Google osiągnąwszy status jednej z największych i najbardziej wpływowych firm na świecie, wciąż zaskakuje nas innowacyjnymi rozwiązaniami. Wśród nich coraz częściej wspomina się wyszukiwanie głosowe Google.
Prognozy dotyczące tego sposobu wyszukiwania informacji są według wielu oderwane od rzeczywistości, nawet mimo faktu, iż już teraz stanowią ponad 10% wszystkich zapytań. Mało tego, znane firmy zajmujące się badaniami marketingowymi (takie jak ComSorce, ExpectLabs) przewidują, że do końca 2020 roku wyszukiwanie głosem stanie się wręcz powszechne. Liczba tego typu zapytań miałaby sięgać 200 bilionów, a sam system będzie rynkiem wartym około 40 bilionów dolarów! Takie przewidywania pokazują, że odpowiednia optymalizacja strony pod wyszukiwanie głosowe Google staje się absolutną koniecznością.
Wyszukiwanie głosem – dlaczego staje się popularne?
No właśnie, dlaczego wyszukiwanie głosem staje się tak popularne? Coś musi być na rzeczy, skoro już teraz wiemy, że jest najszybciej rozwijającym się sposobem na pozyskiwanie informacji. Nie bez znaczenia pozostaje tu doskonale wszystkim znana fraza „Google goes mobile”, która oznacza mniej więcej tyle, że jednym z głównych założeń optymalizacji stron internetowych w Google jest ich użyteczność na urządzeniach mobilnych. We wspomnianym 2020 roku jedynie 5% urządzeń mobilnych ma być wyposażonych w klawiaturę. Osoby lubiące przeglądać nowiny z dziedziny SEO z pewnością już jakiś czas temu zauważyły, że wyszukiwanie głosowe Google będzie miało olbrzymie znaczenie dla pozyskiwania dodatkowego ruchu, zwłaszcza, że firma stale rozwija i ulepsza silniki voice search.
Optymalizacja stron internetowych w Google pod wyszukiwanie głosem
Powiedzmy sobie trochę o specyfice wyszukiwania voice search. Jak łatwo się domyślić większość tego typu zapytań stawianych jest przez użytkowników urządzeń mobilnych (kłania się zasada „Google goes mobile”). Co prawda przeglądarka Chrome posiada wbudowany system wyszukiwania głosem, jednak wciąż prym wiodą tu urządzenia przenośne.
Charakterystyczny jest też sposób stawiania pytań. O ile podczas korzystania z komputera stacjonarnego chętniej poszukujemy informacji za pomocą haseł (np. restauracja Wrocław rynek), o tyle podczas korzystania z voice search zdecydowanie częściej posługujemy się pełnymi pytaniami (np. gdzie zjeść na Wrocławskim rynku?). Wobec tego, podczas optymalizacji stron internetowych w Google skupmy się na konkretnej odpowiedzi na pytanie zadane przez użytkownika. Nie bez powodu w przykładzie pojawiła się konkretna lokalizacja. Najczęściej wypowiadanymi zapytaniami są właśnie zapytania o lokalizację. Podczas marszu po ulicy, jazdy samochodem, czy innych zadaniach wymagających naszej uwagi decydujemy się na skorzystanie z wyszukiwania głosowego Google, niż ręczne wpisywanie haseł na klawiaturze telefonu lub tabletu.
W ramach szybkiego podsumowania wymieńmy trzy najważniejsze cechy zapytań voice search:
- najczęściej korzystają z niego użytkownicy urządzeń mobilnych
- chętniej używane są pełne pytania, niż pojedyncze hasła
- najczęściej zadawane są pytania o lokalizację
Czy wyszukiwanie głosowe Google rzeczywiście stanie się w przyszłości poważną konkurencją dla tradycyjnego sposobu szukania informacji w Internecie?
Bardzo wiele na to wskazuje i na pewno jest to szansa na pozyskanie w przyszłości dodatkowego ruchu. Z innowacjami często bywa tak, że najbardziej korzysta ten, kto wykorzysta je jako pierwszy. Z pewnością warto jest żywo interesować się tematem voice search i trzymać rękę na pulsie. Może się przecież okazać, że gra toczy się o wysoką stawkę.