Dynamicznie rozwijający się rynek, spora konkurencja, coraz bardziej wymagający klienci oraz partnerzy biznesowi są wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw. Odpowiedzią na te rosnące potrzeby jest sprawny system B2B, który posłuży do kompleksowej obsługi relacji handlowych pomiędzy sprzedawcą a klientem biznesowym.
Platformy B2B służą do wykonywania transakcji pomiędzy firmami oraz podmiotami biznesowymi, np. dostawcami, kontrahentami czy dystrybutorami. Systemy mogą w pełni zastąpić dotychczasowe formy kontaktu. Jakie są jeszcze ich zalety i korzyści?
B2B to przede wszystkim rozbudowane systemy służące do automatyzacji działań – kontroli zamówień, wyszukiwania i generowania ofert. Wspieranie procesu zakupu i sprzedaży to główne zadanie tego typu platform.
Korzyści systemu B2B:
- Automatyzacja działań
Usprawnienie koordynacji działań to główny cel systemu B2B. Organizacja procesów biznesowych polega na przesyłaniu statusów zamówień, dokumentów magazynowych, automatycznego wyboru najbardziej konkurencyjnego dostawcy towaru spośród partnerów. Przyczynia się to do poprawy konkurencyjności, jakości współpracy i wyników finansowych. Poza tym ma wpływ na skrócenie czasu działań oraz ograniczenie zapotrzebowania na pracowników.
- Obniżenie kosztów
System B2B przede wszystkim ogranicza czas pracy pracowników odpowiedzialnych za bezpośrednią obsługę – korespondencja e-mailowa, odbieranie zamówień, reklamacji, informowanie o stanie realizacji zakupów. Za większość czynności będzie odpowiedzialny sam klient. Dokonanie zakupów jest możliwe bez angażowania pracowników.
- Kontrola procesów
B2B umożliwia wgląd we wszystkie dane, co pozwala w szybki sposób kontrolować aktualny stan zamówień, reklamacji czy innych zgłoszeń. System ten eliminuje też prawdopodobieństwo popełnienia błędów wykonanych przez człowieka. Procesy dokonują się automatycznie i skutecznie.
- Komfort
System działa 24 h na dobę, co jest ogromnym atutem dla klientów i wygodą dla właścicieli. Platforma B2B zastępuje formy kontaktów bezpośrednich, a nawet e-mailowych czy telefonicznych. Obniża się koszt komunikacji oraz zwiększa się komfort i szybkość reakcji, zwiększają się możliwości porozumienia się.
- Usprawnienie płatności
Platformy B2B kompleksowo zajmują się płatnościami przedsiębiorstwa. Do ich funkcjonalności należy m.in. automatyczne generowanie faktur i przypominanie o tych niezapłaconych. System zintegrowany jest z systemami magazynowo-księgowymi. Usprawnia to zarządzanie dokumentami i kontrolę płatności. Poza tym pozwala uzyskać szybki dostęp do informacji o stanie rozliczeń.