Coraz większa konkurencja w handlu, także w ebiznesie, sprawia, że właściciele przedsiębiorstw muszą dużą uwagę przykładać do swojego wizerunku – zbudować pozytywne odczucia względem marki, wzbudzać zaufanie wśród konsumentów. To jedna z najsilniejszych przewag konkurencyjnych. Image firmy bezpośrednio przekłada się na zyski z prowadzonej działalności – buduje lojalność klientów oraz zwiększa zainteresowanie produktami danej marki.
Fakt, że image firmy jest niezwykle istotny dostrzegają właściciele sklepów w każdej branży. Budowanie wizerunku w mediach jest coraz popularniejsze, czego dowodem są stale rosnące wydatki na e-reklamę oraz dynamiczny rozwój ePR.
Przy działaniach public relations w internecie ważny jest dobór odpowiednich kanałów, zainteresowanie mediów oraz potencjalnych klientów, regularna kontrola treści na temat firmy oraz szybka reakcja. Nieodpowiednie, nieprzemyślane czy nachalne zachowania mogą przysporzyć negatywnych komentarzy. A po nich, nawet mimo usunięcia, pozostaje ślad w internecie. Dlatego media trzeba poznać, polubić i przekonać do siebie.
Jakie narzędzia wybrać?
Sklepy internetowe działają w różnych branżach, stąd każdy z nich ma swoją odmienną specyfikę i musi być traktowany indywidualnie. Przykładowo działania prowadzone dla sklepu z biżuterią powinny być skierowane do mediów, których grupą docelową są kobiety, np. damskie serwisy internetowe jak kobieta.wp.pl czy kobieta.gazeta.pl. Content lekki, przyjemny. Z kolei sklep z akcesoriami medycznymi powinien skierować swoją komunikację do kanałów branżowych – specjalistycznych serwisów, forów. Poza tym w tym przypadku powinien być budowany wizerunek eksperta.
Do podstawowych zadań służących kształtowaniu wizerunku należy publikacja własnych tekstów, zarówno w swoich kanałach tj. na blogu, stronie www jak i media relations. Publikacje są dla klientów sygnałem, że marka jest specjalistą w swojej dziedzinie i wyróżnia się na tle pozostałych.
Pierwszy krok
Wizytówką każdej firmy, także sklepu internetowego, jest wygląd serwisów należących do przedsiębiorstwa. Odpowiednio ułożone treści, ich rzetelność oraz intuicyjność obsługi. Klient musi się dobrze czuć na stronie. To samo dotyczy e-sklepów – powinny być atrakcyjne oraz nastawione na maksymalną użyteczność – klient w łatwy sposób dociera do poszukiwanego produktu.
A później…
Następnie należy zadbać o wizerunek medialny. Przekazywanie informacji – prasowych, tekstów specjalistycznych, komentowanie bieżących wydarzeń w danej branży czy informowanie o nowej ofercie, nagrodach. Jednym ze skutecznych rozwiązań jest prowadzenie biura prasowego, w którym znajdziemy wszystkie publikacje czy bloga, na którym możemy umieszczać i dzielić się specjalistyczną wiedzą.
Działania public relations to działania długotrwałe – nawiązanie kontaktów a następnie zbudowanie relacji z dziennikarzami wymaga czasu i rzetelnej pracy, która przede wszystkim polega na regularnym dostarczaniu aktualnych i ciekawych materiałów, informowaniu o trendach w branży, komentowaniu aktualnych zjawisk. Ważne jest profesjonalne podejście – przygotowanie unikalnych treści, systematyczność komunikacji i dostosowanie się do tempa pracy dziennikarza.
Szczególne znaczenie przy kreowaniu wizerunku eksperta w branży mają publikacje w mediach branżowych. Mogą się do nich zaliczać m.in. case studies czy analiza przypadków. Dla firmy oraz sklepu internetowego jest to doskonałe miejsce do zaprezentowania się w nowoczesnym, przykuwającym uwagę medium, które skupia odpowiednią grupę docelową.
ePR pozwala dotrzeć do klientów za pomocą stosunkowo niedrogich narzędzi i jest niezwykle skuteczny. Jednak należy pamiętać, że internet to jedno z najbardziej wymagających mediów – wymaga czasu, zbudowania zaufania, grona lojalnych czytelników, jest przesycone treścią, dlatego trzeba postawić na wartościowe i unikalne materiały. Odpowiednia strategia komunikacji pomoże w osiągnięciu sukcesu!
Autor: Alicja Dahlke
Moim zdaniem największą przyszłość ma content marketing, po wszelkich natrętnych reklamach nie tylko w internecie to jedyna forma która nie drażni odbiorców. Jeśli tekst jest wartościowy będzie skuteczniejszy niż wszystkie inne formy reklamy, idealnym przykładem mogą być treści LeadBullet.