Strategia marketingowa – który to już raz, prawda? Pozycji, zarówno tych zagranicznych jak i z naszego podwórka, czytałam (chętnie lub nie) wiele. Czym więc różni się ta książka od jej poprzedników? Krótko – połączeniem wiedzy i doświadczenia.
Tesławski obrał sobie za cel uporządkowanie bardzo szerokiej wiedzy i poparcie jej praktyką – wieloletnim doświadczeniem zdobytym dzięki pracy z konkretnymi klientami na rynku krajowym oraz międzynarodowym. Co istotne, nie tylko swoim doświadczeniem – wieloosobowa narracja strategów z sukcesami to spora zaleta tej książki. Interesująca jest również forma – tekst przemieszany z komentarzami i pytaniami/odpowiedziami oraz obrazowa prezentacja treści.
Niestandardowe podejście do tematyki, jak choćby porównywanie stratega do antropologa, czy wskazanie siedmiu grzechów strategicznych to bez wątpienia wartość dodana publikacji, w końcu ileż razy można czytać te same, powtarzalne schematy i regułki?
Autor skupia się na merytorycznej części powstawania i realizacji strategii marki jako takiej oraz strategii komunikacji marki. Bardzo spodobało mi się zresztą porównanie strategii marki do narodzin dziecka. Tesławski pisze: „wychowujemy je tak, aby w wieku dojrzałym spełniało nasze pierwotne wyobrażenie. Przez cały czas wychowywania dziecka wpływają na nie rozmaite czynniki zewnętrzne. Modyfikujemy wtedy wyobrażenie, ale nie wysyłamy go w kosmos, bo się nam znudziło”. Bardzo obrazowo, prawda? Ta i wiele innych definicji dowodzi temu, że książkę zrozumieją zarówno zaprawieni w boju marketerzy, jak i laicy.
Na koniec – im więcej takich pozycji, tym lepiej. Sam autor zwraca uwagę na liczne błędy polskich marek w obieraniu i realizacji strategii oraz strategii komunikacji – stąd brak jakiejkolwiek rodzimej marki w rankingach marek globalnych. Może być tylko lepiej.
O autorze: Strateg i dydaktyk. Pracował dla największych firm, jak Nestlé czy General Motors. Prowadzi własną Marketing Communication Academy (MCA), w której wraz z ekspertami i specjalistami marketingu i komunikacji szkoli kilkaset polskich firm. Od kilku lat związany również z Uniwersytetem Wrocławskim.