfony i inne dostępne na rynku. W przeciwieństwie do wersji mobilnej adres url jest ten sam. Jest to jedno rozwiązanie dla wszystkich interfejsów.
Główną zaletą tego rozwiązania jest wygoda przeglądania – ta wersja jest spójna, dostosowana, atrakcyjna graficznie i estetyczna. Klient odczuje wygodę w poruszaniu się po stronie, a jej przeglądanie nie wymaga instalacji żadnych dodatkowych aplikacji.
Konsumenci kupują mobilnie
Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych jest koniecznością. W 2012 r. wzrost odwiedzin e-sklepów ze wspomnianych urządzeń wzrósł w porównaniu do ubiegłego roku aż o 30 proc., wynika z raportu „M-commerce w praktyce”. Ilość konsumentów robiących zakupy z urządzeń mobilnych stale rośnie. Przykładowo w Wielkiej Brytanii ilość zamówień w 2012 r. w porównaniu do 2011 r. wzrosła o 204 proc.!!! Takie wyniki mogą zachęcać do inwestycji w nową wersję sklepu internetowego.
Warto też wspomnieć o pozycjonowaniu – wyszukiwarka Google będzie wyróżniać e-sklepy oraz strony dostosowane do współczesnych standardów. Wyróżnianie ma polegać na premiowaniu ich pozycji w wynikach.
Sprzedaży m-commerce nie należy traktować jako chwilowego trendu czy drobnego kanału sprzedaży. Prognozy potwierdzają – ilość transakcji zawieranych przez urządzenia mobilne będzie rosła. Posiadanie wersji RWD e-sklepu jest obecnie najbardziej wiodącym trendem. To technologia, która dostosowuje się do użytkownika, a nie odwrotnie!