kwi 14, 2017 Opublikował: Agata Chmielewska / 0 komentarzy

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – przykłady

Dlaczego wyszukiwarka w sklepie internetowym jest tak istotna? Odpowiedź jest prosta, bo jeśli czegoś szukamy w Internecie to najczęściej korzystamy z wyszukiwarki.

W przypadku chęci znalezienia odpowiedzi na pytanie jest to np. wyszukiwarka Google, a gdy chcemy kupić jakiś produkt w konkretnym sklepie będzie to wyszukiwarka tego e-sklepu. Tak robi też Twój klient, dlatego wyszukiwarka w sklepie internetowym powinna być użyteczna i funkcjonalna. Poniżej przedstawię na przykładach główne cechy dobrej wyszukiwarki w sklepie on-line.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – na co zwracać uwagę?

1. Umieszczenie wyszukiwarki
Aby wyszukiwarka spełniała swoje zadanie musi być przede wszystkim łatwo dostępna i dobrze widoczna. Nie wystarczy jeśli umieścisz samą ikonkę lupki i niewielki pasek na wpisanie wyszukiwanego hasła – klient, może jej wówczas nie zauważyć.
Dobrze też jeśli przycisk powodujący wyszukiwanie hasła ma zamiast ikonki lupki wezwanie do działania, czyli “Szukaj” – to jeszcze bardziej ją uwidacznia i daje pewność co stanie się po wciśnięciu tego przycisku.

wyszukiwarka w sklepie internetowym

2. Poprawność wyników
Mam na myśli tu takie rzeczy jak dopasowanie wyników do wpisanego zapytania oraz ich aktualność – niedostępne produkty powinny być pokazywane na samym końcu i odpowiednio oznaczone.
Warto także aby wyniki było posortowane pod względem trafności do zapytania.

3. Podpowiadanie wpisywanych haseł
Dużym ułatwieniem dla klienta jest, gdy wyszukiwarka sugeruje ciąg dalszy zapytania w postaci listy prawdopodobnych produktów, które użytkownik chce wpisać. Wówczas minimalizujemy ryzyko błędu i przyspieszamy proces wyszukiwania.

wyszukiwarka w e-sklepie

4. Rozpoznawanie literówek i błędnie wpisanych haseł
Literówki, błędy ortograficzne, brak spacji – na te rzeczy wyszukiwarka powinna być odporna lub przynajmniej zasugerować czy klientowi chodziło o produkt o nazwie najbliższej, którą wpisał do okienka wyszukiwania.

autosugestia wyszukiwania

5. Proponowanie podobnych produktów lub akcesoriów do nich
Propozycja w wynikach wyszukiwania podobnych produktów lub produktów uzupełniających może nie tylko zwiększyć koszyk zakupowy klienta i jednocześnie zwiększyć Twój przychód, ale także uświadomić klienta czego jeszcze potrzebuje. Pamiętaj jednak, aby komplementarne produkty nie utrudniały przeglądania konkretnie wyszukiwanych produktów

6. Możliwość zawężenia wyników wyszukiwania
Jak wiesz nadrzędnym celem wyszukiwarki jest ułatwienie znalezienia konkretnego produktu w sklepie. Bardzo może w tym pomóc wyszukiwanie produktów w konkretnej kategorii lub z uwzględnieniem parametrów, takich jak cena, kolor czy czas dostawy.

filtrowanie wyników wyszukiwania

Inną opcją jest także filtrowanie i sortowanie wyników. Klient wówczas może zawęzić wyszukane produkty tylko do tych, które mają określone parametry lub też posortować je wg. najpopularniejszych, najnowszych czy od najtańszych do najdroższych.

filtrowanie wyników i sortowanie

Czy wyszukiwarka w Twoim sklepie spełnia te kryteria? Czy ułatwiasz wyszukiwanie produktów klientowi, a tym samym zmniejszasz ryzyko opuszczenia sklepu z uwagi na trudność w znalezieniu poszukiwanej rzeczy? Przyjrzyj się wyszukiwarce w Twoim sklepie internetowym i postaraj się ją zoptymalizować – zyskasz na tym Ty i twój klient.

Pamiętaj, czasem niski współczynnik konwersji może się wiązać właśnie z tym, że wyszukiwarka w sklepie internetowym jest niewidoczna lub działa niepoprawnie.

E-biznesPromocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Agata Chmielewska

Agata ChmielewskaE-commerce & On-line Marketing Specialist Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Specialist. Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w szeroko pojętym marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych. Najmocniej związana z e-mail i content marketingiem oraz marketing automation. Współpracowała z takimi markami jak Praktiker, Willsoor czy SuperKoszyk.pl. Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na www.achmielewska.com oraz gotuje i bloguje na www.eksperymentalnie.com

więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Agata Chmielewska / 0 komentarzy

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – przykł...

Dlaczego wyszukiwarka w sklepie internetowym jest tak istotna? Odpowiedź jest prosta, bo jeśli czegoś szukamy w Internecie to najczęściej korzystamy z wyszukiwarki. W przypadku chęci...

Więcej