Duże firmy produkcyjne chcą wydać średnio 7,5 mln złotych na innowacje.
Innowacyjność coraz bardziej wyznacza poziom konkurencyjności firmy, dlatego do 2016 roku połowa przedsiębiorstw produkcyjnych planuje zwiększyć o jedną czwartą wydatki na pracę nad nowymi technologiami i produktami. Żeby je wdrożyć i pomnożyć swoje przychody, ponad 80 proc. z nich skorzysta z usług zewnętrznych dostawców.
Jak pokazują wyniki najnowszego globalnego badania KPMG, dla 50 proc. firm produkcyjnych strategicznym celem jest innowacyjność. Natomiast blisko jedna trzecia (32 proc.) priorytetowo traktuje wprowadzenie nowych produktów w najbliższych latach, a dla 30 proc. największym wyzwaniem jest poprawienie efektywności działań badawczo-rozwojowych. Ma im to zapewnić silną pozycję na rynku i bycie o krok przed konkurencją. Również w Polsce połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny.
Rośnie wartość B+R
Prawie trzy czwarte przedstawicieli firm produkcyjnych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje przeznaczyć co najmniej 4 proc. rocznych przychodów firmy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami. To wzrost aż o 15 p.p. w porównaniu z ostatnimi dwoma latami.
Wzrost ten widać również w wydatkach polskich firm. Jak podaje PWC w porównaniu z zeszłym rokiem, niemal dwa razy więcej polskich firm przeznaczyło ponad 3 proc. obrotów na badania i rozwój (wzrost z 26,3 proc. do 47 proc.). Duzi przedsiębiorcy wydali w 2014 r. na B+R średnio 6 mln PLN. Połowa firm oczekuje zwiększenia tych wydatków o 25 proc. już w perspektywie roku lub dwóch lat.
– Tendencję tą należy odczytywać jako wynik konsekwentnego wdrażania przez firmy produkcyjne strategii konkurencyjności, której wyznacznikiem jest teraz innowacyjność przedsiębiorstwa, oraz większej dostępności grantów dofinansowujących prace badawczo-rozwojowe. Przykładowo w ramach krajowego programu Inteligentny Rozwój, w których największe szanse mają projekty z obszary B+R, do 2020 roku przedsiębiorcy zostaną zasileni 8,61 mld euro – mówi Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl, polskiego centrum danych i dostawcy rozwiązań IT dla biznesu.
Dotacje są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Jednak jak wynika z badania firmy najbardziej liczą na uchwalenie ulgi podatkowej na B + R, które pozwolą im finansować badania wewnętrzne. Polska jest jednym z dwóch krajów UE, które nie wspiera działalności innowacyjnej ulgami podatkowymi.
Liczy się open innovation
Za główny cel działalności B+R firmy produkcyjne stawiają wdrożenie nowych produktów i technologii, które przełożą się bezpośrednio na ich przychody. Żeby ten proces przyspieszyć, coraz więcej przedsiębiorstw nawiązuje współpracę z firmami zewnętrznymi. Jak podaje KMPG ponad 80 proc. przedsiębiorców, zgodnie z zasadą open innovation, czyli otwartego podejścia do zaangażowania innych podmiotów w innowacyjne przedsięwzięcie firmy, planuje pogłębić współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji.
Główną motywacją dla przedsiębiorstw wybierających współpracę z inną firmą jest szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (25 proc. firm), redukcja kosztów (25 proc.) i dostęp do nowych technologii, jakie daje im firma specjalizująca się w danych usługach (21 proc.).
– Firmy produkcyjne, żeby nadążyć za rynkiem, muszą przyspieszyć proces wdrażania nowych technologii. Mogą to osiągnąć, a przy tym uniknąć zbędnych inwestycji np. w infrastrukturę IT, korzystając z know how i rozwiązań zewnętrznych dostawców. Korzyści wynikające z tego modelu – w ramach którego jest m.in. dostępność mocy obliczeniowej dzięki usługom cloud computing czy optymalizacja kosztów jakie zapewnia współpraca z zewnętrznym centrum danych - docenia coraz więcej przedsiębiorstw. 43 proc. projektów realizowanych w Polsce przez duże firmy w ciągu ostatnich trzech lat była realizowana na zasadzie partnerstwa i dzięki wsparciu takich firm jak nasza – mówi Łukasz Polak z Beyond.pl
Wyniki badań pokazują wysoką świadomość wśród polskich przedsiębiorców, co do ważności działalności badawczo-rozwojowej i wprowadzania nowych produktów na rynek. Jednak równocześnie aż 65 proc. Prezesów firm wskazuje, że ich obszar B+R nie jest gotowy na odpowiedź na aktualne trendy rynkowe. Szansą na przekucie deklaracji dotyczących rozwoju innowacji w konkretne działania, może być zachęta ze strony państwa w postaci ulgi podatkowej. Czy przedsiębiorcy doczekają się jej w najbliższym czasie?

Innowacyjność to klucz do sukcesu
Beyond.pl od 2005 r. dostarcza pełen zakres usługi związanych z infrastrukturą IT dla biznesu, w tym usługi data center i cloud computing. Firmę na rynku wyróżnia kompleksowe podejście do potrzeb klienta. Z infrastruktury Beyond.pl korzystają m.in.: Castorama ,Concordia Ubezpieczenia, Dalkia, Data System Group, Euroflorist, Golden Submarine, Hicron, Hochtief Polska, IAI SA, Komputronik, Level3, Money.pl, Nokaut, RETN, 2ClickShop. Beyond.pl jest pierwszym w Polsce neutralnym telekomunikacyjnie centrum danych, co pozwala klientom na swobodę wyboru operatora i gwarantuje najlepszą jakość usług łączności. Firma jest inicjatorem i założycielem działającego od 2004 roku Poznańskiego Punktu Wymiany Ruchu Internetowego (ang. Poznan Internet eXchange, w skrócie PIX).
Źródła danych:
http://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2015/Raport-KPMG-Global-Manufacturing-Outlook.pdf
http://www.pwc.pl/pl/publikacje/assets/ncbr-pwc-oplacalnosc-inwestycji.pdf