gru 21, 2015 Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Czy 2015 to rok mobile?

Znowu nadszedł grudzień, i znowu czas na podsumowania. Jakim rokiem dla branży e-commerce był kończący swoje panowanie 2015? Na pewno dynamicznym i przynoszącym wiele zmian. Przed Wami trzy najważniejsze, naszym zdaniem, trendy mijających dwunastu miesięcy. Jesteście ciekawi?

  1. Instagram rośnie w siłę

Jak prognozowała już w zeszłym roku Natalia Hatalska, 2015 miał być czasem obrazu. Ludzie, być może z lenistwa, być może z natłoku informacji – wybierają przekaz wizualny. Komunikacja obrazowa jest łatwiejsza w odbiorze, przyjemniejsza i przekazuje więcej sygnałów w krótkim czasie. Obraz zwiększa wiarygodność komunikatu, przyciąga uwagę. Ten rok był znaczący jeśli chodzi o ewolucję pojęcia „visual web” i wizualizację treści. Komunikacja zdjęciami, memami, czy nawet emotkami pozwala na przywoływanie odpowiednich skojarzeń, uproszczenie przekazu.

Jesienią tego roku, na polskim Instagramie zaczęły pojawiać się reklamy. Coraz więcej marek odkrywa potencjał tego kanału, wykorzystując go do promocji swojego sklepu internetowego lub aplikacji.

W listopadzie po raz pierwszy Instagram pojawił się w Sotrenderze. Jak przekonują twórcy tej platformy analizującej: „Instagram jest jedną z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych. Obecnie ma więcej aktywnych użytkowników niż Twitter […]. Instagram jest też bardzo prostym medium. Wystarczy zainstalować aplikację na swoim smartfonie i zacząć robić zdjęcia. Można też zdjęcia z Instagrama udostępnić w innych kanałach social media. Z tych powodów coraz więcej marek decyduje się na podjęcie działalności marketingowo-promocyjnej na Instagramie. Co więcej, dla niektórych branż – m.in. modowej – Instagram staje się razem z Pinterestem podstawowym medium komunikacji z potencjalnymi klientami. Każda marka poważnie myśląca o obecności w sieci powinna rozważyć obecność na Instagramie”.

Reklamy na Instagramie

Reklamy na Instagramie

  1. Omnichannel –  Klient, nasz Pan

To zjawisko w znaczący sposób zmieniło sposób w jaki robimy zakupy. Zmiany zapoczątkował, a jakże, Internet i możliwości jakie w procesie robienia zakupów oferuje. Jak piszą specjaliści 2ClickShop „od dawna obserwujemy procesy zakupowe, w których konsumenci kupują wielokanałowo  – np. przed zakupem konkretnej rzeczy najpierw idą obejrzeć, przymierzyć w sklepie stacjonarnym, po czym szukają danego produktu w Internecie za pośrednictwem porównywarki cenowej i znajdując najtańszy produkt, często z darmową przesyłką zamawiają go bezpośrednio do domu. Są też tacy, którzy przed zakupami offline szukają inspiracji w Internecie – oglądają blogi czy przeglądają ofertę danego sklepu w Internecie, idąc później i kupując konkretny produkt w sklepie stacjonarnym.” Zadaniem sprzedawców jest przekonać potencjalnych konsumentów, że to właśnie wybór ich formy sprzedaży jest dla nich najwygodniejszy i najtańszy.

W centrum uwagi zawsze trzeba stawiać konsumenta, który dziś sam decyduje, jak chce kupić, w którym kanale sprzedaży i na jakich warunkach. Dlatego to przede wszystkim od jego postawy będzie zależało wprowadzanie dalszych zmian i zapewnianie mu komfortu. To klient decyduje i w przyszłości będą rozwijały się te kanały sprzedaży, które najchętniej będzie wybierał, które dadzą mu nie tylko wymierne korzyści, ale być może jeszcze wartość dodaną, sprawi, że zakupy staną się swoistą przygodą?

Eksperci prognozują, że w myśl zasady, że jedyną stałą jest zmiana – dziś lepiej działa jedno źródło, jutro drugie. Dobór mediów jest również zależny od danej branży czy produktu. Na tak dużym poziomie ogólności, dla większości firm będą to jednak w pierwszej kolejności media społecznościowe, później dedykowane aplikacje.

Zobacz film – Handel e|wolucja: Jak zmienią się tradycyjne sklepy w ciągu najbliższych lat: tutaj

  1. RWD – absolutny must have mijającego sezonu

Zjawisko to jest bardzo mocno związane ze wspomnianym wyżej omnichannel. Technika projektowania strony internetowej, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia to warunek konieczny, by potencjalny klient pozostał na naszej stronie. Żyjemy w erze mobile, gdzie zdecydowana większość posiada telefony albo tablety z dostępem do internetu.

Jak wynika z zeszłorocznego raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 37% użytkowników kupiło coś przez smartfona, a 24% z tabletu. Z tym zjawiskiem związany jest również trend, który każdy praktyk e-commerce znać powinien – multichanneling. Z trendem tym mamy do czynienia, gdy klient swój proces zakupowy rozpoczyna na telefonie lub tablecie, a kończy na komputerze stacjonarnym lub laptopie.

Eksperci podkreślają, by nie traktować RWD jako trendu. Wszelkie prognozy potwierdzają bowiem, że to zjawisko stale będzie rosnąć. Powszechny dostęp do Internetu za pomocą telefonów i innych urządzeń mobilnych spowodował, że brak strony responsywnej czy mobilnej może stać się przyczyną utraty wielu klientów, a tych zniechęconych do marki bardzo trudno zachęcić do powrotu.

Nawet sam wielki Google stawia na RWD. W minionym roku zapoczątkował politykę wyróżniania stron, które  posiadają wersje mobile, a e-sklepy bez takiego rozwiązania mają docelowo w ogóle zniknąć z wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych. Czy tak się stanie? Czas pokaże…

Responsywny sklep internetowy Meblomoda.pl

Responsywny sklep internetowy Meblomoda.pl

Źródła:

  1. http://www.wirtualnemedia.pl/
  2. http://hatalska.com/
  3. http://blog.2click.pl/

 Autor: Marta Rzymkowska

E-biznesPromocja e-sklepuTrendy
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Marta Rzymkowska

Marta RzymkowskaSocial Media & Creative Manager Trol Intermedia

Z wykształcenia i zamiłowania ekonomistka i specjalistka Public Relations. Interesuje się modą i e-commerce w praktyce. Specjalista ds. Social Media w poznańskiej agencji Trol Intermedia. W TI odpowiada między innymi za komunikację marek kosmetycznych: Tisane i Black Lashes. Pasjonatka podróży i języków obcych. Doświadczenie zawodowe zdobywała między innymi w Brazylii i Hiszpanii.

więcej
patronatyjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Strategia marketingowa według Tesławskiego...

Strategia marketingowa - który to już raz, prawda? Pozycji, zarówno tych zagranicznych jak i z naszego podwórka, czytałam (chętnie lub nie) wiele. Czym więc różni się ta książka od jej...

Więcej
e-biznestrendy
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

W market[r]ingu – czytając Vaynerchuka...

„Zapomnijcie o serialu Mad Men i Donie Draperze. On żył w łatwych czasach, w których nic nie ulegało zmianie przez trzydzieści lat.” To cytat z najnowszej książki Garego Vaynerchuka „W...

Więcej
e-biznespatronaty
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Recenzja książki Techniki promocji sprzedaży...

Rabat, promocja, obniżka, 40%, 50%, nawet do 70%! Czy na kimś z Was te sformułowania robią jeszcze wrażenie? No właśnie, i o tym jest ta książka… Obserwując działania promocyjne...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-skleptrendy
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Czy 2015 to rok mobile?...

Znowu nadszedł grudzień, i znowu czas na podsumowania. Jakim rokiem dla branży e-commerce był kończący swoje panowanie 2015? Na pewno dynamicznym i przynoszącym wiele zmian. Przed Wami trzy...

Więcej
trendy
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Kampanie polityczne w Internecie – bhawo ja...

Kampanie polityczne… mam wrażenie że w Polsce to niekończąca się historia. W odróżnieniu od wielu państw, które organizują wybory prezydenckie, parlamentarne i samorządowe jednego dnia,...

Więcej
trendy
Opublikował: Marta Rzymkowska / 0 komentarzy

Promocja marki – recenzja książki...

Robert Stępowski w swojej książce pt. "PROMOCJA MARKI. PORADNIK DOBRYCH PRAKTYK", wydawnictwo Słowa i Myśli, pokusił się o subiektywną ocenę obecnych działań marketingowych. Trzeba...

Więcej