paź 27, 2011 Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Service design – projektowanie usług

Nikogo nie dziwi pojęcie projektowania w kontekście tworzenia produktów, interfejsów czy grafiki, według wcześniej zaplanowanych schematów i wytycznych. Niemniej jednak warto pamiętać o tym, że projektowanie nie powinno ograniczać się jedynie do pracy nad produktem. Musi ono w równym stopniu obejmować cały proces komunikacji z klientem, do którego produkt czy oferta zostały skierowane. Jeśli weźmie się pod uwagę całkowity czas, w którym klient ma styczność z firmą i konieczność odpowiedniego zarządzania tym procesem, można nazwać te działaniaprojektowaniem usług, czyli service design.

Od użyteczności do dobrego designu

Projektowanie interfejsów użytkownika (w zakresie serwisów i aplikacji internetowych – interaction design) opierało się początkowo na projektowaniu przede wszystkim takich produktów, które będą jednocześnie atrakcyjne i użyteczne. Równą wagę przykładano do tego, by spełniały cele biznesowe, jak również pozwalały osiągnąć cele jego użytkownikom.

Z biegiem czasu, więcej uwagi zaczęto poświęcać doświadczeniom użytkowników oraz ich odczuciom związanym z korzystania z produktu (user experience). Zadaniem projektantów stało się stworzenie takich produktów, które nie tylko będą ergonomiczne, ale również będą posiadały dobry design. Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy odczuwają większą satysfakcję z korzystania z takiego produktu. Najlepszym przykładem są produkty firmy Apple, które posiadają prosty, intuicyjny interface, jak i również bardzo dobry design, który dla wielu firm jest inspiracją do projektowania swoich urządzeń.

Mimo szerokiego znaczenia takich pojęć jak interaction design czy też user experience, powszechnie przyjęło się że odnoszą się one do branży internetowej. Niemniej jednak, wraz z rozwojem usług marketingowych, czy też oczekiwań klientów względem wyższego poziomu obsługi, te terminy nabierają także innego znaczenia.

Projektuj z punktu widzenia klienta

Podstawą projektowania usług jest zrozumienie zachowań i potrzeb klientów, zaplanowanie odpowiednich działań, dobra organizacja pracy, infrastruktury oraz komunikacji. Ma to na celu poprawę jakości interakcjipomiędzy dostawcą usług a klientem. Istotny jest aktywny udział klientów – dzięki nim firma funkcjonuje – podkreśla on potrzebę odpowiedniego zaprojektowania, a tym samym planowania sekwencji zdarzeń oraz przepływu informacji.

Udział klientów, którzy notabene nie posiadają najczęściej wiedzy technicznej, wymaga przeprowadzenia analizy nie tylko z perspektywy funkcjonalności (w celu optymalizacji przepływów, informacji i skrócenia czasu operacji), ale również z perspektywy emocji (user experience). Aby zapewnić klientowi jak najwyższą jakość obsługi w całym procesie jego kontaktów z firmą i jej produktami, konieczne jest właśnie optymalne zaprojektowanie usługi, którą mu proponujemy (service design). Należy przeprowadzić analizę z punktu widzenia klienta i zlokalizować oraz wyeliminować obszary problemowe.

Dla przykładu, firma, działająca w obszarze handlu internetowego, powinna skupić się na wszystkich etapach styczności z klientem (touchpoints), nie pomijając żadnego z nich. W tym celu należy zoptymalizować i umiejętnie połączyć wszelkie działania online (odpowiednia architektura informacji, procesy interakcji) i offline (obsługa telefoniczna i na miejscu sprzedaży). Istotne jest, że na końcowy efekt ma wpływ połączenie wszelkich elementów. Mają one zapewnić pozytywne doświadczenie i końcową dobrą ocenę e-sklepu, na którą nie składa się jedynie dobry produkt, czy strona www.

E-biznes
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pawel Kowalski

Pawel KowalskiPraktyk i doradca biznesowy e-commerce TI Agency

Studia skończył na wydziale zarządzania na Uniwersytecie Ekonomiczny. Z branżą internetową związany od ponad 6 lat. Specjalizuje się w zakresie użyteczności i user experience. Aktualnie pracuje w agencji Trol Intermedia, gdzie odpowiada za pozyskiwanie i obsługę kluczowych klientów. Pasjonat e-commerce.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Responsywna czy mobilna wersja e-sklepu?...

Prawie połowa właścicieli sklepów internetowych zauważa wzrost ilości zamówień generowanych przez urządzenia przenośne. Jeśli e-sklep nie jest dostosowany do wyświetlania treści na...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Integracja sklepu internetowego z Allegro...

Dwustronna integracja sklepu internetowego z  Allegro to znacząca oszczędność czasu związanego z obsługą aukcji. Cały proces aukcyjny odbywa się automatycznie, produkt jest wystawiany z...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Integracja sklepu internetowego z systemem magazyn...

System klasy ERP jest jednym z najważniejszych elementów oprogramowania firmy. Jeśli dodatkowo firma prowadzi sklep internetowy a jej system ERP nie jest zintegrowany ze e-sklepem, może...

Więcej
e-bizneswydarzenia
Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Zakupy z Google już w Polsce...

Od dłuższego czasu wszystkie znaki na niebie i ziemi, a w szczególności te w wyszukiwarce Google, wskazywały na pojawienie się w najbliższym czasie nowej usługi – Zakupy Google. W czwartek...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Pawel Kowalski / 0 komentarzy

Service design – projektowanie usług...

Nikogo nie dziwi pojęcie projektowania w kontekście tworzenia produktów, interfejsów czy grafiki, według wcześniej zaplanowanych schematów i wytycznych. Niemniej jednak warto pamiętać o tym,...

Więcej