Aby mówić o sukcesie, trzeba nie tylko pozyskać klientów, którzy z nami pozostaną i będą do nas wracać, ale również stworzyć stabilną i silną markę, która będzie cieszyła się uznaniem, a sam przedsiębiorca dużym szacunkiem. To jednak wymaga pracy, ale zarówno na początku, jak również podczas prowadzenia działalności jednym z najważniejszych aspektów jest kontakt z klientem.
Klient udając się do sklepu, ma bardzo duże oczekiwania, często zbyt wygórowane. To powoduje, że nierzadko zawodzi się na tym, co go w nim spotkało. Może być to brak poszukiwanego produktu, jego słaba jakość, cena nieadekwatna do jakości lub po prostu sama obsługa klienta, czyli brak zainteresowania lub niedostateczna staranność sprzedawcy. Chyba ta ostatnia kwestia jest największym zawodem, jaki może spotkać klienta w sklepie. O ile jeszcze kilka lat temu sprzedaż offline i online była postrzegana w zupełnie inny sposób i między nimi była ogromna przepaść, o tyle dzisiaj takie same oczekiwania, a niekiedy nawet większe stawia się przed e-sklepami. Już nie wystarczy stworzyć strony www sklepu i umieścić na niej swoją ofertę, teraz trzeba zrobić wszystko, aby użytkownik poczuł się w sklepie internetowym tak samo, jak w sklepie stacjonarnym. Czy jest to w ogóle możliwe skoro jedną z podstawowych różnić jest forma kontaktu z klientem?
„Ludzie mogą zapomnieć, co powiedziałeś, mogą zapomnieć, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się dzięki Tobie poczuli”
Każdy z nas doskonale wie, jak czuje się człowiek, który oczekuje od drugiej osoby zainteresowania, a tego nie otrzymuje. Klient, który nie zostanie odpowiednio obsłużony, czuje się zawiedziony i tym samym jego opinia o danej firmie nie będzie należała do najbardziej pozytywnych. Czasami wystarczy zwykły uśmiech czy uprzejme „dzień dobry”, aby klient poczuł się dobrze i miał tę świadomość, że może liczyć na pomoc sprzedawcy. Kupuje on zatem nie tylko konkretny produkt, ale również, a jeżeli chodzi o stałych klientów to może nawet przede wszystkim, dobre samopoczucie. Człowiek jest z natury egoistą i w pierwszej kolejności myśli zawsze o osobie lub o tym, co może mu przynieść korzyści, dlatego klient w szczególny sposób zapamięta to, jak się poczuł w momencie spotkania ze sprzedawcą.
Obsługa klienta – jak podejść do tego profesjonalnie
Na obsługę klienta składa się wszystko to, co związane jest z kontaktem sprzedawca-klient, a zatem wszystkie działania od momentu, kiedy klient wejdzie na naszą stronę internetową, a niektórzy uważają, że nawet wcześniej, czyli w chwili, kiedy dowie się o naszej firmie. Profesjonalna obsługa klienta to stawianie klienta zawsze na miejscu PIERWSZYM. Jest on najważniejszy i w taki sposób powinien się poczuć. Jest to również komunikacja, której efektem ma być obustronne porozumienie i uzyskanie korzyści zarówno przez klienta, jak również sprzedawcę. Należy również pamiętać, że klient nie może być traktowany jako osoba, która jest niżej, niż my. Niekiedy traktowanie jej jako osobę wyższą od nas również nie jest najlepszym pomysłem. W ten sposób owszem klient poczuje się ważny, ale może również zacząć postrzegać naszą firmę jako tę drugiej kategorii. Zatem, najlepszym rozwiązaniem są relacje partnerskie, czyli klient jako nasz PARTNER. Jeżeli chodzi o samego sprzedawcę, musi on sobie zdać sprawę z jednej bardzo istotnej rzeczy, że kontakt ze swoimi użytkownikami ma mieć cel, czyli usatysfakcjonowanie i zadowolenie klienta. Jeżeli będzie to jedynie obowiązek, z pewnością nie będzie przynosić pożądanych efektów.
NG Chat – rób to tak, żebyś sam miał z tego dużą satysfakcję
Nieustannie mówi się o korzyściach dla klienta, podejmowaniu działań, które będą przynosić satysfakcję jedynie osobom kupujących oraz o zaspokajaniu ich potrzeb, a co z samą firmą? Tutaj kolejna kwestia, której należy być świadomym. A mianowicie chodzi o to, że kiedy wszystkie nasze działania ukierunkujemy na klienta, łatwiej będzie nam osiągnąć wszystkie postawione sobie cele i tym samym czerpać z tego, co robimy, mnóstwo radości. Nasza marka będzie postrzegana jako ta, której można zaufać, a przedsiębiorca jako osoba świadoma swojej wartości i posiadająca odpowiednią wiedzę, aby świadczyć konkretne usługi. Kontakt z klientem jest potwierdzeniem wszystkim tych cech zarówno samego sprzedawcy, jak również firmy. Live chat ma jedną podstawową zaletę, która sprawia, że ten sposób komunikacji jest najlepszym i przynoszących najwięcej korzyści. Chodzi o rozmowę z klientem w czasie rzeczywistym, czyli reakcja sprzedawcy na każde działanie użytkownika strony jest natychmiastowe. To sprawia, że klienci mogą poczuć się jak w sklepie stacjonarnym i w żaden sposób nie odczuć tej dużej odległości, jaka dzieli ich ze sklepem. Sprzedawca jest wizytówką firmy, a jego kultura osobista i sposób, w jaki rozmawia z klientem w znaczący sposób wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani wśród konsumentów.