sty 23, 2015 Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Uwaga na SPAM nt. klauzul niedozwolonych!

Nowa ustawa o prawach konsumenta nie obowiązuje nawet miesiąca, a już pojawiło się mnóstwo podmiotów chcących zarobić na zamieszaniu, jakie ona wywołała. Przedsiębiorcy zasypywani są mailami od rzekomych stowarzyszeń pro-konsumenckich, straszeni odpowiedzialnością prawną, a co za tym idzie – wysokimi karami finansowymi, a następnie nakłaniani do skorzystania z usług prawniczych nadawcy. Takie wiadomości to spam i nie trzeba na nie reagować. Tłumaczymy, dlaczego.

Masowo wysyłany e-mailing wskazuje przedsiębiorcom, że w ich regulaminach znajdują się klauzule niedozwolone. E-mail wysyłany jest z różnych adresów za każdym razem wskazując, że adresatem jest  kilka różnych stowarzyszeń pro- konsumenckich.

Opisywane maile mogą wyglądać tak:

STOWARZYSZENIE NA RZECZ KONSUMENTÓW LIBERTAS WARSZAWA POLSKA

Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa

Szanowni Państwo!

Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące wżycie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.
Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.

NOTA PRAWNA:

Regulamin jest wymagany:
Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;
Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.

Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy:

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Z poważaniem
Przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Praw Konsumentów

Marek Staszak

—————————-

STOWARZYSZENIE NA RZECZ KONSUMENTÓW KNF WARSZAWA POLSKA

Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa

Szanowni Państwo!

Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące wżycie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.
Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.

NOTA PRAWNA:

Regulamin jest wymagany:
Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;
Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.

Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy:

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Z poważaniem
Przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Praw Konsumentów

Marek Staszak

———————–

Powyższe wiadomości są co najmniej kontrowersyjne. Dlaczego?

Po pierwsze:

E-maile zarówno w nagłówku, jak też w podpisie, wskazują na dwa różne Stowarzyszenia pro-konsumenckie, które reprezentuje ta sama osoba. Przy czym na stronie powołanego w jednym z e-maili Stowarzyszenia Libertas http://libertas.info.pl/ wystosowało OSTRZEŻENIE, iż adresat e-maili wykorzystuje ich nazwę oraz zaprzecza, że ma cokolwiek wspólnego z jego treścią.

Po drugie:

Dość zabawne jest to, że adresat wskazuje o naruszaniu w regulaminie praw konsumentów i postanowień nowej ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. nakazując sprawdzenie regulaminów, grożąc pozwem, a następnie w „Nocie Prawnej” powołuje się na ustawy, które zostały UCHYLONE, co przecież wprowadza przedsiębiorców w błąd.

Po trzecie:

Niektóre z firm, które polecane są w e-mailach zaprzeczają swojego uczestnictwa w tym procederze, zaś pozostałe same nie posiadają na swoich stronach regulaminów świadczenia usług.

Po czwarte:

Adresat wysyła e-maile masowo, posługując się bazami danych sklepów internetowych. E-maile otrzymują zarówno przedsiębiorcy, którym regulaminy sporządzali prawnicy i nie posiadają one na pewno niedozwolonych zapisów jak i do sklepów internetowych, które faktycznie nie dostosowały regulaminów i stron internetowych do nowelizacji prawa, która weszła w życie miesiąc temu. Wiadomości trafiły również do sklepów internetowych obsługujących wyłącznie przedsiębiorców, należy mieć na względzie, że klauzule niedozwolone występują wyłącznie w obrocie pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem (B2C).

Powyższe przemyślenia narzucają tylko jeden wniosek. Przesyłane e-maile to SPAM!

Dostałeś takiego maila? Oto, co powinieneś zrobić:

  1. Sprawdzić czy uaktualniłeś swój regulamin do nowej ustawy o prawach konsumenta: http://www.uokik.gov.pl/ochrona_konsumentow.php
  2. Wprowadzić zgodnie z ustawą zmiany na stronie WWW sklepu internetowego. Przydatne wskazówki umieściliśmy w poprzednich artykułach:
    http://klinikaecommerce.pl/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nowej-ustawie-o-prawach-konsumenta/
    http://klinikaecommerce.pl/klient-w-sieci-a-zwrot-towaru/
  3. Zapoznać się z jawnym Rejestrem Klauzul Niedozwolonych UOKiK http://uokik.gov.pl/rejestr/ i sprawdzić czy podobnych zapisów nie ma w regulaminie na stronie Twojego sklepu internetowego.

 

Jeśli dostosowałeś już swój regulamin i stronę WWW do nowej ustawy, nie masz się czym martwić. Jeśli jednak jeszcze tego nie zrobiłeś, nie panikuj, tylko przeprowadź audyt i dostosuj treści na stronie tak, aby nie stać się pożywką dla „obrońców” konsumentów. Nie tylko będziesz odporny na prawnicze spamy, ale także zbudujesz wiarygodność swojej działalności i wizerunek rzetelnego  partnera.

————————————

Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas!

Polecamy także książkę-komentarz do nowej ustawy o prawach konsumenta – możesz ją wygrać w naszym konkursie!

Prawo
Dodaj komentarz

Jedna myśl nt. „Uwaga na SPAM nt. klauzul niedozwolonych!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Magda Judejko

Magda JudejkoPrawnik http://www.ealliance.pl/

Absolwentka wydziału Prawa i Administracji na UAM w Poznaniu i Szkoły Praw Własności Intelektualnej im. H.Grocjusza w Krakowie. Pasjonatka zagadnień dotyczących rozwiązań prawnych w Internecie. Od ponad 3 lat prowadzi w Internecie działalność doradczą związaną z pisaniem oraz korygowaniem regulaminów, w szczególności dla sklepów i serwisów internetowych. Pisze artykuły, organizuje i prowadzi szkolenia dotyczące branży e-commerce. Prywatnie pasjonują ją podróże, sztuka oraz sporty zimowe.

więcej
prawo-e-commerce
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Marketing a prawo odc.2...

Zasady organizowania konkursu na Facebooku, czyli jak dobrze zrobić regulamin konkursu - przeczytajcie. Definicje: Regulamin konkursu – jest to nośnik umowy zawieranej na odległość pomiędzy...

Więcej
prawo-e-commercejak-promowac-e-sklep
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Kontrole UOKiK sklepów internetowych a ustawa o pr...

Od wejścia ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.; dalej: u.p.k.) minął rok. Ustawa o prawach konsumentów wprowadziła wiele nowych obowiązków na właścicieli sklepów...

Więcej
e-biznesprawo-e-commerce
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

ODR - „nowy” obowiązek informacyjny e-sklepów...

W 2016 r. w polskim prawie pojawiły się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i...

Więcej
e-biznesprawo-e-commerce
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Metody rozwiązywania sporów w e-commerce...

Handel elektroniczny bardzo szybko się rozwija. Co roku wzrasta liczba sklepów internetowych w całej UE, a wraz z nimi liczba konfliktów związanych z rozpatrywaniem reklamacji lub zwrotów. Przy...

Więcej
prawo-e-commercejak-promowac-e-sklep
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Kiedy konsument NIE może odstąpić od umowy...

Poniższy artykuł porusza temat możliwości zwrotu towaru. Przeczytajcie kiedy konsument nie może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Definicje: Konsument - osoba fizyczna, która...

Więcej
prawo-e-commerce
Opublikował: Magda Judejko / 1 komentarz

Rękojmia, a gwarancja w obrocie B2C...

W trakcie zawierania transakcji handlowych, każdy słyszał o reklamacji, gwarancji lub odstąpieniu od umowy, jednak problem pojawia się wtedy, kiedy trzeba już wyjaśnić, w jakim przypadku...

Więcej