lis 4, 2014 Opublikował: Grzegorz Błażewicz / 0 komentarzy

Marketing Automation. Wprowadzenie

Jest to pierwszy z cyklu wpisów poświęconych Marketing Automation, w którym nacisk zostanie położony na to, czym jest i jakie posiada zalety automatyzacja marketingu.  W kolejnych zostaną rozwinięte bardziej szczegółowo poszczególne jego elementy oraz specyfika.

Co to jest Marketing Automation?

Marketing Automation to zakrojone na szeroką skalę działania marketingowo – sprzedażowe realizowane w oparciu o zastosowanie specjalnie stworzonego oprogramowania oraz wchodzących w jego skład zintegrowanych narzędzi. Marketing Automation to środowisko przyjazne marketerom, ponieważ dostarczają im wachlarz funkcji i narzędzi, dzięki którym ich praca może być mierzalna i co za tym idzie – przekładać się na efektywność i wzrost produktywności. Celem automatyzacji marketingu jest zwiększenie efektywności prowadzonych w firmie działań marketingowych poprzez automatyczne gromadzenie informacji o potencjalnych klientach. Te z kolei posłużą do tworzenia spersonalizowanych komunikatów w trakcie przeprowadzanych kampanii.

Główne funkcje i możliwości systemów Marketing Automation

Systemy klasy Marketing Automation są przeważnie zintegrowane z takimi systemami jak CRM, ERP czy modułami do e-mail marketingu. Natomiast systemy do automatyzacji marketingu pozwalają łączyć powyższe moduły,  niwelując tym samym problem rozsianych  baz kontaktów, czy przekazywanie niewystarczająco przygotowanych lead’ów do działu sprzedaży. Poniżej znajduje się kilka podstawowych funkcji oraz możliwości wykorzystania Marketing Automation:

  1. Monitorowanie zachowań klientów, odwiedzających daną stronę internetową. Funkcja ta pozwala na dokładne monitorowanie ścieżki zakupowej klienta. Dzięki niej reakcje na konkretne działania mogą odbywać się niemal natychmiastowo.
  2. E-mail marketing i wysyłka newsletter’ów. Większość systemów do automatyzacji marketingu posiada kreator newsletterów, automatyzację wysyłek   oraz większość funkcjonalności tradycyjnych systemów do e-mail marketingu.
  3. Spersonalizowane komunikaty marketingowe – dynamiczna treść. Bazując na zebranych przez system informacjach na temat preferencji klientów i ich zainteresowań, systemy Marketing Automation umożliwiają generowanie komunikatów maksymalnie dopasowanych do odbiorcy. Pozwalają tym samym zwiększyć jego zainteresowanie oferowanym przez nas produktem.
  4. Rozbudowane cykle edukacyjne Lead Nurturing. Służą one poszerzeniu wiedzy klienta na temat świadczonych przez firmę usług, jej specjalizacji, wyróżniających osiągnięć na tle konkurencji itd. Lead Nurturing ma na celu wyedukowanie potencjalnego klienta i wyposażenie go w wiedzę, mającą z kolei zachęcić i skłonić go do zakupu.
  5. Segmentacja potencjalnych klientów I Lead Scoring.  Automatyczna segmentacja potencjalnych klientów odbywa się najczęściej na podstawie odwiedzanych adresów URL i następnie przypisywanym im tagom. Dzięki temu baza potencjalnych klientów jest uporządkowana kontekstowo. To z kolei umożliwia wysyłanie automatycznego i jednocześnie dedykowanego mailingu, również z systemu.  Natomiast Lead Scoring to system punktów, pozwalający na podstawie konkretnych aktywności potencjalnego klienta,  przypisywać wartości liczbowe, odpowiadające jego działaniom. W ten sposób selekcjonowane są kontakty, które osiągnęły jakiś konkretny pułap, pozwalający na – przykładowo – kontakt z handlowcem.

Podsumowanie

Systemy klasy Marketing Automation to przede wszystkim oszczędność. Zamiast ręcznego wprowadzania danych, które trzeba przecież później jakoś zanalizować, marketerzy mogą skoncentrować się na tworzeniu contentu i strategii.  Korzyścią płynącą z wdrożenia systemu do automatyzacji marketingu będzie wsparcie nie tylko działu marketingu w ich codziennej pracy, ale także działu sprzedaży. Dzięki rozbudowanym cyklom Lead Nurturing handlowcy otrzymają lead’y, które zostały już odpowiednio przygotowane do sprzedaży.

Marketing Automation to mierzalne rezultaty. Pojęcia jak ROI (Return of Investment) czy ROMI (Return of Marketing Investment) przestaną być enigmatycznym skrótem. Zwroty z inwestycji określone na podstawie mierzalnych wskaźników są koniecznym elementem prowadzenia rentownego biznesu. Właśnie dlatego moduły poświęcone analityce i analizie konwersji są nieodzownym elementem systemów Marketing Automation.

E-biznesPromocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Grzegorz Błażewicz

Grzegorz BłażewiczCEO & Founder SALESmanago Marketing Automation

Grzegorz Błażewicz - Założyciel i Prezes Zarządu firmy Benhauer. Współtwórca SALESmanago Marketing Automation - Posiada ponad 15 lat doświadczenia w polskiej i międzynarodowej branży marketingowej. Doświadczenie zdobywał w firmach marketingowych w Nowym Jorku i Londynie.

więcej
newsyjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Grzegorz Błażewicz / 0 komentarzy

BIBLIOTECZKA MARKETERA – zainspiruj się!...

Interesujesz się tematyką ecommerce? Chciałbyś poznać tajniki marketing automation lub poszerzyć wiedzę e-marketingową? Biblioteczka marketera to miejsce dla Ciebie! Znajdziesz w niej...

Więcej
trendy
Opublikował: Grzegorz Błażewicz / 0 komentarzy

Digital Body Language – zrozum klienta!...

Amerykańska sieć dyskontów Target potrafi na podstawie paragonu zidentyfikować, czy ich klientka jest w ciąży. Jak im się to udało? Przeczytaj!Dzięki analizie dużej ilości danych stworzyli...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Grzegorz Błażewicz / 0 komentarzy

Integracja CRM z systemem Marketing Automation...

Według badań Forrester Research połączenie systemu klasy Marketing Automation oraz CRM podnosi ROI o około 17%. Natomiast całkowite koszty przeznaczane na marketing zmalały jednocześnie...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Grzegorz Błażewicz / 0 komentarzy

Marketing Automation. Wprowadzenie...

Jest to pierwszy z cyklu wpisów poświęconych Marketing Automation, w którym nacisk zostanie położony na to, czym jest i jakie posiada zalety automatyzacja marketingu.  W kolejnych zostaną...

Więcej