Na ogół myślisz tak: zlecasz jakiś tekst copywriterowi, a ten od razu przechodzi do pracy i „stuka” palcami w klawiaturę tworząc „jakiś” tam tekst. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Dowiedz się to, czego do tej pory nie wiedziałeś o pracy copywritera.
Na wstępie: nie jest to stukanie, a praca – często dość ciężka. Po drugie: nie jest to jakiś tekst, a wartościowy content, który ma Ci przynieść określone profity. To nie wszystko, bo praca copywritera jest twórcza, jeśli ktoś to lubi, to naprawdę wciąga, a do tego może okazać się całkiem ciekawym pomysłem na życie.
- Czym się zajmujesz? Jestem copywriterem. Aaaaa, czyli piszesz te wszystkie reklamy, co lecą w telewizji i wciskasz ludziom kit – to nie są zmyślone słowa, ale autentyczne zdanie, jakie jakiś czas temu usłyszałem od pewnej osoby niebędącej do końca w temacie.
Tak naprawdę tylko się uśmiechnąłem, bo po prostu nie chciało mi się tłumaczyć szczegółów. Powyższe zdanie to duże uproszczenie, bo równie dobrze, analogicznie można stwierdzić, że informatyk to każdy, kto jest w jakimś stopniu jest związany z komputerem (de facto grafik, programista, osoba od pozycjonowania, osoba prowadząca szkolenia komputerowe), a księgowa to tylko osoba, która „wklepuje numery dokumentów do programu”.
Copywriter pisze po nocach
Szanujący się copywriter, który szanuje swoją pracę i życie prywatne nie pisze po nocach. Nie jest więc tak, że jeśli o 20.00 przyjmie zlecenie, to klient będzie je miał o 8.00 rano na e-mailu. Oczywiście jest to możliwe, ale wtedy masz sygnał, że to osoba, która dorabia po nocach itd. Jasne, zdarza się, że aby dokończyć projekt należy poświęcić temu niejeden weekend, czy też wiele wieczorów. Zdarzają się i noce, ale nigdy nie może być to nagminne. Copywriter w formie to copywriter wyspany.
Copywriter pisze prawie za darmo
Niestety rozbicie stawek jest dość spore. Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której dzwonił do mnie klient. Początkowa rozmowa wyglądała mniej więcej tak: „Wie Pan, dałem ogłoszenie, ktoś się do mnie zgłosił, dla mnie to jak za darmo, ona chciała dorobić do kieszonkowego, tekst był tego samego dnia”. To jednak tylko początek – nigdy za niską stawką nie pójdzie dobrej jakości tekst o czym zawsze przekonuje się z opinii tychże klientów. Nawet jeśli tak się zdarzy, to po pewnym czasie to minie. Działa tutaj prawo rynku – analogicznie strzyżenie za 8 PLN być może jest możliwe, ale raczej maszynką „na zero”. Strzyżenie męskie za 29 PLN może okazać się całkiem niezłą stylizacją włosów na naszej głowie. Z tekstami jest podobnie – lepszy tekst jest „świeży”, unikalny, ciekawy, to po prostu dobry content.
Copywriter nie jest alternatywą dla lenistwa klienta
„Generalnie ja bym to sam napisał bez problemu, ale jakoś się zabrać nie mogę, czasu mi brak” – uwaga częsta, ale czy słuszna? Po części. Przy całym szacunku dla klienta, nie stworzy on tak dobrego tekstu, jak zrobi to dobry copywriter. Analogiczny przykład fryzjera: zamiast iść do salonu, równie dobrze maszynkę do ręki może wziąć nasz kumpel, zamiast wymieniać sprzęgło samochodowe u mechanika, może nam pomóc sąsiad. Czy zawsze jednak efekt będzie ten sam?
Wniosek jest prosty: jeśli chcemy być zadowoleni z powierzonych usług, to w życiu każdy powinien robić, to na czym zna się najlepiej. Fryzjer na strzyżeniu, a nie na np. na robieniu makijażu, a sąsiad na handlowaniu (załóżmy, że zawodowo jest handlowcem), a nie na mechanice samochodowej.
Copywriter nie tylko pisze
Wycena pracy to nie tylko czas poświęcony na pisanie tekstu. Jest on kluczowy, ale przecież chodzi jeszcze o tzw. research, który często zajmuje porównywalnie tyle samo czasu, co pisanie i jest równie istotny. Research to rozeznanie się w temacie, analiza konkurencji, poszerzanie własnej wiedzy na potrzeby tekstu pisanego dla klienta.
Tekst copywritera naprawdę może zdziałać cuda
„Wie Pan, niech Pan coś napisze, bo coś musi być, ale ludzie i tak nie czytają tekstów” – to kolejne stwierdzenie, które często pada.
Mam propozycję – zaplanuj na minimum 2 miesiące budżet na usługi copywriterskie. Raz w tygodniu zlecaj artykuły content marketingowe na stronę internetową. Mogą to być wpisy blogowe, artykuły poradnikowe. Solidne treści na minimum 3000 znaków ze spacjami. Po 2 miesiącach zajrzyj do Google Analitycs, sprawdź średni czas spędzony na stronie internetowej, ilość wejść na stronę www, źródła wejść.
Jeśli zainwestowałeś w dobrego copywritera, na pewno zobaczysz różnicę.
Praca copywritera naprawdę ma sens
Każda reklama to treść. Bez słów nie dotrzesz do klienta. Mogą to być bardzo krótkie teksty (hasło reklamowe), krótkie (tekst na ulotkę), nieco dłuższe (tekst na www, do katalogu), czy długie (artykuł, poradnik, wpis blogowy). Zawsze jednak będzie treść, która zostanie na dłużej – a w sieci na bardzo długo.
Dobra treść jest nośna. Pomaga zdobyć nowych klientów, zareklamować konkretny produkt, całościowo firmę, budować ruch organiczny na stronie. Warto o tym pamiętać, bo często za tymi treściami stoją anonimowe osoby