maj 25, 2017 Opublikował: Anita Wata / 0 komentarzy

Jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym?

Przed nami gorący, wakacyjny czas. Wszyscy czekamy na niego z utęsknieniem. Okres urlopowy spędza jednak sen z powiek właścicielom e-sklepów, dla których – w zależności od prowadzonego e-biznesu – może się wiązać ze znacznym spadkiem obrotów. Zatem jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym? Jak się na niego przygotować, aby okazał się rentowny?

Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na wykorzystanie e-mail marketingu w okresie urlopowym, dzięki którym będziesz mógł cieszyć się wakacjami równie mocno, jak Twoi klienci.

Nie jest tajemnicą, że dla części e-sklepów okres od czerwca do sierpnia uznawany jest za słabszy, jeśli chodzi o sprzedaż. Nie dotyczy to oczywiście marek, które oferują typowo wakacyjne produkty, takie jak stroje kąpielowe czy sprzęt związany z wypoczynkiem. Istnieją jednak sposoby, których wdrożenie pomoże Ci nie tylko przetrwać ten powszechnie uznawany za gorszy czas, ale również zwiększyć poziom generowanej w tym czasie sprzedaży. Tym bardziej, że mimo, iż ponad połowa badanych ustala budżet przewidziany na zakupy wakacyjne, to aż 89% z nich przyznaje, że wydaje więcej, niż przewidywało. Dlaczego więc nie mieli by zostawić swoich pieniędzy w Twoim e-sklepie?

 

Mobilki, mobilki…

Wyobrażasz sobie siebie leżącego na hamaku czy plaży z laptopem na kolanach? A ze smartphonem lub tabletem w dłoni? Otóż to – wakacje to czas, w którym żegnamy się z komputerami, a naszym głównym narzędziem dostępu do internetu stają się urządzenia mobilne. Nie będę pisać o mobile’u w kategoriach trendu, bo to przecież od kilku dobrych lat nasza codzienność i rzeczywistość. Rosnący udział kanału mobilnego w e-commerce również stał się faktem. Optymalizacja stron www oraz newsletterów pod urządzenia mobilne to naprawdę absolutna konieczność. Jeśli jeszcze – jakimś cudem – tego nie zrobiłeś, to jest to ostatni moment, aby nadrobić zaległości. Pozostając w temacie kanału mobilnego, warto również wspomnieć o wdrożeniu kampanii SMS oraz Push, które będą świetnym uzupełnieniem komunikacji e-mail marketingowej.

 

Wakacyjny doradca zakupowy

Niezwykle istotnym aspektem – nie tylko w okresie wakacyjnym – jest odpowiadanie na potrzeby i zainteresowania konsumentów. Pomaga w tym segmentacja bazy oraz personalizacja komunikacji e-mail marketingowej. Pamiętaj o tym tworząc swoje newslettery. Odpowiednie przygotowanie kreacji e-mailowej pozwoli Ci zorientować się, czego aktualnie poszukują Twoi klienci.

Poniżej przykład newslettera, który może być doskonałym punktem wyjścia do zautomatyzowanej kampanii sprzedażowej. W zależności od kliknięć w konkretny paragraf, możesz wysłać swoim odbiorcom spersonalizowane kampanie przedstawiające asortyment, pasujący do planowanego przez nich spędzenia wolnego czasu: w mieście, na plaży lub aktywnie.

jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym

Świetnie sprawdzą się również wszelkiego rodzaju wakacyjne look book’i poradniki w stylu spakuj swoją walizkę razem z nami.

 

Stwórz nastrój

Pomyśl przez chwilę o lecie – jaki masz obraz przed oczami? Słońce, plaża, gorący piasek między palcami szum fal, orzeźwiające napoje, radosny śmiech towarzyszących Ci osób. A może cisza, na którą tak długo czekałeś? Niezależnie od tego, o czym dokładnie pomyślałeś, jedno jest pewne – jest jasno, promiennie i przyjemnie. Takie właśnie powinny być Twoje newslettery – słoneczne i wakacyjne. Pamiętaj o tym tworząc kreację e-mailową. Jednym z takich przykładów wakacyjnego newslettera jest ten wysłany przez Free People – przyznaję, że po jego otwarciu lekko zmrużyłam oczy i od razu myślami przeniosłam się w miejsce, w które chciała zabrać mnie wspomniana marka:

sprzedaż w okresie urlopowym

Zmiana oprawy graficznej powinna dotyczyć również witryny internetowej Twojego e-sklepu oraz kanałów Social Media.

 

Stwórz potrzebę

Wspomniałam o nawiązywaniu do wakacji poprzez szatę graficzną. Nie zapominaj jednak o odpowiedniej treści. Stwórz różnego rodzaju poradniki, które nie będą się skupiać na próbie nachalnego sprzedawania produktów, a raczej na chęci pomocy klientom i doradzenia, w jaki sposób mogą skorzystać z oferowanych przez Ciebie produktów. Wykreujesz w ten sposób zapotrzebowanie na nie i podniesiesz wartość sprzedaży.

Prowadzisz drogerię internetową? Stwórz poradnik na temat pielęgnacji skóry i/ lub włosów w okresie letnim. Sklep zoologiczny? Tutaj również tematy nasuwają się same – bezpieczne podróżowanie z psem/kotem, dbanie o pupila w okresie letnim, sposoby na aktywne spędzanie czasu w trakcie urlopu. Nawet branże, które największy obrót osiągają w innym sezonie, mogą wykorzystać content marketing w ciekawy i angażujący sposób. Sklep z akcesoriami do uprawiania sportów zimowych może np. stworzyć poradnik na temat konserwacji nart i podnieść w ten sposób wartość sprzedaży środków do pielęgnacji sprzętu. Jak powiedział kiedyś Steve Jobs: „Ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im się tego nie pokaże”. Pokaż więc swoim odbiorcom, jak mogą wykorzystać produkty z Twojego e-sklepu. Nawet, jeśli w danej chwili nie odczuwali potrzeby ich posiadania.

Wspomniane poradniki to również idealna okazja do rozbudowywania bazy danych. Promuj je różnymi kanałami i zachęcaj do pobierania w zamian za dołączenie do listy odbiorców.

Wykorzystaj specjalne okazje

Świetnym sposobem na wyróżnienie się w skrzynce odbiorczej jest wykorzystywanie specjalnych okazji. Poza najbardziej znanymi, takimi jak Dzień Ojca (23.06), Dzień Psa (01.07) czy zbliżający się początek roku szkolnego, masz do dyspozycji całą gamę nietypowych świąt do wykorzystania. Dzień Przyjaciela (09.06), Święto Dobrych Rad (13.06), Dzień Przytulania (24.06), Międzynarodowy Dzień UFO (02.07) czy Dzień Włóczykija (23.07) to tylko kilka z nich. Wystarczy ciekawy pomysł nawiązujący do Twojej oferty i… masz przewagę nad innymi marketerami, którzy stworzyli standardowymi, nie wyróżniający się spośród innych newsletter.

Wakacje to również sezon ślubów i festiwali. Wykorzystaj to! Poza oczywistym nawiązaniem do wspomnianych okazji w e-sklepach z odzieżą, na sezon weselny możesz powołać się wszędzie tam, gdzie szuka się prezentów ślubnych: sklepach z wyposażeniem wnętrz, sprzętem elektronicznym i AGD czy księgarniach internetowych.

Poniżej przykład newslettera, przedstawiający ofertę sukien dla druhen wraz z podpowiedzią, na jaki rodzaj przyjęcia weselnego pasuje poszczególny styl sukienek:

sprzedaż w okresie urlopowym

Nie wszyscy odpoczywają

Przygotowując letnie kampanie e-mail marketingowe nie zapominaj o tych, których plany urlopowe nie obejmują okresu wakacyjnego. Miesiące wakacyjne to również czas remontów oraz wzmożonych prac w ogrodzie. Wzrasta wówczas sprzedaż materiałów budowlanych oraz wykończenia wnętrz.

Warto zadbać także o nie wyjeżdżających na urlop klientów w innych branżach, np. fashion, prezentując poradnik na temat idealnej, letniej odzieży do biura.

jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym

Sezon urlopowy, mimo, że przez większość branż uznawany za „słabszy” sprzedażowo okres, można bardzo efektywnie wykorzystać. Stwarzaj potrzeby, personalizuj oferty, wykaż się kreatywnością, doradzaj – po prostu „pojedź” na wakacje razem z Twoimi odbiorcami, a nie będę chcieli sobie zrobić „od Ciebie” wolnego.

Nie miałeś jeszcze pomysłu na wakacyjne akcje e-mail marketingowe? Mam nadzieję, że moje wskazówki Cię zainspirowały i zaczniesz myśleć o nadchodzących wakacjach jako „gorącym” okresie, również sprzedażowo.

A może i Ty masz pomysł jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym?

 

Zdjęcie tytułowe: pixbay.com
Promocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Anita Wata

Anita WataConsulting Manager Optivo, an Episerver Company

Z branżą e-mail marketingową związana od 2012 roku. W Optivo odpowiedzialna głównie za rozwój klientów oraz consulting, a także działania marketingowe i PR. Prowadzi szkolenia oraz webinary. Członek grup roboczych IAB Polska i eCommerce Polska a także wykładowca uczelni wyższej.

więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Anita Wata / 0 komentarzy

Jak zwiększyć sprzedaż w okresie urlopowym?...

Przed nami gorący, wakacyjny czas. Wszyscy czekamy na niego z utęsknieniem. Okres urlopowy spędza jednak sen z powiek właścicielom e-sklepów, dla których – w zależności od prowadzonego...

Więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Anita Wata / 0 komentarzy

Wykorzystanie Marketing Automation w e-mail market...

Głównym celem każdego biznesu jest sprzedaż – produktów, usług, wiedzy, idei czy wartości. Od kilku lat jedną z najczęściej pojawiających się potrzeb działów marketingu i sprzedaży...

Więcej