Nowa ustawa o ochronie praw konsumenta weszła w życie 25 grudnia 2014 roku (przeczytaj więcej tutaj). I chociaż większość przedsiębiorców jest tego świadoma, to jednak nie każdy dość dobrze rozumie jej zapisy oraz narzucone przez nią nowe obowiązki informacyjne. Polskie Wydawnictwo Naukowe przy udziale prawników postanowiło omówić zapisy umowy i przełożyć je na język bardziej zrozumiały dla przedsiębiorców.
Efektem współpracy jest przejrzysta i przystępnie napisana publikacja zatytułowana „Ustawa o prawach konsumenta. Umowy zawierane przez internet. Praktyczny komentarz” autorstwa Aleksandry Płucienik, Michała Kluski i Grzegorza Wanio. Książkę podzielono na 9 rozdziałów – bloków tematycznych. Każdy z nich poświęcony jest innemu zagadnieniu (np. świadczeniom niezamówionym przez konsumenta, czy też odstąpieniu od umowy zawartej na odległość), zawiera też przydatną w planowaniu lektury listę poruszanych w nim zagadnień.
Każdy rozdział rozpoczynają uwagi/informacje ogólne, z których płynnie przejść można do bardziej szczegółowych podrozdziałów opatrzonych konkretnymi przykładami z praktyki (np. „Pani Maria otrzymała pocztą przesyłkę…”), rysunkami, tabelami, klauzulami niedozwolonymi, czyli abuzywnymi (wraz z numerami wpisów w Rejestrze Klauzul Niedozwolonych), fragmentami decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wyrokami sądów powszechnych oraz wytycznymi Komisji Europejskiej w sprawie stosowania nowych przepisów.
Z książki dowiesz się między innymi:
- ile czasu ma konsument na odstąpienie od umowy?
- czy można zwrócić towar uszkodzony?
- czy przedsiębiorca musi zwrócić koszt dostawy?
- co zmienić w ścieżce zakupowej sklepu internetowego?
- co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
- jak poprawnie oznaczyć przycisk służący złożeniu zamówienia w e-sklepie?
- jakie uprawnienia ma przedsiębiorca podczas kontroli prowadzonej przez Prezesa UOKiK?
- czy postępowanie może dotyczyć praktyki, która została zaniechana?
- jak skutecznie uchronić się przed karą pieniężną?
Choć zagadnienia prawne do najprzyjemniejszych i najłatwiejszych nie należą, „Ustawę o prawach konsumenta (…)” czyta się bez problemów. Może to być lektura na jeden raz lub podręcznik, do którego sięgnie się w przypadku wątpliwości odnośnie prawnego zagadnienia. Struktura jest przejrzysta i znalezienie odpowiedzi na konkretne pytanie zajmuje mało czasu.
Oprócz zapisów ustawy o ochronie praw konsumenta, publikacja PWN uwzględnia również zmiany przepisów dotyczących kontroli i postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów prowadzonych przez Prezesa UOKiK. To czyni z niej publikację kompleksową i pozycję obowiązkową dla wszystkich, którzy swój biznes chcą prowadzić profesjonalnie.
Więcej o książce oraz link do zakupu: http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/261975/ustawa-o-prawach-konsumenta.html
Autor: Natalia Bednarz