maj 20, 2016 Opublikował: Jan Kinal / 0 komentarzy

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, większości z nas blogi kojarzyły się dość negatywnie, głównie z brokatowymi “blogaskami” nastolatek. W trakcie upływu lat branża blogerska, czyli blogosfera, wyewoluowała do miana dojrzałego medium stopniowo odbierającego budżety marketingowe telewizji i prasie.

To, że e-commerce musi współpracować z blogosferą wydaje się oczywiste, jednak wciąż wielu właścicieli sklepów (lub osób odpowiedzialnych za marketing w e-sklepach) wzbrania się przed współpracą z blogerami, tłumacząc się między innymi biznesową nieprzewidywalnością blogerów oraz potencjalnym brakiem zwrotu z inwestycji.

Dlaczego warto współpracować z blogerami (lub vlogerami, których dla uproszczenia przekazu “wrzucam” do jednego worka blogosfery w tym wpisie)? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć poniżej. Natomiast już w następnym artykule poruszę kwestię tego, jak współpracować z blogerem, aby obie strony transakcji “bloger-firma” były zadowolone.

Dlaczego blogi są lepsze niż media tradycyjne?

Media takie jak telewizja, radio oraz gazety, mimo iż wciąż pozostają głównym źródłem informacji dla Polaków, stale tracą to zaufanie.

Jak łatwo się domyślić, zaufanie z mediów tradycyjnych przenosi się na internet, czyli głównie na blogi oraz vlogi. Niezależni twórcy, nieskrępowani przez kojarzoną ze “starszymi” mediami potężną machiną biurokracji i komercji, trafiają do coraz szerszych grup odbiorców, zdobywając dużą popularność.

Trend ten ma swoje odzwierciedlenie w marketingu. Budżety reklamowe telewizji (i innych mediów tradycyjnych) już od lat podlegają transferowi do internetu. Według raportu firmy Adobe już 10% budżetu na reklamę video w internecie pochodzi z przesunięcia środków z reklamy telewizyjnej. (źródło: Magazyn Omnichannel Retailing Magazine 2016, nr 3/2016).

Dane te jednak nie odpowiadają nam wprost na pytanie, dlaczego blogi są lepsze niż media takie jak telewizja, radio i prasa?

  • Wzbudzają zaufanie

Blogi oraz vlogi najczęściej prowadzone są tylko przez jedną osobę, wciąż niewiele jest przykładów (pojawiają się one głównie w kontekście vlogów) kilkuosobowych zespół pracujących nad jednym projektem. Sprawia to, że blog opowiada historię jednego człowieka, jego indywidualną historię. Telewizja i inne media dawnego nurtu są odczłowieczone w swoim masowym przekazie, blogosfera jest ich totalnym przeciwieństwem. Czytając bloga lub oglądając vloga na YouTube, przywiązujemy się do autora, nawiązujemy z nim niepowtarzalną więź, która dodatkowo wzmacniana jest przez obecność naszych ulubionych internetowych postaci w mediach społecznościowych.

Przekłada się to na duże zaufanie, które prowadzi do podejmowania decyzji zakupowych o wiele szybciej, w przypadku zarekomendowania produktu przez blogera, niż dzieje się to w telewizji i innych mediach tradycyjnych. Według ubiegłorocznego (2015) badania B(V)LOG BLOGER (http://psbv.pl/blog/portfolio/raport-blog-power/) około 30% internautów wskazało, że pod wpływem pozytywnej informacji czy recenzji na blogach, kupiło konkretny produkt. Z badań wynika również, że 1/4 respondentów traktuje blogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Aż 41% ankietowanych osób odpowiedziało, że zrezygnowałoby z zakupu w przypadku negatywnej recenzji blogera.

  • Reklama na blogach jest tańsza i trwalsza

Reklama na wpływowym lub niszowym blogu jest znacznie trwalsza niż reklama telewizyjna lub radiowa. Wpis nie jest usuwany wraz z zakończeniem kampanii, w każdej chwili możliwe jest odnalezienie go w archiwum. Dobrze wypozycjonowany artykuł może uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania. Kampanie zaczynają się od nawet kilkudziesięciu złotych za wpis.

  • Dają możliwość dotarcia do wybranej grupy docelowej, ale i zmierzenia efektów

Badanie, B(V)LOG BLOGER, mówi o tym, że ponad 50% internautów czyta codziennie jakiegoś bloga. Wszystkich użytkowników internetu w Polsce szacuje się na około 25 mln osób.

Nie zapominajmy jednak o vlogach, skupionych w Polsce głównie wokół platformy YouTube. “YouTube ma ponad miliard użytkowników – to prawie jedna trzecia wszystkich osób korzystających z internetu.” (źródło: https://www.youtube.com/yt/press/pl/statistics.html). Dzięki badaniu dotyczącego polskiego YouTube, przeprowadzonego przez agencję TUBE.AD, wiemy, że “z YouTube korzysta 67% internautów w naszym kraju, co daje 13,4 mln osób”. Badanie pochodzi z 2013 roku, jak łatwo się domyślić liczba polskich użytkowników w YouTube z pewnością znacznie się zwiększyła od tamtego czasu.

Nie zapominajmy o tym, że reklama na blogach daje możliwość śledzenia ścieżki zakupowej. Zobaczymy, skąd trafiła osoba, która kupiła dany produkt.

Wnioski?

Blogosfera nie jest jeszcze największym medium, jeśli chodzi o zasięgi, w tym zakresie wciąż króluje telewizja. Jednak, aby zaistnieć w tym nowym świecie jakim są blogi i vlogi nie potrzeba nam potężnych, nieosiągalnych dla większości sklepów internetowych, budżetów. Mało tego, wydając stosunkowo niewielkie kwoty na kampanię (na start wystarczy nawet kilkaset złotych), można spodziewać się pewnych rezultatów w przypadku posiadania dobrego produktu.

E-biznesPromocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Jan Kinal

Jan KinalZałożyciel i prezes zarządu Blogs4shops.pl

Założyciel i prezes zarządu Setugo.pl, agencji marketingowej w skład której wchodzą marki GieldaTekstow.pl oraz Blogs4shops.pl. Z branżą związany od 2009 roku.

więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Jan Kinal / 0 komentarzy

Kampania z blogerami krok po kroku...

W poniższym artykule opiszę jak przeprowadzić skuteczną kampanię z blogerami. Będę posiłkować się ich przykładami, które przeprowadziliśmy/ przeprowadzamy dla naszych klientów. Postaram...

Więcej
jak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Jan Kinal / 0 komentarzy

Współpraca z blogerem w kilku prostych krokach...

W dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na pytanie: Jak współpracować z blogerami, aby każda strona (bloger i firma) była zadowolona? O tym, że warto współpracować z blogerami...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Jan Kinal / 0 komentarzy

Dlaczego warto współpracować z blogerami?...

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, większości z nas blogi kojarzyły się dość negatywnie, głównie z brokatowymi “blogaskami” nastolatek. W trakcie upływu lat branża blogerska, czyli...

Więcej