Zauważyliście jak popularne stało się podejmowanie współpracy z blogerami? Wszystkie największe marki mają na swoim koncie taką relację. Coraz częściej widzimy, że nawet lokalne firmy starają się wybić właśnie przy pomocy blogerów. Zastanów się, czy i twoja marka nie zyska na popularności przy takiej współpracy.
Zanim jednak to zrobisz przeczytaj kilka naszych porad. Dowiedz się o czym trzeba pamiętać, aby działania były owocne, przełożyły się na konkretną sprzedaż lub zaistnienie marki w świadomości grupy docelowej.
Przemyśl wszelkie za i przeciw, gdyż źle przeprowadzona współpraca może przynieść więcej szkody niż pożytku, ale zacznijmy od początku.
Z kim współpracować?
Zastanów się komu zaproponować współpracę. Zobacz statystyki kim jest twoja grupa docelowa i o jakim charakterze blogi czyta. Czy proponować współpracę młodej blogerce modowej czy raczej doświadczonemu blogerowi lifestylowemu. A może twoi konsumenci czytają głównie blogi parentingowe lub inne specjalistyczne strony?
Taki wpis powinien być wiarygodny, reklama nie może być na siłę wklejona na stronę bloga, musi pasować do charakteru strony. Tylko produkt naprawdę potrzebny blogerowi będzie wiarygodny. Czytelnicy bardzo łatwo zauważą fałsz w charakterze postu, produkt który zadowoli osobę prowadzącą bloga z pewnością będzie pojawiał się na stronie częściej, lub stanie się nieodłącznym elementem jego mieszkania. Jeśli chcesz zareklamować swoją stronę internetową, aplikację, sklep lub usługę pomyśl jak zrobić to kreatywnie i nietuzinkowo. Nikogo nie będzie interesowała sztywna i sztuczna relacja.
Co za tym idzie forma – wyjdźcie w plener! Nic tak nie działa na czytelnika jak kolorowe zdjęcia w wyjątkowym miejscu lub na efektownym tle. Nawet reklamę najprostszej aplikacji można zrobić w pięknym otoczeniu na urządzeniu mobilnym. Wspomóż blogera fotografem, zadbaj o to, aby materiały były zadowalające dla obu stron. Zobacz jakie zdjęcia robi wybrana przez ciebie osoba, jeśli ci się podobają będziesz zadowolony z efektu końcowego. Charakter postu pozostanie przecież taki jaki zazwyczaj reprezentuje.
Content is king!
Banery na stronach blogerskich mają zdecydowanie mniejszy zasięg niż atrakcyjny post, w którym bloger pokazuje jak wykorzystać dany produkt lub skorzystać z usługi. Zastanów się sam, jak często zwracasz uwagę na baner. Sprawdź też czy czytelnik ma szansę dotrzeć do twojego produktu/usługi w łatwy sposób.
Wykorystaj siłę social media
Obecnie każdy bloger posiada oprócz swojej strony, konto na przynajmniej jednym kanale social media. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat – jest wiele możliwości! Zobacz gdzie znajduje się twoja grupa docelowa i zadbaj o to, aby zareklamować produkt na wybranych kanałach. Sam wiesz, żeby utrwalić nazwę produktu musisz się z nim spotkać co najmniej kilka razy. Dodatkowo, za pomocą social media bardzo prosto możesz targetować reklamy na konkretnych kanałach, tak aby docierały głównie do twoich potencjalnych klientów.
Pamiętaj, taka współpraca to działanie dwustronne, nie tylko ty masz być zadowolony. Bloger musi poczuć się doceniony i potraktowany fair. Jeśli będziecie traktować się jak partnerzy, a nie zleceniobiorcy wszystko pójdzie pomyślnie. Komunikacja musi być przejrzysta i bardzo szczegółowo wytyczona, tu nie ma miejsca na błędy. Kiedy wybierasz blogera o szerokim zasięgu, jego kilka słów na blogu o niezadowoleniu ze współpracy, gdy poczuje się oszukany lub niezadowolony z produktu może w konsekwencji znacznie wpłynąć na sprzedaż. Dlatego najważniejszy jest porządny research i zadecydowanie kogo wybierasz. Nie musisz stawiać na czołówkę blogerów, warto zastanowić się czy nie stworzyć skumulowanej akcji na kilku mniejszych profilach.
Poniżej kilka przykładów współpracy blogerskiej:
Efekt współpracy: tutaj
Efekt współpracy: tutaj
Efekty współpracy: tutaj
Efekty współpracy: tutaj